BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem kirívó Európában a magyar autópálya-koncesszió időtartama

Külföldi példákat sorolva igyekezett bemutatni a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának elnöke hétfői gazdasági bizottsági meghallgatásán, hogy egyáltalán nem kiugró az Európai Unióban az olyan autópálya-koncessziós szerződési időtartam, mint a magyarországi, amelyet 35 évre kötöttek.

A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának (SZTFH) elnökének, Biró Marcellnek hétfői gazdasági bizottsági meghallgatásán az autópálya-koncessziók kérdése is szóba került, miután Tordai Bence, a Párbeszéd képviselője élesen bírálta a 35 évre szóló magyar sztrádakoncessziót.

Válaszában Biró Marcell egyrészt arra mutatott rá, hogy 

a következő hétéves uniós költségvetési ciklusban nincs biztosítva közösségi forrás a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére. 

Mivel azonban a kormány kiemelt nemzetgazdasági célként tekint a sztrádaépítésre, úgy határozott, finanszírozási forrásnak a koncessziót választja.

A hatóság elnöke a 35 éves időtartammal kapcsolatban arra is felhívta a figyelmet, hogy az elmúlt évtizedekben létrejött kétszáznál is több európai uniós autópálya-építési koncessziós szerződés között több tucat olyan található, amelyet a magyarnál hosszabb periódusra kötöttek.

autópálya
Fotó: Makovics Kornél/Tolnai Népújság

Példaként említette 

  • az írországi M3-as autópálya Clonee és Kells közötti szakaszát (45 év),
  • a milánói keleti elkerülőt (50 év),
  • a franciaországi A88-as sztráda Falaise–Sées közötti etapját (55 év),
  • a lengyelországi A2-es (37 év), valamint a spanyolországi AP-15-ös egy részét (56 év).

Biró Marcell ezek alapján úgy értékelt:

a 35 éves magyar időtartam egyáltalán nem kirívó az EU-s átlaggal összevetve.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.