BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Özönlenek az új csatlakozók az egészségpénztárakba

Megdobta az infláció az egészségpénztárak vonzerejét, a taglétszám és a befizetések összege egyaránt dinamikusan emelkedik. Egyértelműen az öngondoskodás a növekedés motorja, a befizetések zöme egyénileg történik. Az új csatlakozók aktívak, tudatosan költenek, a fiatalok többségében magánorvosra, az idősebbek főként gyógyszervásárlásra.

Az első félévében már ugyanannyival bővült a Prémium Egészségpénztár tagsága, mint tavaly egész évben. A csatlakozási és befizetési kedvet jelentősen megdobta a szolgáltatások és termékek árának emelkedése. Idén 12 százalékkal többen fizettek be, összességében 24 százalékkal többet, mint a tavalyi bázisidőszakban. 

Doctor,Giving,Hope.,Close,Up,Shot,Of,Young,Female,Physician
Doctor giving hope. Close up shot of young female physician leaning forward to smiling elderly lady patient holding her hand in palms. Woman caretaker in white coat supporting encouraging old person
Fotó: Shutterstock

A befizetések több, mint 90 százaléka egyéni befizetés,

az elmúlt évben legtöbben, összességében a tagok 20 százaléka az 50-100 ezer forintos sávban fizetett be. A 500 ezer forint feletti befizetés a tagok nyolc százalékára jellemző, és az elméleti adókedvezményes határ, azaz 750 ezer forint felett két százalékuk tölti a számláját.

A legnépszerűbbek a magánorvosi ellátás, fogászat, gyógyszer, optikai termékek, gyógyászati segédeszközök, a felhasználás azonban jelentősen függ az életkortól.

 A 40 év alattiaknak kifizetett összegek 40 százaléka magánorvosra és fogászatra megy el, 25 százaléka gyógyszertári vásárlásra, 

az 50 év felettiek körében pedig a gyógyszerkiadás válik meghatározóvá

ami a költések 45 százalékát teszik ki. A korcsoport esetében a szolgáltatások 30 százalékra esnek vissza.

A kosárérték, a szolgáltatásokra és termékekre kifizetett összeg mintegy 10 százalékkal nőtt, azaz nem követte le teljesen az inflációt, de a  benyújtott számlák összértéke 26 százalékkal magasabb, mint 2022 hasonló időszakában.

Magánorvoshoz megyünk, de az egészségpénztárra még nem szokott rá a többség

Kétszer annyit költenek a magyarok magánegészségügyi kiadásokra saját zsebből, mint az uniós átlag, viszont ennek csak a töredékét fizetik egészségpénztáron keresztül. A hazai egészségpénztárak taglétszáma még mindig nem éri el az egymillió főt, noha a pénztári tagság jól kamatoztatható.

A megtakarítási kedvet növelik az áremelkedések is. A leggyakrabban igénybe vett vizsgálatok ára Budapesten átlagosan 13,6 százalékkal, vidéken pedig 36,5 százalékkal emelkedett 2023 első negyedévében az egy évvel korábbihoz képest.

A Világgazdaság érdeklődésére a Prémium közölte, hogy 

a tagok pénztári számlán lévő átlagos vagyona 85 ezer forint. 

Az egyenlegek azonban gyorsan változnak, az aktív tagok jelentős része nem tart a pénztárban megtakarítást, hanem a csodakártya révén a szolgáltatás igénybevételével egyidejűleg tölti fel. 

A megtakarítók körében nem ritkák a több millió forintos egyenlegek sem. Több, mint 1500-an rendelkeznek egymillió forint feletti összeggel, a legnagyobb megtakarítás pedig közelíti a 6,5 millió forintot. 

A Prémiumhoz benyújtott legnagyobb összeget, egy csaknem hatmillió forintos számlát magánorvosi szolgáltatásra fizették ki – tudtuk meg.

A közel kétszer annyi új belépő mellett a kilépők száma 5 százalékkal csökkent. A taglétszám év végére elérheti 330 ezret a Prémiumnál, ami idén 5 százalékos bővülést jelenthet.

20210107 Hódmezővásárhely Arany kígyó gyógyszertár butorzata több, mint 80 évesKépen: gyógyszeres szekrény Fotó: Török János Délmagyarország DM TJ20210107 Hódmezővásárhely 

Arany kígyó gyógyszertár butorzata több, mint 80 éves
Képen: gyógyszeres szekrény 
Fotó: Török János Délmagyarország DM TJ
Az ötvenesek legnagyobb részt a gyógyszertárakban költenek
Fotó: Török János / Délmagyarország

A Prémium Egészségpénztárnál tapasztalt robbanásszerűen megugró befizetések mögött több tényező áll. Az egyik a költségtudatosság erősödése, ami nem meglepő, tekintve az elmúlt két év drasztikus áremelkedését, amit a növekvő kosárértékek és a leadott számlák tükröznek. 

Hozzájárult az eredményhez, hogy a pénztár az elmúlt másfél évben marketing stratégiát váltott, megújította, fiatalossá tette az arculatot, nagyobb hangsúlyt fektetett PR kommunikációra és a pénztár piacon egyedülálló módon több nagy értékű média kampányt futtatott befizetés, illetve belépés ösztönző céllal.

Pataki Tímea a pénztár ügyvezetője így kommentálta a történteket a Világgazdaságnak:

Magunk is meglepődtünk a külső kommunikációnk hatékonyságán, különösen azon, hogy szinte azonnal érezhető volt a hatás, a belépések száma nagyon gyorsan emelkedni kezdett.

Az újakról elmondható, hogy határozottak, szinte azonnali a pénztár használatuk, már az első hónapokban aktívak: rendszeresen és nagy összegben fizetnek be egészségszámlájukra, számlákat adnak le és plusz kényelmi szolgáltatásokat igényelnek. 

20210217 VeszprémIllusztrációMaya-Dent fogászatA képen:Dr. Strenner Zoltán fogszakorvos Fotó: Pesthy Márton PMVeszprém Megyei Napló 20210217 Veszprém

Illusztráció
Maya-Dent fogászat

A képen:
Dr. Strenner Zoltán fogszakorvos 
Fotó: Pesthy Márton PM
Veszprém Megyei Napló
A fogorvosi kiadások a listavezetők között vannak 
Fotó: Pesthy Márton / Veszprém Megyei Napló

A meglévő tagoknál is nőtt a pénztár presztízse a külső jelenlét által, ami a befizetési hajlandóságukon látszik leginkább – tette hozzá Pataki Tímea.

A legnagyobb versenyelőnynek az úgynevezett Csodakártya szolgáltatás számít, aminek lényege, hogy a tagoknak nem kell előre feltölteniük egészségszámlájukat, hanem azt összekötik a bankkártyájukkal, így az egyenleg a vásárlással egyidejűleg töltődik fel. A közel 50 ezer csodakártyás ügyfél csaknem kétszer annyi adóvisszatérítésnek örülhet a következő év elején, mint a lehetőséget nem használók – hangsúlyozta az ügyvezető.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.