BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Piros pont a Tescónak: a GVH szinte minden elvárásának megfelelt

Lejárt a Tesco számára kiszabott határidő, így a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ellenőrizte a Tesco online bevásárlórendszerével, illetve webáruházával kapcsolatos kötelezettségvállalásokat. A 407 milliós bírságból végül csak hétmillió forintot kell megfizetnie.

A vizsgálat szerint az előírtak alapvetően teljesültek, komoly segítséget és biztonságot nyújtva a fogyasztóknak a koronavírus-járvány idején. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a kötelezettségek teljesítésének kisebb mértékű hiányosságaiért azonban hétmillió forintos bírságot szabott ki az áruházláncra, amely részben elismerte a jogsértést.

tesco
Fotó: Shutterstock

2020 őszén, a koronavírus-járvány második hullámában egész Európában nem állt rendelkezésre kifejlesztett oltóanyag, ezért újabb járványügyi szigorítás következett. Ebben a „bezárkózási időszakban” fogadta el a GVH a Tesco áruházlánc üzemeltetőinek korrekciós kötelezettségvállalásait, miután 

a cég a vevőit megtévesztve nem tájékoztatott előre arról, hogy honlapján csupán online bevásárlási szolgáltatást nyújt, nem pedig – a mindenki által megszokott, szigorúbb jogi szabályozású – webáruházit. 

Az eljárás eredményeként a Tesco vállalta, hogy nem csupán korrigálja a hiányosságokat, de ezzel párhuzamosan valódi, immár országosan elérhető webáruházat fejleszt ki. Az élelmiszer-kiszállítás lehetőségeinek bővülése hatékony segítséget nyújtott a lakosság számára az érintkezések minimalizálását megkívánó járványügyi helyzetben.

Mintha mi sem történt volna: van egy bolt, amelyben még mindig tart az árstop

Forintra pontosan látszik, hogyan változtak az árak az árstop kivezetése után. Nem feltétlenül lett igazuk azoknak, akik drámai drágulással ijesztgettek, a kormány 15 százalékos kötelező akciója pedig még jobban felkavarta a kiskereskedelmi versenyt.

A kötelezettségcsomag utolsó határidejének lejártával a GVH szakértői utóvizsgálat keretében értékelték az előírtak végrehajtását. A vizsgálat szerint a Tesco megfelelően végrehajtotta a vállalások lényegét: 

létrehozott és a vállalt ideig (sőt, azt meghaladóan) fenntartott egy minden hazai vásárló számára elérhető webáruházat, a határozatban előírt kínálattal, amelyet a szolgáltatások különbségeit hangsúlyosan bemutató kommunikációval népszerűsített. 

A GVH eljáró versenytanácsa tehát megállapította, hogy a Tesco alapvetően összhangba hozta magatartását az alkalmazandó jogszabályi rendelkezésekkel, a kötelezettségvállalása és így a közérdek hatékony védelmének biztosítása döntően megvalósult. Kiderült azonban az is, hogy a vállalások nem teljesültek maradéktalanul. A cég ugyanis a kezdeti (online bevásárlási) szolgáltatásainak fejlesztésekor a vállaltakkal ellentétben nem az eredetileg rendelt, illetve a helyettesítőként kiszállított termékek egységáráról, hanem azok darabáráról tájékoztatta a fogyasztókat. Ez az eltérő kiszerelések miatt megnehezíthette a termékek összehasonlítását és annak eldöntését, hogy megfelel-e a helyettesítő áru. A Tesco emellett elmulasztotta egyes igazolási kötelezettségek határidejét a GVH felé – ami akkor is mulasztásnak minősül, ha az utóvizsgálat során pótolt adatokból megállapítható volt, hogy egyébként megfelelő teljesítést igazoltak volna.

A GVH Versenytanácsa – mivel a 407 millió forintos minimumértékű kötelezettségvállalások lényegi elemei teljes egészében teljesültek – 

a kisebb súlyú mulasztásokért hétmillió forintos bírságot szabott ki a Tesco-Global Áruházak Zrt.-re. 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.