Most az Orsay jelentette be, hogy anyavállalata pénzügyi gondjai miatt elhagyja a magyar ruházati piacot. Nem ez a cég az első, s vélhetőleg nem is az utolsó a honi kiskereskedelemben, amelyik beadja a kulcsot. Az utóbbi három évben a sort a Charles Vögele nyitotta még 2019-ben, majd jött a Vagabond (lábbeli), a Camaïeu, utánuk pedig a Promod és a Cosmos City – hogy a legismertebbeket említsük.
A közös bennük, hogy mindegyiknél anyavállalati pénzügyi problémák merültek fel, ám a felsoroltak közül a Vögele kakukk-tojás, ugyanis ezt a láncot nem a járvány kezdte ki, míg a többit egyértelműen az.
Az itthoni ruházati piacot a spanyol Inditex-csoport (Zara, -Bersh-ka, Massimo Dutti, Pull & Bear, Oysho, Stradivarius), a svéd H&M és a holland C&A (az Inditexhez hasonlóan sok márkát fog össze, idehaza azonban még csak a Yessica ismert) tematizálja. E három mogul mellett nagyon kevesen rúgnak labdába, a fast fashion szegmensben pedig tulajdonképpen megkerülhetetlenek.
A stílust kínáló felső közép-, felső és luxuskategóriás márkák jellemzően úgynevezett multibrandüzletekben vagy outletekben vannak jelen, stabil és jól fizető vásárlókörrel, ám a szerepük közel sem olyan nagy, mint Nyugat-Európában, ahol az itteninél tucatszámmal több áruházlánc és márka található. Nem mellesleg a kisszériás manufaktúrák is meglehetősen jól teljesítenek, különösen Olaszországban, de komoly hagyományaik vannak Franciaországban is.
A teljes magyarországi ruházati piac értéke 2015-ben fél-ezer milliárd forint körül alakult, 2019-re elérte a 743 milliárdot, majd jött a pandémia, és a forgalom a hét éve mért szint alá süllyedt.
Ez hatalmas érvágás volt az összes szereplő számára, nemcsak nálunk, hanem világszinten is. Ennek hatására bontakozott ki több szektorbeli vállalatnál pénzügyi probléma, s döntöttek úgy, hogy bezárják a hálózatukat vagy kivonulnak egyes piacokról. (Az európai gondokat jól jellemzi például a Debenhams esete – ez Nagy-Britanniában meglehetősen erős hálózatnak számított, ám tavaly bejelentette, hogy nem tudja tovább tolni a szekeret.)
Ugyanakkor a magyar piac nem csak a járvány miatt vált gyenge üzletté. A korábban itt lévők sem hasítottak (az említett mogulok mellett). Jelzi ezt az is, hogy jellemzően kisebb árukészlettel működtették (a pandémia előtti időszakban is) a boltjaikat, és kevesebb mérettel is dolgoznak (az egyszerűbb logisztika okán) idehaza, mint Nyugat-Európában.
A gyengébb fogyasztói aktivitásnak tradicionális okai vannak.
Egyrészt Kelet-Európában nem jellemző, hogy minden szabadidős tevékenységre plusz a munkanapokra külön ruhaszettet tartsanak otthon, másrészt itt sokkal kisebb az elkölthető jövedelem, mint a gazdagabb országokban.
Ezen segítene a fast fashion. A Covid előtti időszakban úgy tűnt, lesz áttörés, ám a hazai piacon igen erősek a nagyon olcsó ázsiai boltok, és persze a hipermarketek is mélyen beágyazottak nálunk, óriási az elszívóerejük a trendet diktáló nagy láncok rovására. Így a közép- és az alsó középkategóriának nehéz volt a dolga a koronavírus előtt is, és ez mára hatványozottan igaz. Nagyon leegyszerűsítve: a kínai tucatárukon és a kiváló minőségen kívül nem lehet mivel betörni a piacra, mert középen ott van az említett három nagy ruházati lánc.
Ennek hatására vagy éppen köszönhetően több olyan közép- vagy alsó középkategóriás márka ásta be magát a piacon, amely felértékelődött itthon, és az általuk értékesített portékák tucatáru-ból a fogyasztó ruhatárában megbecsült, egyedi darabbá válnak, pont, mint egy drága, minőségi holmi.
