„A saját munkavállalóink a legfontosabbak, a fő küldetés, hogy ők a legjobban érezzék magukat olyan munkakörnyezetben, amelyet szívesen használnak és magukévá tesznek, ahol otthon érzik magukat” – mondta Varga Péter, a Mol Campus ügyvezetője a meghívott médiacsoportnak, közte a Világgazdaságnak szervezett túra elején, aminek az apropója, hogy a vállalat immár belakta az új főhadiszállását, azaz a gyakorlatban is látszik, működnek-e a tervezéskor megálmodott elképzelések.
Varga Péter hozzátette: a Mol Campus lehetőséget ad az alkalmazottaknak arra, hogy megválasszák a számukra legkedvezőbb környezetet mind a fókuszált, egyéni munkavégzéshez, mind a közösségi élethez.
Azt pedig már a Mol Campus belsőépítész projektvezetője, a 20 fős budapesti építésztervező és designer iroda, a Minusplus építészmérnöke, Turai Balázs állapította meg, hogy a koronavírus-járvány után versenyezni kell az otthon biztonságával és kényelmével, azaz a munkahely is legyen olyan, ahova szívesen jön az ember!
A toronyból és az 5 emeletes pódiumból álló szokatlan, L-forma máris érdekes, és ez csak a második, amit észrevesz az ember, hiszen az első nyilván a magasság, elvégre 143 méterével ez Budapest legmagasabb épülete jelenleg.
Éjjelente villog is a piros jelzőfény a tetején, aminek bár kötelező, természetesen nem mindenki örül, ugyanakkor a dolgozó állomány munkaóráit nem ez határozza meg, hanem ami belül van.
Eleve segítenek a nagy terek, amelyek 85 százaléka a természet által bevilágított, ráadásul, ahol csak lehet, üvegből vannak a falak, továbbá lekerekített sarkokat találunk horizontálisan és vertikálisan is, ami könnyed lebegésérzést kölcsönöz.
A tölgy és diófurnér anyagok hivatottak megteremteni az otthonérzést, a monokróm- és fémfelületek, illetve a vagánynak mondott színpárok, a piros és rózsaszín, valamint a kék és zöld, illetve a pasztell és élénk árnyalatok játéka pedig a legmodernebb időket jelzi.
A számok86 ezer négyzetméter alapterület |
A Mol logója nem látszik sehol, a benzinkutakon ismerős sötét és almazöld sem nagyon, habár a földszinten a bárki által látogatható Fresh Corner-büfé azért emlékeztet a tankolós időkre.
Na de a megfogalmazott cél, hogy a hibrid munkavégzés iránti dolgozói igényt kielégítsék.
Például az első szinten található étteremnek már a dupla belmagassága is tekintélyt parancsoló, ha pedig kinézünk, az öböltől a Kopaszi-gáton át az atlétika világbajnokságra épített új stadionig terjed a panoráma. A munkanap pedig kezdődhet akár itt is, hiszen meleg reggelit is készítenek.
A munka–magánélet egyensúlyát egyébként is óvja a cég, már ami a helyben elérhető szolgáltatásokat illeti: az első emeleten van IT- és HR-ügyfélszolgálat, mobilpont, ruhatisztító és szabóság, üzemorvosi rendelő, a földszinten fitneszterem, szépségszalon, a szomszédban pedig egy óvoda a dolgozók csemetéinek.
Mindebből adódik össze a kisvárosérzés, ami a másik cél volt a tervezéskor.
Feljebb, a harmadikon található a létesítmény egyik sztárja, az irodakert, ami gyakorlatilag olyan, mintha az ember az esőerdőben ülne le dolgozni.
Amikor bárki álmodozik, hogy a jelenlegi íróasztalos munkáját felhajtott nadrágszárral inkább tengerparton vagy az erdőben végezné, valami ilyesmiről képzeleg.
Itt a buja növényzet miatt a mikroklíma is megváltozik, érezni a levegőminőségen, ráadásul a reggeli napfény is ide ér elsőnek, úgyhogy ez a terem tarol az Instagramon is – az egyetlen cserekérvény, hogy csendben legyen, aki idejön dolgozni.
