Nem épül Budapesten kínai vegyianyag-elosztó központ – ezt Orbán Viktor bő egy hete válaszolta az érintett beruházást firtató kérdésre, de a kérdés nem vonatkozott a fővároson kívüli területekre, így válasz sem. Márpedig,ó ha igaz a kínai–magyar tervekre vonatkozó hír, akkor az is, hogy az évi kétmillió konténert kezelő projekt miatt ki kell bővíteni a Soroksár déli részén lévő BILK-terminált. A terminál emiatt jócskán „kilóghat” Budapestről, Dunaharaszti felé terjeszkedve.
A Világgazdaság arra volt kíváncsi, mekkora tényleges környezeti kockázatot hordoz egy ilyen beruházás, amelynek fő elemeként – annak ellenzőinek megfogalmazásában – méreglerakat jönne létre. Ezért az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak (OKF) tettünk fel kérdéseket a hazai vasúti veszélyesáru-fuvarozás helyzetéről, szabályairól, ellenérzőséről. A kapott válasz azért is fontos, mert általános érvényű, vagyis e szempontból mindegy, hogy megvalósul-e a Direkt36 által ismertetett projekt vagy sem.
„A vasúti veszélyesáru-szállítás szabályait hazánkban is a nemzetközi egyezmény alapján jogszabállyal kihirdetett RID-szabályzat tartalmazza, amely meghatározza a fuvarozásban résztvevők (feladó, töltő, fuvarozó) biztonságos szállítással kapcsolatos kötelezettségeit” – állt az OKF válaszában. A veszélyes árut szállító gazdálkodó szervezetek ismerik és alkalmazzák ezen előírásokat. A hatósági ellenőrzések célja a vasúti szállítás és a közlekedés biztonságának növelése, a kockázatok lehető legkisebbre csökkentése.
A vasúti veszélyesáru-szállítás ellenőrzésére Magyarországon a katasztrófavédelem is van hatásköre és speciálisan kiképzett állománya, akiknek alapvető feladata a szigorú előírások érvényre juttatása, ezzel erősítve az élet- és vagyonbiztonságot, valamint az épített és természeti környezet károsodásának megelőzését. A katasztrófavédelem rendszeres, tervszerű ellenőrzést végez az ország valamennyi érintett pályaudvarán és a különböző telephelyeken, illetve minden évben több alkalommal tart egyidejű országos ellenőrzési akciót. Valamennyi ellenőrzés célja, hogy megelőzze, megakadályozza a szabálytalan, kockázatot jelentő veszélyes szállítmányok forgalomban való részvételét.
2016 decembere óta Kelebia, majd 2022 augusztusa óta Röszke határállomáson 24 órában folyamatosan, a többi vasúti határátkelőnél rendszeresen hajt végre a katasztrófavédelem RID-ellenőrzést, ennek eredményeként Magyarország területére nem léphet be szabálytalan veszélyesáru-szállítmány.
„A hatósági ellenőrzések tapasztalatait rendszeresen feldolgozzuk nemcsak a belső képzéseinken, hanem a vasúti szállításban érintett vállalatokat tömörítő szakmai szervezetek konferenciáin és közös munkaműhelyeken” – írta még az OKF.
A Világgazdaság rákérdezett az ellenőrzések tapasztalataira is, hiszen az előírásokat sohasem tartja be mindenki. Mint megtudtuk, a katasztrófavédelem tavaly több mint 60 ezer vasúti kocsit ellenőrzött, ebből 22 ezer szállított veszélyes árut. Ezek során az ellenőrök 2 százaléknál tártak fel szabálytalanságot, illetve intézkedtek a javításra, pótlásra. A következetes hatósági megelőzés és a szállítmányozók jogkövető magatartásának eredményeként az elmúlt években Magyarországon nagyobb, a veszélyesáru-szállítást érintő vasúti baleset nem volt.
A hatósági ellenőrzéseken tapasztalt szabálytalanságok nagyobb része adminisztratív jellegű, azonban előfordult azonnali beavatkozást igénylő eset is,
például a vasúti kocsik töltő-lefejtő szerelvényeinek kisebb tömítetlensége, a tartálykocsik elégtelen műszaki állapota vagy a megfelelő karbantartás hiánya. A tranzitban és belföldi fuvarozás legnagyobb részében a veszélyes árut a kőolajszármazékok jelentik – közölte még az OKF.
A Direkt36-ban a beruházásról megjelent belső kormányzati dokumentumokra hivatkozó állításokat hivatalból senki nem támasztotta alá, ami persze nem azonos a cáfolattal. Igaz, az alátámasztással sem azonos az a cikkbe belinkelt, április 22-i kínai újságcikk. E szerint Kovács Imre, az ausztriai ÖBB teherszállító csoportjának igazgatósági tagja (a Rail Cargo Hungaria elnöke), valamint a Kína–Magyarország Projekt magyar oldalának vezetője, Farkas Tibor, a Magyar Telekom Csoport vezető tanácsadója Sanghajban, Pekingben, Hszincsiangban és Csengtuban tárgyalt. A téma a kínai logisztikai és energiaipari vállalkozások üzleti lehetőségeinek és együttműködéseik bővítése volt. A kínai lap cikke kitér a kínai energialogisztikai ipar bővülésére, de a konkrét magyarországi tervről nem esik benne szó.
A Rail Cargo Hungária a Direkt36-nak annyit válaszolt, hogy a társaság kizárólag a vasúti árufuvarozást szervezi Kína és Kelet-Közép-Európa között a jelenleg lehetséges útvonalakon, ha a magyar és a kínai kormány megállapodik erről a projektről. A beruházásnak a Rail Cargo Hungaria nem részese. (A válaszban említett esetleges megállapodás az internetes lap szerint szeptemberre várható.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.