Elérhetők az árfigyelő adatbázisban az élelmiszerárstop által eddig érintett termékek aktuális árai, miután másfél év után, augusztus elsejével kivezette a kormány az intézkedést.
Számítani lehetett arra, hogy a nyolc rögzített árú termék esetében nagy változás nem lesz, mivel a kabinet előírta, hogy szeptember végéig ezek a termékek a beszerzési áraknál nem lehetnek drágábbak, az akciókban pedig kettőt közülük annál is olcsóbban kell kínálni. Az árfigyelő adatbázis segítségével végignéztük, hogy az egyes termékek ára miképp változott.
Ahogy megírtuk, az árstopos 2,8 százalékos zsírtartalmú UHT-tejnél az átadási árak csökkenő tendenciát mutattak, júniusban a gyártói márkáknál 287,81, a kereskedelmi márkáknál pedig 221,26 forintot tettek ki.
Az árstop kivezetése után valóban kevesebbe került a tej: jelenleg a legolcsóbban, 205 forintért az Aldi árulja, utána a SPAR következik 209, majd a Penny 215 forinttal, sőt, szinte mindenhol találunk valamilyen saját márkás terméket 300 forint alatt.
Egyedül a Lidl nem töltött fel még az árufigyelőbe friss adatokat, ez a nap folyamán várhatóan megtörténik. (Frissítés: 209 forintért árulja a német diszkont.)
Korábban szakértők azt valószínűsítették, hogy a tojás ára a hatósági árak kivezetése után csökkenni fog, ez így is lett:
a Pennyben most 45 forint, az Auchanban 51 forint, a Lidl-ben 52 forint, a SPAR-ban 53 forint, az Aldiban 56 forint, míg a Tescóban 64 forint darabja.
Egyébként pár napja még 70 forint alatt nem is találtunk tojást, arról nem is beszélve, hogy korábban még ennél is magasabb árakat találtunk. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint júniusban még 10 db tojás 894 forintba került.
Amint azt várni lehetett, a csirkemell viszont drágult, jelenleg a legolcsóbb a Tescóban, sőt, egyedül ott mérséklődött a hatósági árhoz képesít, így 1399 forint kilója. A Lidl-ben is vélhetően akciós, mivel 1499 forintért árulják; az Auchanban már 1638 forint, a SPAR-ban és az Aldiban már a 2000 forintot súrolja. Jelenleg a Pennyben a legdrágább, ott 2290 forint kilója. Fontos hozzátenni, hogy most az alacsonyabb árakat emeltük ki, a kötelező akciózások és a minőségbeli különbségek miatt nagyobb eltérés lehet az egyes üzletláncok között.
A sertéscomb 1590 forintos hatósági áron volt rögzítve, ehhez képest minimális növekedést látni, kivéve a Tescót és Lidl-t, ahol 1290 forintért lehet megvásárolni, ugyanakkor drágább az Auchanban (1619 forint) és a SPAR-ban (1659 forint). A Pennyben már közelíti a 2000 forintot, az Aldiban pedig át is lépi, az utóbbiban 2039 forintba kerül egy kiló sertéscomb.
Az étolaj esetében árcsökkenést vártak a szakértők, ami a KSH havi bontású terméklistája alapján bekövetkezett: most a legolcsóbb az Auchanban, ahol egy liter 482 forint, a Lidl-ben 499 forint, a Tescóban és a Pennyben kicsivel 500 forint fölötti, a SPAR-ban és az Aldiban pedig 600 forint fölötti áron kínálják. A márkásabb termékek közül a Vénusz étolaj most 728 és 745 forintért is megvásárolható a Pennyben, illetve az Aldiban.
A kristálycukor 261 forinton volt rögzítve az elmúlt időszakban, itt viszont a szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy biztosan nőni fog az ára, ugyanis a beszerzési ár alatti 15 százalékos akcióval is bőven 300 forint fölé emelkedhet.
A szakemberek nem tévedtek: a Tesco és a Lidl kivételével az összes multinál már 400 forint fölött van kilója.
A német multinál 229 forint, a britnél pedig a 261 forintba kerül, a többieknél 400 és 500 forint között szóródnak az árak.
Nincs meglepetés a liszt árában se, a malmok árversenye ugyanis lefelezte az átadási áraikat, és már az ársapka bázisául szolgáló árnál is olcsóbbak kínálják a lisztet. A 220-230 forintos korábbi árakhoz képest valóban csökkent a finomliszt ára,
amely most a legolcsóbb a SPAR-ban, ahol mindössze 140 forint egy kiló.
Utána jön a Lidl (149 forint), majd az Auchan és az Aldi 169-175 forintos árakkal. A márkásabb termékek közül érdemes kiemelni a Nagyi Titkát, amely 229 és 279 forint között vásárolható meg az egyes boltokban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.