A pénzügyi vállalkozási szektor 118,1 milliárd forintos adózott eredményt ért el 2022-ben, bő egyötödével – 21,4 százalékkal – szerényebbet, mint egy évvel korábban – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból.
Ami az egyes eredménytételeket illeti, a jegybank statisztikái szerint a kamateredmény 15,3 százalékkal nőtt 2021-hez képest, így elérte az 1664 milliárd forintot. A nettó díj- és jutalékbevételnél is javult a megelőző évhez képest a helyzet, hiszen a 2021-es, nagyjából 2,2 milliárdos mínuszhoz képest tavaly már közel ötmilliárdos nyereség keletkezett ezen a soron.
A működési költségek a mai viszonyokhoz képest viszonylag visszafogott mértékben, 11,6 százalékkal növekedtek éves összevetésben, így kicsivel meghaladták a 122 milliárd forintot.
A végső egyenleget viszont jelentősebben rontotta, hogy az értékvesztés és kockázati céltartalék soron ezúttal csak 26,3 milliárdos visszaírás történt a pénzügyi vállalkozásoknál, ami jelentősen elmaradt az egy évvel korábbi 40 milliárdtól.
Az egyéb üzleti tevékenységekből – amelyek nem kapcsolódnak szorosan az alaptevékenységhez – származó eredmény szintén jelentősen, 32,1 százalékkal csökkent 2021-hez képest, és 73,4 milliárd forintot ért el.
A pénzügyi vállalkozások szektorszintű mérlegfőösszege 11,1 százalékkal nőtt 2022-ben, így már meghaladta a 3120 milliárd forintot, miközben az ügyfelekkel szembeni követelések állománya ennél gyorsabban, 15,8 százalékkal – 2577,6 milliárd forintra – bővült.
Az ügyfelekkel szembeni követelések összetételénél az ügyfélkategóriák szerinti megoszlásnál történtek jelentősebbnek mondható mozgások tavaly:
így a nem pénzügyi vállalatok részesedése 70,5-ről 74 százalékra ugrott az állományon belül, miközben a lakossági ügyfeleké 19,3-ről 16 százalékra olvadt.
Ami pedig a finanszírozás módját illeti, tavaly némileg csökkent a lízing és a faktoring súlya a teljes portfólión belül, a hitelé és pénzkölcsöné viszont érezhetően – 38,7-ről 41,4 százalékra – emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.