Az ilyen jellegű iránymutatások amúgy is végigkísérnek az épületen. Eleve háromszintenként tagolt a torony, a „tripletek” között pedig belső átjárás van, nem kell liftezni. Ugyanakkor a hármason belül, ahogy haladunk feljebb, úgy jutunk el a csoportmunkától a fókuszáltabb és az egyéni munkavégzést elősegítő környezetig, a körbeülős asztaloktól a körbebástyázottakig.
Az már a fenntarthatósághoz tartozik, hogy a tripletek művészeti installációit az építkezéskor megmaradt hulladékból készítették. Ennél nagyobb tétel, hogy a lifteknél a híváskor a létszámot és a célt is meg kell adni, amiből a technika kikalkulálja, melyik ehhez a megfelelő jármű.
Az energiaspórolásban 10 százaléknyit segítenek a napelemek, és a 90–120 méter mélyen elhelyezett talajszondák révén tudják működtetni a hűtést-fűtést.
Odafent, a nagyközönség által is látogatható tetőkertnek a járólapjai pedig nem a rossz illesztés miatt illegnek kissé, hanem mert ha esik, gyűjtik az esővizet, amit 100 százalékban felhasználnak, ha másra nem, a mosdók öblítésére.
Az IoT-rendszerek naponta több tíz gigabyte-nyi adatot szolgáltatnak automatikusan az épületről, amit mesterséges intelligencia dolgoz fel, ennek alapján vezérli az épület automatizálását.
Mindezek révén a Mol-torony az első olyan magyar irodaház, amely kettős zöld minősítést kapott: a LEED-től Platinum, a BREEAM-től Excellent szintűt, ami mindkét minősítőnél a legmagasabb szint.
Mindezt egyelőre úgy 2500-an élvezhetik, ennyien költöztek ide a korábbi kilenc telephelyről. A Mol-csoport persze nemzetközi, több mint 30 országban van jelen, és számítástól függően 10–25 százalékát adja a bevételnek a magyarországi tevékenység.
Amúgy is folyamatosan változik a cég, az „olajvállalat” megnevezéstől elmozgott már, de nem hagyta el teljesen, ugyanakkor a stratégiához igazodva újabb és újabb területekre lép be, legutóbb például a hulladékgazdálkodáshoz fogott hozzá. Ezáltal a munkavállalói létszáma növekszik, a hibrid munkavégzés miatt még sincs szükség több ülőhelyre a Campuson, a két hatás nagyjából kiegyenlíti egymást.
Az épületben zárható főnöki irodából átlagosan kettő található emeletenként, a felsővezetést sem legfelül helyezték el, hanem a hatodik–hetedik emeleten, az épületegyüttes „markolatánál”, ezzel is szembemenve a társadalmi rétegződés hierarchiájával, hirdetik, hogy a csúcs is a közösségé.
A több mint kétszáz tárgyaló mindegyike videókonferencia-rendszerrel felszerelt, és szinte papírmentes a ház, abszolút elsőbbséget élveznek a digitális megoldások, amik természetesen megfelelő kiberbiztonsági hátteret is igényelnek.
„A Mol Campus megmutatja, hogy a belsőépítészet miként képes elindítani és támogatni az átalakulási folyamatokat a munka világában. Mindezt úgy, hogy az embereket helyezi a tervezés középpontjába, egyúttal változatosságot és otthonosságot nyújt a dolgozók számára a közösségi és találkozási helyszínekkel, valamint az elvonulást és a koncentrációt szolgáló terekkel” – mondta Turai Balázs.
Összefoglalóként hozzátette: a fiatal tehetségeket szeretnék bevonzani és megtartani, olyan munkakörnyezetet biztosítva számukra, ahol jól érzik magukat és inspiráló, kreativitásukat serkentő munkakörnyezetben tudnak dolgozni.
Ki, mit csinált?Az építészeti tervezési munkákért a brit Foster+Partners felelt a magyar FintaStudióval együttműködésben, a kivitelezést pedig a Market Építő végezte. A belsőépítészetet már a világhírű iroda-specialista, a berlini Kinzo Architekten találta ki, amely olyan ikonikus épületeket tervezett korábban, mint Bécsben az Erste Campus vagy Bajorországban az Adidas székház. A német tervező cég a Minusplust választotta hazai partnerének, amelyhez kötődik például a Prezi új szemléletet meghonosító irodája, ráadásul a Mol Campus, az Év székháza elismerése mellett az Év Kisvállalati irodája és az Év Belsőépítész cége díjakat is elnyerte. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.