BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A listaárak emelkedése tartja szinten az autófinanszírozást

Ugyan 2023 első negyedévében is növekedett a retail autófinanszírozási piac, a bővülés csak az átlagos szerződéses összeg emelkedésének köszönhető. Egyedül a kishaszonjárművek lógnak ki (pozitív értelemben) a sorból.

Az első negyedévben 67,8 milliárd forintnyi új szerződést kötöttek a lízingcégek a személyautók mellett a motorokat és kishaszonjárműveket is magában foglaló retail autófinanszírozási piacon, ami éves összevetésben 6,2 százalékos bővülés – derül ki a Magyar Lízingszövetségnek a napokban közzétett adataiból.

Several cars vans trucks parked in parking lot for rent delivery white vans in service van truck front of entrance of warehouse distribution logistic society
Fotó: Shutterstock

A szervezet adatai szerint a szerződéses összeg emelkedése szinte csak a kishaszonjárművek szegmensének köszönhető: itt 16,7 milliárdos volument mutattak ki 2023 első három hónapjára, ami 3,6 milliárd forinttal – 27,6 százalékkal – haladta meg az egy évvel korábbit. A torta legnagyobb szeletét adó személyautóknál viszont már csak alig látható, 0,9 százalékos emelkedésre futotta a szerződéses összegnél, így az valamivel 50,3 milliárd forint felett alakult. A motorkerékpárok finanszírozási piacán sem indult túl acélosan az év: itt három hónap alatt 0,3 milliárd forintnyi új szerződés született, ami jóval elmarad az egy évvel korábbi 0,47 milliárdtól.

A finanszírozott összeg alakulása a retail autófinanszírozási piacon, az első negyedévben

A finanszírozott összeg viszonylag szerény tempójú növekedése egyáltalán nem meglepő annak tükrében, hogy 

a három kategóriában csak 8558 járművet finanszíroztak lízingcégek, majdnem 20 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

Ehhez mind a lakossági, mind a vállalati oldal hozzájárult: a lakossági szerződések száma közel 1200, a nem lakosságiaké pedig bő 1100 darabbal csökkent éves összevetésben, ami 40,3, illetve 16,8 százalékos visszaesés 2022 első negyedévéhez viszonyítva: így a lakossági szerződések már alig több mint ötödét adták a teljes tortának. (Figyelemre méltó viszont, hogy a használt járművek részaránya is jelentősen csökkent, egy év alatt 37,3-ről 29,4 százalékra zsugorodott.) 

Mindebből jól látszik, hogy a finanszírozott volumen első negyedéves bővülése csak az egy szerződésre jutó átlagos összeg emelkedésének köszönhető.

A finanszírozott járművek megoszlása 2023. I. negyedév

Az új személygépkocsik piacán 3 százalékos növekedést sikerült elérni a finanszírozott összegben, viszont ezzel párhuzamosan nemcsak a volumen, hanem a penetráció, azaz a lízing részesedése is fokozatosan csökkent. Míg ez a korábbi években elérte a 35-40 százalékot, 2021-ben az arány már csak 26,5 volt, 2023-ra pedig 19 százalékra zuhant. Az egy szerződésre jutó kihelyezés értéke a személyautóknál két év alatt 6,2 millió forintról 7,9 millióra emelkedett

 – mondta el Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.

A retailpiac kishaszonjármű-szegmensében ugyanakkor – mutatott rá a negyedéves számokról szóló közleményében az ágazati szövetség – a lízingpenetráció a személygépkocsikénál jóval magasabb: 32 százalékot ért, el köszönhetően elsősorban a lízingszövetség és a Kavosz Zrt. együttműködésében kidolgozott, többször megújított, kedvező kamatozású konstrukciónak, amely minden kis- és középvállalkozás számára elérhető. Emellett – hívták fel a figyelmet – ez az egyik kategória, amelyben a szerződések száma 5 százalékkal bővült.

Felemás a helyzet a teljes piacon is

Az első negyedévben 196,68 milliárd forintot tett ki a finanszírozott összeg a magyarországi lízingpiacon, ami az előző év azonos időszakához képest jelentős, 19,5 százalékos növekedés és a legmagasabb érték a pénzügyi világválságot megelőző időszak óta. A szerződött darabszám viszont 12,5 százalékkal, mindössze 15 641-re esett. Ez a volumen a 2016-os eredményt sem éri el, annak ellenére, hogy azóta lényegében megduplázódott a tőkekinnlevőség, amely az év elején elérte a 2042,23 milliárd forintot. Az egy szerződésre jutó kihelyezés 2021-ben 9,2 millió forint volt, ami 2023-ra 12,5 millióra növekedett. A lízingszövetség szerint egyelőre – a piaci információk alapján – az éves kilátások sem túl biztatók: mivel a korábbi évekre jellemző hosszú szállítási határidők miatti csúszások az év második felében már nem jelentkeznek, a felhalmozódott rendelésállomány folyamatosan apad, az új rendelések csökkennek, ezért nemcsak a lízingelt eszközök darabszáma esik tovább, hanem már a kihelyezések értéke is zsugorodhat.


 

 


 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.