Jó volt az első fél év forgalma a magyar használtautó-piacon, az orosz–ukrán háború, az euró-forint árfolyam és az újautó-piac gyengélkedése miatt azonban rendkívüli mértékben nőttek az árak Nyugat-Európa másodlagos piacain, és ezeket a hatásokat Magyarország sem tudta kivédeni – mondta a VG-nek Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. Mint ismertette:
az elmúlt egy évben 40-60 százalékos áremelkedés volt a magyar használtautó-piacon, de természetesen nem minden márka és szegmens esetében érte el ezt a mértéket.
A háborús helyzet, az alkatrészhiány és az árfolyamproblémák következtében nagymértékben visszaesett az új autók értékesítése, még az elmúlt két évhez képest is, vagyis kevesebb használt autót számítottak be a kereskedők új járművek vásárlásánál, illetve kevesebb autó jelenik majd meg néhány éven belül a másodlagos piacon. Ráadásul a Magyarországon forgalomba helyezett autóknak körülbelül a 20-25 százaléka reexport útján visszakerül Nyugat-Európába, így azok sem a magyar autóparkot gazdagítják – emelte ki a szakember.
A külföldről behozott használt autók száma az elmúlt időszakban stagnált, most egy picit emelkedik, s várhatóan az év végéig összesen 138 ezer járművet hoznak be a kereskedők. Ez növekedés lenne az elmúlt két év után, tavaly ugyanis 132 ezer, 2020-ban pedig 130 ezer jármű érkezett az országba, de messze nem éri el a járvány előtti szintet, hiszen 2019-ben 156 ezer, 2018-ban pedig 158 ezer autót importáltak. Az adatokból egyértelműen kirajzolódik, hogy a behozott használt autók száma folyamatosan és lényegesen meghaladja az új autókét, és a tendenciákat figyelembe véve nem várható pozitív változás az új autók esetében.
A másodlagos piacon is megnőtt a kereslet az elektromos és a hibrid autók iránt, de mivel az ezekkel a hajtásláncokkal felszerelt járművek a nyugati piacokon is kelendők, és Magyarországon ennek a két szegmensnek meglehetősen csekély volt a piaca az elmúlt tíz évben, kevés jármű közül válogathatnak a vásárlók.
Az árak felfelé módosultak: korábban 1,5-2 millió forintot szántak átlagban egy használt autóra, mára 200-300 ezer forinttal feljebb tolódott a határ.
A szakember elmondása szerint az is problémás, hogy a nyugati újautó-piac nehézségei miatt a behozott autó életkora (átlagosan 14-15 éves autók érkeznek az országba) és kilométerfutás-teljesítménye is megnőtt, ezért 15-20 százalékkal nagyobb összeget kell javításra fordítaniuk az importőröknek. Az első forgalomba helyezési eljárásnál ugyanis a hatóság akkurátusan átvizsgálja az autókat, és minden lehetséges apró hibát meg kell javítani a járművön. Mindez munkaerő- és alkatrészigényes feladat, ráadásul mindkettő drágább lett az elmúlt hónapokban. A magyarországi autók műszaki állapota is romlott, mert a járvány alatt sok esetben nem voltak megfelelően szervizelve és karban tartva a járművek.
Az idei második fél évben további drágulásra lehet számítani, vélhetően a jelenleginél valamivel kisebb lesz a kereslet, de a kínálat is szűkül. Az árak pedig további 10-15 százalékkal emelkedhetnek
– emelte ki Fojt Attila. A használtautó-piac szempontjából azt is markáns kérdésnek tartja, hogy meddig tartható fenn az üzemanyag-moratórium, annak lejárta után ugyanis többen megfontolhatják az autózás szükségességét. Az euró-forint árfolyamának változása úgyszintén befolyásolhatja a piacot és az árak mozgását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.