BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Modern,Parenting.,A,Baby,Boy,Is,Sitting,Right,In,Front
ÜZLETRE HANGOLUNK

Hihetetlen, de este tíz után még minden negyedik magyar óvodás tévét néz

Bár csökken a 18 évnél fiatalabbak körében a televíziózás, az NMHH és a Nielsen adatai alapján 22 órakor még átlagosan minden negyedik óvodás korú gyerek tévét néz, illetve 23 órakor is magas a képernyő előtt ülő gyermekek aránya. A kiskorúak jellemzően animációs filmeket fogyasztanak, ám ahogy idősödnek, a vígjátékokra és a valóságshow-műsorokra is odakapcsolnak. A sport iránt érdeklődés 12 éves kortól kezdődik.

A televízió egyre kevesebb gyereket ér el, de este tízkor még minden negyedik óvodás korú a képernyő előtt ül – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából 2022 őszén készült elemzésből. Az NMHH kommunikációs igazgatósága által szerdán az MTI-hez eljuttatott közleményben hangsúlyozták, hogy a gyerekek médiafogyasztása – ezen belül a tévénézés – fontos szerepet tölt be a jövő generációjának formálásában. Az elemzésből megfigyelhető, hogy bár a tévé évről évre egyre kevesebb gyereket ér el egy átlagos napon, a nézettségi idő mégsem csökken, minden 18 év alattinál észrevehető egyfajta specializálódás.

Modern,Parenting.,A,Baby,Boy,Is,Sitting,Right,In,Front
Fotó: Shutterstock

A kutatás szerint a középiskolások tévéznek a legkevesebbet, 

az óvodások és a kisiskolások viszont naponta 3 óránál is hosszabb ideig ülnek a készülék előtt.

Az NMHH megbízásából a Nielsen Közönségmérés adatbázisa alapján készült elemzés célja az volt, hogy részletesebben feltérképezze, hogy a 2012 és 2021 közötti időszakban mikor mennyi időt töltött a 18 év alatti korosztály tévénézéssel, jellemzően egyedül vagy inkább társaságban ültek-e a képernyők előtt, és ilyenkor milyen műsorokat néztek.

Aggasztó hírek érkeztek a Forma–1-ről

A világ legnépszerűbb autóversenyének nézettsége csökkent az elmúlt években. A Forma–1 idei világbajnoksága 23 futamból áll.

Mint írták, általánosságban elmondható, hogy a 18 év alattiak lényegesen kevesebb időt töltenek a tévé képernyője előtt, mint a felnőtt korosztály. Ez egyfelől az élethelyzetükből adódhat, másfelől pedig az általuk fogyasztható tévés tartalmak köre is korlátozottabb. 

A gyerekek napi átlagos aránya a tévéközönségen belül 15-18 százalékkal csökkent az elmúlt 10 évben, 

amelynek feltehetően az az oka, hogy megváltoztak a médiafogyasztási szokásaik, hiszen megjelentek az okostévék, valamint az ehhez csatlakoztatható digitális eszközök, és az internet-hozzáférés is egyre szélesebb körben elterjedt.

Meglepő azonban az, hogy 22 órakor lényegében minden negyedik 4–7 éves még nézi a tévét, sőt még 23 órakor sem elhanyagolható a jelenlétük, miközben ebben az idősávban már igen sok csatornán 16, illetve 18 éven felülieknek ajánlott műsorokat sugároznak. A nézőszám a 8–12 évesek esetén 22 órakor is 30 százalék volt, 23 órakor pedig a korcsoport tagjainak 14-16 százaléka ült még mindig a képernyők előtt.

Imádnak a tévé előtt enni a magyarok

Az étkezés és a kütyüzés erősen összekapcsolódik, továbbra is népszerű választás kényelmes környezetben filmeket nézni.

A közleményben kitértek arra is, hogy a magányos tévénézésnél a rajzfilmek dominálnak. 

2021-re a 4–7 éves gyerekek műsorfogyasztásának legnagyobb részét – közel a felét – a rajzfilmek tették ki, a „magányos” tévénézésnél még leginkább ez dominál. 

A második-harmadik helyen a sorozatok és a vígjátékok álltak. A 8–12 évesek körében az általános szórakoztató csatornák a fiatalabbakhoz képest nagyobb arányt képviseltek a tévénézési időből, illetve ennél a korosztálynál már megjelenik a sport iránti érdeklődés is.

Megjegyezték, hogy a 13–17 évesek a műsorfogyasztásuk mintegy negyedét sorozatokra fordították, de az animációk is egyre nagyobb arányt képviseltek. Szintén népszerűek a különböző vígjátékok és szórakoztató műsorok (vetélkedő, reality), különösen a társas tévézésnél. Összességében a műsorfogyasztás ebben a korosztályban jóval sokszínűbb, vegyesebb, az egyes tematikák nagyobb figyelmet kaptak a kisebbekhez képest – írták a közleményben.

 

Podcastok

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.