Mondják, kapni jó, de adni még jobb! Nos, remélhetően sokan osztják ezt a véleményt, karácsony előtt pedig talán kicsit még többen! Adakozásra egész évben van lehetőség, de ilyenkor, az esztendő végén azoknak is megnyílik a pénztárcájuk, akiknek egyébként nem. Mi, magyarok hajlamosak vagyunk elmarasztalóan gondolni magunkra, pedig – hisszük vagy sem – többségünk, egy tavalyi statisztika szerint 57 százalékunk szokott adakozni.
A célunk mindenkor az, hogy lehetőségeinkhez mérten segítsünk a nálunk nehezebb helyzetben lévőkön. Az adatokból úgy tűnik, ez elmondható az egész esztendőre, különösen most, amikor a közvetlen szomszédságunkban háború van, amely rengeteg kárpátaljai magyart is érint, akik nálunk keresnek menedéket.
A korábbi időszakok tendenciái alapján nem vitás, hogy minden ötödik ember rendszeresen ugyanazt a szervezetet támogatja, míg a többiek alkalomszerűen, spontán adományoznak például egy-egy alapítványnak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatain jól látszik, hogy egyre több adomány érkezik a nonprofit szervezetek részére, mind a cégektől, mind pedig a magánszektorból.
Adományozni lehet ruhát, könyvet, játékot, netán megunt szánkót, rollert, biciklit, görkorcsolyát, labdát vagy meghatározott pénzösszeget egy bankszámlára karácsonyi gyűjtés keretében. Nem szabad azonban megfeledkeznünk arról, hogy idén voltak hetek, amikor a leghasznosabb adománynak a gyógyszerek és a kötszerek számítottak.
Emellett van olyan megoldás is, amikor egy emelt díjszabású telefonszám felhívásával vagy az interneten, a Facebookon, netán más közösségi oldalon megadott bankszámlaszámra gyűlik össze az adomány. Ezek során fontos, hogy az adományozott szervezet és az adományszervező azonosítható legyen.
Az azonosítás során legalább az adományozott és az adományszervező nevét, székhelyét, valamint – ha ezekkel rendelkezik – telefonos elérhetőségét és webcímét meg kell jelölni.
Egy fontos szempontot azonban ne hagyjunk figyelmen kívül!
Elsődleges és legfontosabb szabály, hogy az adakozást ne régi, használhatatlan holmijaink szelektálására használjuk. Csak olyan tárgyakat adjunk, amelyeknek mi is örülnénk! Az is fontos, hogy ne egy száz évvel ezelőtti szegénységkép éljen bennünk, legyünk tisztában azzal, hogy a nehéz helyzetben lévőknek ugyanúgy 21. századi igényeik vannak, akárcsak nekünk!
A KSH adatai szerint örömmel konstatálhatjuk, hogy a karitatív szervezetekhez egyre több adomány érkezik a nonprofit szervezetek részére, mind a cégektől, mind pedig a magánszektorból, bár a tendenciának nem tesz jót a tartósan magas infláció. Az is jól látszik, hogy az adakozásban kimagaslik a december hónap, nyilvánvalóan a karácsony miatt. Az egész éves támogatások 30 százaléka köthető az év utolsó hónapjához – hívja fel a figyelmet a Geendex.
A honlap arra is felhívja a figyelmet, ha biztosra akarunk menni, akkor az Ökumenikus Segélyszervezet a legnagyobb hazai segítő szervezet, több évtizedes múltra tekint vissza, és szerteágazó palettán segít a rászorulóknak. Adventi adománygyűjtő kampányuk, a „szeretet.éhség.” jelenleg Magyarország legnagyobb civil pénzgyűjtési projektje. A karácsonyi napok előtti ételosztás pedig sok száz, ezer ember számára biztosít kellemes, melegedős közös lakomát.
A beérkező pénzadományokból tűzifát, élelmiszercsomagot, meleg ételt és karácsonyi programokat biztosítanak a rászoruló családoknak. Az Ökumenikus Segélyszervezetnél nincs is kimondott időtartama a gyűjtésnek. Folyamatosan érkezhetnek be adományok, amelyek egész évben eljutnak a rászorulókhoz.
Borítókép: A Civil összefogás a kárpátaljai közösségekért! elnevezésű adventi adománygyűjtő akcióban gyűjtött adományok a Katolikus Karitász Fejér megyei gyűjtőpontján, Székesfehérváron. Fotó: MTI / Vasvári Tamás
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.