Az „eltolódás” egyébként nem csak a szegényebb uniós piacokra jellemző, megtalálható mindenütt. Ahogy az Inditex, úgy a többi fast fashion kereskedő is igyekszik targetálni, korosztályokhoz vagy szubkultúrákhoz szólni. Az olyan láncok pedig, amelyek kizárólag egy brand alatt iparkodnak több fogyasztói réteget megszólítani, egyre nehezebb helyzetbe kerülnek, hiszen a teljes kollekciót kellene mindenki számára érthetően kommunikálniuk.
Ez viszont rendkívül nehézkes, hiszen mára elaprózódtak a kommunikációs felületek: van, amit az idősebb, s van, amit a fiatalabb korosztály követ.
A nagy, tőkeerős vállalatok képesek így utánamenni a fogyasztónak, a kisebbeknek csupán egyetlen szelet marad a teljes piacból, és azt kellene megtartaniuk. Pont ez vezetett az elmúlt évtizedben a ruházati szektorban tapasztalt ádáz versenyhez, így nem lehet ráfogni a honi kivonulásokat csak a gyengébb hazai piacra, sokkal inkább arra, hogy nem mindegyik lánc koncepciója volt életképes a kialakult küzdelemben való helytálláshoz.
Nagy kérdés a webáruházak szerepe is. Szinte mindegyik márkának van online shopos felülete, s meglehetősen jól alkalmazzák a fizikai-internetes értékesítési technikát (van olyan termék, amelyet a boltban nem értékesítenek, és van olyan, amelyet meg online nem); jelezvén, hogy a hagyományos üzleteknek természetszerűleg van létjogosultságuk. Leginkább abból kifolyólag, hogy nincs jobb marketing annál, ha egy boltban felöltöztetnek egy bábut, s azt a vásárlók szeme elé teszik. Ugyanezt a hatást egész egyszerűen nem adja vissza egy sík képernyő. Ráadásul az ott megjelenített darabokat nem lehet felpróbálni, és kényelmetlen visszaküldözgetni a megrendelt, de nem megfelelő portékákat.
Ettől függetlenül a webáruház fenntartása olcsóbb, mint egy hagyományos üzleté (logisztikai költségek), így ezt a lehetőséget mindenképpen fenn akarják tartani a nagy láncok. Nem mellesleg egyre több olyan webshop indul (itthon is), amely úgynevezett multibrandáruházak, vagyis nagy márkák egy-egy kollekcióját kínálja. Ez emlékeztet az outletek, valamint a Peek & Cloppenburg és a Van Graaf technikájára – mindhárom nagyon közel áll egymáshoz, még ha az árak között hatalmas is a különbség.
Szemmel láthatóan most ez a nagy online biznisz, ám hosszabb távon nem tesz jót a tekintélyes brandeknek, amelyek az irányadó modelljeiket akciózás vagy kedvezmények nélkül szeretnék értékesíteni. (Emlékezetes, hogy az outletek jellegükből fakadóan 30–70 százalékos árkedvezményt kénytelenek kínálni, s az említett két nagy lánc is szeret akciózni. A három koncepció olyan erős forgalmat eredményez, amelyet a felső középkategóriás és a luxusmárkák nem hagyhatnak figyelmen kívül. Néhányan – a saját boltjaik bizniszét kímélve – azt találták ki, hogy kifejezetten ezen üzleteknek külön kollekciókat gyártanak. Ez a gondolat megtalálható a lábbelipiacon is, főleg az utcán hordható sportcipők tekintetében.)
Nagy valószínűséggel a webshopoknál szintén megjelenik majd ez a szemlélet, amely hosszabb távon a luxusmárkák felépített árszínvonalát teszi tönkre, és sok brandnek egyirányú út lesz, amin változtatniuk kell. Addig is a hagyományos boltoknak meg kell küzdeniük az online shopokkal, hogy tartsák a fizikai forgalmi elvárásokat. Ezt pedig a várható gazdasági válság, recesszió és az abból adódó fogyasztáscsökkenés nagyon megnehezíti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.