A Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalatának kutatása 2023 májusában a lakosság szubjektív pénzügyi helyzetét mérte fel, amelyből kiderült, hogy minden negyedik magyar lenullázza a bankszámláját hónap végére, ráadásul a lakosság negyede egész évben nem tud megtakarítani.
Ennek ismeretében talán nem meglepő, hogy egyre többen nyitották ki otthon a kockás füzetet, és vezetik a bevételeiket és kiadásaikat.
A magyarok 23,6 százaléka minden egyes kiadását megtervezi
– világított rá a Kantar kutatása. A megkérdezettek 36,4 százaléka a főbb kiadások előtt veszi számba, hogy az még belefér-e a családi büdzsébe. A magyarok 28,9 százaléka csak néhány kiadást tervez meg előre, míg csupán 8,7 százalék válaszolt úgy, hogy egyáltalán nem tervezi meg a költségeket.
A gyengébb nem a nagyobb kiadásoknál megfontoltabbA kutatás rámutatott, hogy ugyan nem sokkal, mindössze fél százalékkal, de a nők jobban hajlanak a pénzügyi tervezés irányába. Míg a férfiak jobban nyomon követik a mindennapi költségeket, addig a nők a főbb kiadásokon töprengenek el jobban. A kutatók azt is kiderítették, hogy a férfiak hajlamosabbak kiengedni kezeik közül a pénzügyi gyeplőt, ugyanis minden tizedik férfi egyáltalán nem tervezi meg a költségeket. A nők esetében ez az arány érezhetően alacsonyabb, 7,5 százalék. |
A korcsoportok szerinti bontás alapján a 18–34 év közöttiek gondolkodnak legkevésbé előre, ha anyagi tervezésről van szó, csak 12,2 százalékuk tart számon minden kiadást, és 38,6 százalékra tehető azoknak a száma, akik a nagyobb kiadások előtt gondolkodnak el azon, hogy meddig ér a takaró.
A kor előrehaladtával azonban jobban megnéznek a magyarok minden garast, ami összefügghet a nyugdíj közelségével és a nyomában várható jövedelemcsökkenéssel.
Arra a kérdésre, hogy mire költenék a válaszadók a megtakarított pénzüket, kiderült, hogy a több mint ötödüknek semmilyen megtakarítása sincs. A többség, csaknem 30 százalék, lakásvásárlásra vagy -felújításra gyűjt, közel minden ötödik válaszadó pedig nyaralásra és utazásra tesz félre. A megkérdezettek 17,5 százaléka a gyermekei életkezdésének támogatására szánja a megtakarításait, 11,3 százalék pedig autót szeretne vásárolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.