Akár az ekho mintájára is átalakíthatják a katát – állítja a VG által megkérdezett adószakértő.
Czoboly Gergely, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda ügyvédje úgy véli, elképzelhető, hogy a jogalkotó a minimálbér összegéig alkalmazza a fő szabály szerinti munkabér adózását, és csak az afeletti részre engedélyezi a vállalkozói jövedelemre vonatkozó tételes adókat.
A kisadózó vállalkozások tételes adójának módosítását Varga Mihály pénzügyminiszter lengette be miniszterjelölti meghallgatásán, majd a költségvetés benyújtásakor azt mondta,
a cél az, hogy bezárják a visszaélésekre lehetőséget szolgáltató kiskapukat, ami a költségvetés és a vállalkozások érdeke is.
Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a VG megkeresésére kijelentette, az új katát január 1-jétől kellene bevezetni, és ha megmarad az adónem, 12-ről 18 millióra emelkedhet az éves bevételi plafon, a tételes havi adó mértéke viszont tíz éve változatlan, ezért kiigazításra szorul. A Pénzügyminisztérium már megkezdte a szakmai egyeztetéseket, és várhatóan óvatosan nyúl a törvénymódosításhoz, hiszen jelenleg Magyarországon körülbelül 455 ezren katáznak.
Czoboly Gergely megerősítette,
a kata szerint adózó vállalkozások terhei szinte valamennyi forgatókönyv esetén kedvezőbbek a munkaviszonyban alkalmazottak adóterheihez képest, így jelentős ösztönző a trükközésre.
A katánál fő szabályként 12 millió forintos értékhatárig havi 50 ezer forint adót kell fizetni, a legtöbb esetben további évi 50 ezer forintos helyi iparűzési adó (hipa) mellett, ami minden más adózási megoldással szemben kimagaslóan kedvezőbb eredményre vezet. A szakember megjegyezte, bár a jogalkotó szigorított, 12 millió forintos bevétel és hárommillió forintos kifizetés felett 40 százalékos pluszadót vezetett be, bár ez csupán csökkentette a különbséget, de nem oldotta meg a problémát, mert még így is megmaradt a kata előnye.
„Annak ellenére ugyanis, hogy a kormány jelentős eredményeket ért el az elmúlt években az adóék csökkentésében, a munkabér a legmagasabb adómértékkel terhelt jövedelem Magyarországon, 13 százalékos szociális hozzájárulási adót, 15 százalékos személyi jövedelemadót és 18,5 százalékos társadalombiztosítási járulékot vonnak le belőle” – mutatott rá Czoboly Gergely. Az adószakértő az ekhoféle irány mellett azt is lehetséges forgatókönyvnek tartja, hogy
a katát választók körét azokra a szakmákra szűkítik, amelyekre a jogalkotó eredetileg is gondolt a kedvezményes adózás kapcsán,
esetleg éppen fordítva, megnevesítve és kizárva azokat a munkaköröket, amelyekben jellemzően a rejtett munkavállalást tapasztalják. A 40 százalékos adó kiterjesztését vagy a hárommilliós értékhatár változtatását nem tartaná eredményes megoldásnak, viszont az kézenfekvő lehet, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felhasználja a rendelkezésére álló hatalmas adatbázisát, és célzott vizsgálatokkal lép fel a bújtatott munkavállalókkal és az őket foglalkoztató cégekkel szemben.
A másik fontos adóváltoztatásról Varga Mihály még csak feltételes módban beszélt, Banai Péter Benő államháztartásért felelős államtitkár viszont már tényként közölte:
az év végével megszűnik a kis- és középvállalkozások iparűzésiadó-kedvezménye, azaz 1 helyett ismét 2 százalékot kell befizetniük az adózóknak.
Ezzel a rezsivédelemből kikerülő önkormányzatok pótolni tudják a megnövekedett költségeiket, és bár mindössze 1 százalékról van szó, Czoboly Gergely arra is felhívta a figyelmet, hogy a cégek egy részénél ez eléri vagy akár meg is haladja a 9 százalékos társasági adó összegét. A széles adóalapja miatt ugyanis azoknál a vállalkozásoknál, amelyek nagy árbevétellel és kis profitabilitással működnek, ez egy igen nagy adóterhet jelent, viszont a kedvezmény kivezetése értelemszerűen nem tekinthető adóemelésnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.