A Mohácsi Duna-híd projektje rendelkezik a feltételes kivitelezési közbeszerzési eljárás megindításához szükséges miniszteri döntéssel – ezt az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közölte a Világgazdasággal. Mindez azt jelenti tehát, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter engedélyezte, hogy kiírják a tendert a sok szempontból kulcsfontossági infrastrukturális beruházásra.
Tehát ha minden jól megy,
hamarosan most már valóban megjelenhet a legújabb Duna-híd közbeszerzése.
Igaz, egyelőre csak feltételesen, ami azt jelenti, hogy jelenleg nincs hozzárendelve forrás. Ez annak fényében ugyanakkor nem meglepő, hogy az elképzelések szerint a finanszírozás az uniós helyreállítási alap terhére jönne létre, aminek a kifizetéséről továbbra sincs megegyezés a magyar kormány és az Európai Bizottság között. A beruházás értékét nagyon nehéz előre megbecsülni, lapunk úgy tudja, hogy könnyen százmilliárdos összeg is lehet.
Az ÉKM a Világgazdaságnak világossá tette: „a mohácsi Duna-híd engedélyezési és a kiviteli tervei elkészültek, az építési engedély rendelkezésre áll”. Vagyis nincs akadálya a kiviteli tendereztetés megindításának. Mindez azért megnyugtató, mert a hetekben megjelent híradások szerint az új Duna-híd megépítése lekerült a napirendről, miután szerepel azon a 270 tételt tartalmazó listán, amely az ÉKM által felfüggesztett beruházásokat összesíti. Mindez valóban így van, a mohácsi Duna-híd előkészítése a 247. helyen található a lajstromban. Csakhogy mint az a szaktárcától kapott válaszból is kiderült, a projekt tervezése és engedélyeztetése a végéhez ért.
A kivitelezési közbeszerzés megjelenését az is erősíti, hogy Orbán Viktor miniszterelnök már a februári évértékelőjén is szóba hozta a beruházását.
Marad a keleti országrész felzárkóztatásának terve is. Ideje, hogy végre gazdaságilag és az életszínvonal tekintetében is egyesítsük Hunniát és Pannóniát. Ezért hidakat építünk a Dunán, a paksit mindjárt befejezzük, a mohácsit hamarosan megkezdjük
– fogalmazott akkor a kormányfő. A megszólalás azért volt fontos, mert ezzel végérvényesen eldőlt, hogy a több évtizede napirenden lévő mohácsi új Dun-híd Mohácsnál meg fog épül. Már csak az a kérdés, hogy mikor.
A Mohács Városi TV-ben Pávkovics Gábor mohácsi polgármester még az év elején nyilatkozott a Duna-híd kérdéséről. Arról beszélt, hogy amennyiben 2023 első negyedévében megtörténik a közbeszerzés kiírása, akkor a tender lefolytatása befejeződik az idén,
és 2024-ben meg tud indulni az építkezés. Ha ezt tartani tudják, a mohácsi csata 2026-os, 500. emlékévére már állhat a híd.
Az első negyedévben nem történt meg a kiírás, de ha szorít is az idő, a másodikban ez még pótolható. Így pedig talán tartható, hogy az idén a végére érjenek a kivitelező kiválasztásának. Lázár János egyébként tavaly év végén járt Mohácson és ezen a találkozón biztosította a polgármestert, hogy elkötelezett és eltökélt a mohácsi új Duna-híd megépítése mellett, mert ennek meghatározó szerepe van a hazai logisztikai rendszerben.
A projekt fontosságáról a Világgazdaság részletesen írt korábban. Idestova harminc éve tervezik, hogy egyszer majd híd vezessen át Mohácsnál a Dunán. Ebből eddig nem lett semmi, jelenleg is komppal lehet átkelni. Sokszor viszontagságos körülmények között, ahogyan azt Pávkovics Gábor, Mohács polgármesterének bejegyzése is tanúsítja.
Mindenesetre az új híd nemcsak a helyi lakosság mindennapjait tenné könnyebbé, hanem az országos úthálózatban is kiemelt jelentőséggel bírna: kapcsolatot teremt az 51. számú főút és az M6-os autópálya között. A távlati célok között is fontos szerepet játszik, hiszen a déli országos közúti gyorsforgalmi gyűrű bekapcsolódó elemeként is funkcionálhat. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy összekötné a sugárirányú gyorsforgalmi infrastruktúra-elemeket, valamint a déli határ mentén elhelyezkedő városok (Pécs, Mohács, Baja, Szeged) ipari súlypontjait. Arról nem is beszélve, hogy a déli-délkeleti szomszédos országokból érkező teherforgalmak számára is átkelést biztosítana a folyón. Ennek a számottevő kamionos forgalomnak nem szükséges a megközelítőleg 30 kilométerrel északra, egyébként belterületen elhelyezkedő bajai hídon áthajtani.
Fontos hangsúlyozni, hogy nem csupán a hídról van szó, hanem az ezzel összefüggő úthálózatról is.
Első ütemben az útpálya alföldi oldali szakaszán az újmohácsi csomópontig kétszer egy sávos, másodrendű főút épül ki, az M6-os autópálya csomópontjáig pedig a tervezett útpálya kétszer két forgalmi sávos lenne. Az új nyomvonal az 57. számú főút része lesz, az érintett szakasz az 51. számú főúttól az M6-os autópályáig húzódik. Érinteni fogja Csátalja, Sárhát, Mohács, Újmohács városrészét, valamint Mohács, Lánycsók és Bácsfapuszta területeit. A tervezők hangsúlyozták: a kialakított nyomvonal az érzékeny területek figyelembevételével, azok elkerülésével készült. Ezenfelül szó van még egy kikötőfejlesztésről is. Ha mindez valóban létrejön, megnyílhat az út, hogy Mohács meghatározó logisztikai bázissá váljon.
A Magyar Építők még tavaly decemberben számolt be arról, hogy a Mohács két (Mohács és Újmohács), a Duna által elvágott részét összekötő híd megépítése újabb lépcsőfokhoz érkezett, miután elkészültek és jóváhagyást is kaptak a kiviteli tervek. Ezáltal a megvalósítás soha nem látott közelségbe került. A Duna felett átívelő híd és a hozzá csatlakozó M6-os autópálya, valamint az 51. számú főút közötti úthálózat terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából készítette. A Speciálterv honlapjáról az derül ki, hogy egy
A klasszikus kosárfüles kialakítású átkelő támaszkiosztása 270 + 250 + 230 méter. Ezzel sikerült elérni, hogy a támaszok nem kerületek fokozottan védett területre. A szerkezeti magasság 2,75 méter, az ívtartó magassága a pályaszint felett pedig 37,62 méter. Helyet kapott egy egyoldali, kétirányú kerékpárút a híd déli oldalán, ami a helyi hivatásforgalmi kerékpározás, illetve a térség EuroVelo kerékpárút-hálózat részévé válik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.