Az első negyedévben 67,8 milliárd forintnyi új szerződést kötöttek a lízingcégek a személyautók mellett a motorokat és kishaszonjárműveket is magában foglaló retail autófinanszírozási piacon, ami éves összevetésben 6,2 százalékos bővülés – derül ki a Magyar Lízingszövetségnek a napokban közzétett adataiból.
A szervezet adatai szerint a szerződéses összeg emelkedése szinte csak a kishaszonjárművek szegmensének köszönhető: itt 16,7 milliárdos volument mutattak ki 2023 első három hónapjára, ami 3,6 milliárd forinttal – 27,6 százalékkal – haladta meg az egy évvel korábbit. A torta legnagyobb szeletét adó személyautóknál viszont már csak alig látható, 0,9 százalékos emelkedésre futotta a szerződéses összegnél, így az valamivel 50,3 milliárd forint felett alakult. A motorkerékpárok finanszírozási piacán sem indult túl acélosan az év: itt három hónap alatt 0,3 milliárd forintnyi új szerződés született, ami jóval elmarad az egy évvel korábbi 0,47 milliárdtól.
A finanszírozott összeg viszonylag szerény tempójú növekedése egyáltalán nem meglepő annak tükrében, hogy
a három kategóriában csak 8558 járművet finanszíroztak lízingcégek, majdnem 20 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
Ehhez mind a lakossági, mind a vállalati oldal hozzájárult: a lakossági szerződések száma közel 1200, a nem lakosságiaké pedig bő 1100 darabbal csökkent éves összevetésben, ami 40,3, illetve 16,8 százalékos visszaesés 2022 első negyedévéhez viszonyítva: így a lakossági szerződések már alig több mint ötödét adták a teljes tortának. (Figyelemre méltó viszont, hogy a használt járművek részaránya is jelentősen csökkent, egy év alatt 37,3-ről 29,4 százalékra zsugorodott.)
Mindebből jól látszik, hogy a finanszírozott volumen első negyedéves bővülése csak az egy szerződésre jutó átlagos összeg emelkedésének köszönhető.
Az új személygépkocsik piacán 3 százalékos növekedést sikerült elérni a finanszírozott összegben, viszont ezzel párhuzamosan nemcsak a volumen, hanem a penetráció, azaz a lízing részesedése is fokozatosan csökkent. Míg ez a korábbi években elérte a 35-40 százalékot, 2021-ben az arány már csak 26,5 volt, 2023-ra pedig 19 százalékra zuhant. Az egy szerződésre jutó kihelyezés értéke a személyautóknál két év alatt 6,2 millió forintról 7,9 millióra emelkedett
– mondta el Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.
A retailpiac kishaszonjármű-szegmensében ugyanakkor – mutatott rá a negyedéves számokról szóló közleményében az ágazati szövetség – a lízingpenetráció a személygépkocsikénál jóval magasabb: 32 százalékot ért, el köszönhetően elsősorban a lízingszövetség és a Kavosz Zrt. együttműködésében kidolgozott, többször megújított, kedvező kamatozású konstrukciónak, amely minden kis- és középvállalkozás számára elérhető. Emellett – hívták fel a figyelmet – ez az egyik kategória, amelyben a szerződések száma 5 százalékkal bővült.
Felemás a helyzet a teljes piacon isAz első negyedévben 196,68 milliárd forintot tett ki a finanszírozott összeg a magyarországi lízingpiacon, ami az előző év azonos időszakához képest jelentős, 19,5 százalékos növekedés és a legmagasabb érték a pénzügyi világválságot megelőző időszak óta. A szerződött darabszám viszont 12,5 százalékkal, mindössze 15 641-re esett. Ez a volumen a 2016-os eredményt sem éri el, annak ellenére, hogy azóta lényegében megduplázódott a tőkekinnlevőség, amely az év elején elérte a 2042,23 milliárd forintot. Az egy szerződésre jutó kihelyezés 2021-ben 9,2 millió forint volt, ami 2023-ra 12,5 millióra növekedett. A lízingszövetség szerint egyelőre – a piaci információk alapján – az éves kilátások sem túl biztatók: mivel a korábbi évekre jellemző hosszú szállítási határidők miatti csúszások az év második felében már nem jelentkeznek, a felhalmozódott rendelésállomány folyamatosan apad, az új rendelések csökkennek, ezért nemcsak a lízingelt eszközök darabszáma esik tovább, hanem már a kihelyezések értéke is zsugorodhat. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.