A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara valamilyen formában mindenképp megtartaná a kisadózó vállalkozások tételes adóját (kata) és elkerülné annak teljes megszüntetését.
A kata ugyanis nemcsak a kedvező adómérték, hanem a minimális adminisztráció miatt is népszerű: már közel 450 ezer kisvállalkozó választotta.
A rendszer ugyanakkor komoly anomáliákat okoz, hiszen az adó mértéke 2013 óta gyakorlatilag változatlan, miközben a minimálbér több mint duplájára emelkedett. A problémát egyrészt a bújtatott foglalkoztatás, másrészt a normál adózást választó vállalkozások egyre csökkenő nyugdíjjogosultsága okozza, miközben a kata felső határának emelése miatt más adónemekhez képest nagyságrendekkel kevesebbet kell adózni. Utóbbi komoly versenyhátrányt is jelenthet a más adónemben adózó vállalkozásoknak.
Az elmúlt időszakban – a BKIK előrejelzésével összhangban – bebizonyosodott, hogy a nagy felháborodást kiváltó „Lex Parragh” nem érte el a célját. A 40%-os büntetőadó az eredeti elképzelés szerint közel százezer katás vállalkozót érintett volna, ténylegesen azonban végül ennek csak töredékét, mint ahogy azt a BKIK prognosztizálta, a vállalkozók döntő többsége ugyanis nyilvánvalóan megtalálta a jogszabályi kiskaput.
A BKIK már 2020-ban is a katás vállalkozókkal való párbeszédet szorgalmazta, és akkori kutatásában több mint 6 ezer érintett vállalkozó véleményét gyűjtötte össze.
A felmérés szerint a vállalkozók több mint 42 százaléka el tudja képzelni valamilyen adóteher növekedését abban az esetben, ha a szabályozás egyszerűsége megmaradhat. Az érintett kisvállalkozók ezen kompromisszumkész hozzáállása jó alapot adhat a kata ésszerű újraszabályozására.
Tekintettel arra, hogy az MKIK elnöke, Parragh László nem állította fel az általa ígért kata-elemző bizottságot, a BKIK saját szakmai munkabizottságot hozott létre a kata reformjának megvizsgálása és elemzése érdekében. A BKIK szakértőinek javaslatai előrehaladott állapotban vannak.
A BKIK szakértői szerint a kata átalakításakor kiemelten fontos, hogy a minimálbér emelkedése automatikusan beépüljön az adónembe, amely a minimálbér körül biztosíthatja a főállású katások jövőbeni nyugdíj jogosultságát.
A versenyhátrányok kiküszöbölése miatt fontos az egyéb adónemekkel való korreláció is. Ugyancsak vizsgálat tárgya egy esetleges szakmaspecifikus adószabály bevezetése.
A budapesti kamara emellett vizsgálja a mellékállású katások adózását, ami szintén komoly visszaélésekre ad lehetőséget, továbbá azt, hogy a NAV-hoz bekötött számlázási rendszerekben rendelkezésre álló adatbázisokat emellett érdemes lenne az ellenőrzésekhez felhasználni a visszaélés lehetőségének minimalizálása érdekében.
A BKIK a javaslatok véglegesítését követően online konzultációt kezdeményez a vállalkozókkal és egyeztetni kíván a szakmai szervezetekkel is. A budapesti kamara tehát továbbra is a drasztikus jogszabályi változást megelőző széles körű konzultációban hisz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.