A Nyugati pályaudvar projektje egyelőre nem valósul meg, ezért jelenleg a tervezése sem indokolt – ezzel magyarázta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a Világgazdaságnak, hogy miért került le a fejlesztés tervezése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) pályázati projektlistájáról.
Erről a fejleményről lapunk korábban beszámolt. Egy frissen megjelent kormányhatározatra hivatkozva írtuk meg, hogy a kormány felmondta az Európai Bizottsággal kötött támogatási megállapodást a Nyugati pályaudvar továbbtervezésére. Ennek okaként a Magyarország szomszédságában zajló háborút, valamint a rezsicsökkentés megvédését és a honvédelmi célok teljesítését jelölte meg.
Az ÉKM szintén ezzel indokolta lapunknak a döntést. Azt írta, hogy a projekt a jelenlegi szankciós politika és a rezsicsökkentés megvédése miatt állt le. Annak az eshetőségét ugyanakkor nem zárta ki, hogy amennyiben a körülmények változnak, úgy előkerülhetnek a fiókból a megkezdett tervek. Arra viszont felhívta a figyelmet, hogy a jelen gazdasági helyzet miatt a korábbi CEF-projektlista módosult. Olyan fejlesztések kerültek fel a listára, mint a
Mindezt a Lázár János vezette tárca úgy kommentálta, hogy az új projektlistára olyan fejlesztések kerültek fel, amelyek mindegyike gazdaságélénkítő hatású.
A Nyugati pályaudvar fejlesztésének elmaradása nagy port kavart fővárosi szinten. Balogh Samu, a főpolgármesteri kabinet vezetője egyenesen azt a következtetést vonta le a történtekből, hogy a kormánynak nincs valódi szándéka Budapest fejlesztésére. Ez az állítás némiképp túlzónak hat, pláne, hogy mint az látszik, a CEF-listán több budapesti vonatkozású beruházás kapott helyet, élükön a Déli Körvasúttal. (Igaz, a dél-budapesti agglomeráció lakói számára új közlekedési alternatívát kínáló, illetve a vasutat a városon belüli közlekedésben új szerepbe helyező beruházás jövője némiképp bizonytalan, miután jelenleg nincs érvényes környezetvédelmi engedélye.)
De Balogh Samu azt is szóvá tette, hogy a kormányhoz köthető, a szakmailag egyébként sokszor kiváló projektek mögött nincs valódi politikai szándék, és ezt abból látja bizonyítottnak, hogy a Nyugati felújítására kapott közvetlen uniós forrásokat a kormányzat visszautalta. Csakhogy ez tévedés.
Az ÉKM lapunknak egyértelművé tette, hogy a Nyugati pályaudvar tervezésére szánt forrást – mintegy 1,1 milliárd forintról van szó – egy új eljárás keretében, a fenti beruházások támogatására újra lehívja a kormány.
Jó eséllyel arról lehet szó, hogy a CEF eljárásában az ősszel megnyílik egy újabb pályázási, projektbeadási lehetőség. A CEF-pénzek alapvetően dedikáltan az adott tagállamnak járnak, vagyis más ország nem hívhatja le azokat. Ugyanakkor a CEF-nek valóban van egy versenyszakasza, amikor a megmaradt forrásokért az egyes tagállamok projektje versenyeznek. Ez viszont csak később, néhány év múlva esedékes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.