BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy bajor gyár Magyarországra költözött, a helyére jelentkező BMW-t helyi népszavazás akadályozhatja

A BMW négy évtized után először építene új gyárat Németországban, Strasskirchen falu mellett, amelyben gépjármű-akkumulátorokat szerelnének össze. Ez azonban nem nyerte el a helyiek tetszését, akik nem csak heves tüntetéssel őriznék meg a környék mezőgazdasági jellegét, de nemsokára népszavazásban is kifejezik véleményüket. A beruházás elkaszálása újabb szög lenne a német ipar koporsójában, amelyet a dezindusztrializáció réme fenyeget.

Majdnem négy évtized, 1984 után újra Németországban építene gyárat a bajor származású BMW autóipari óriás, a létesítmény a cég elektromos autókra való átállásának központi szereplője lehetne, ha felépül – írta a Welt.

Fotó: Adek Berry

Szeptember 24-én azonban népszavazát tartanak Strasskirchen településen, amelynek szomszédságában a gyárat működtetni szeretnék. A referendum pedig akár keresztbe is tehet a német cég terveinek, és elkaszálhatja a helyi beruházást. A település 2700 választójoggal rendelkező lakosából 270 aláírása elég lett volna a népszavazás megtartásához, az ezzel kapcsolatos petíciót azonban több mint 470-en írták alá.

BMW buys land for large battery plant
23 February 2023, Bavaria, Straßkirchen: A field between Irlbach and Straßkirchen, in the background the church of Irlbach. BMW wants to build a battery factory 40 kilometers north of its largest European car plant, Dingolfing. The purchase agreement for a 105-hectare plot of land in the Lower Bavarian communities of Irlbach and Straßkirchen has been signed, a company spokeswoman said Thursday. Photo: Armin Weigel/dpa (Photo by ARMIN WEIGEL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Strasskirchen, a kis német város sok lakosa nem kér a beruházásból.
Fotó: Armin Weigel / AFP

 

Féltik a földet

Érdemes kiemelni: a falu tanácsában ülő képviselők korábban egyhangúlag döntöttek a gyár felépítése mellett. A beruházás ellenzői ugyanakkor azzal érvelnek, hogy az új gyár tönkretenné Bajorország egyik legértékesebb mezőgazdasági földterületét, amelyet az iskolában csak úgy tanítanak a fiataloknak, mint a tartomány éléskamrája, és amelyen ma elsősorban cukorrépát termesztenek.

A helyiek félelme főleg abból ered, hogy nem bíznak a bajor óriásvállalatban.

Attól tartanak, hogy a megegyezés ellenére a gyárat autógyárként jelentenék be.

Kell a munkahely

Ezzel szemben a falu CSU-s polgármestere, Chritian Hirtreiter azzal érvel, hogy a gyárral otthon tartanák a technológiát, a jólétet, valamint a fejlődést Németországban, azon belül is Bajorországban. Ráadásul a BMW-gyár a munkahelyek megtartását is biztosítaná. Noha a körzetben a munkanélküliség aránya idén csak 2,8 százalék volt, egy éve azonban még két tizedesjeggyel alacsonyabb értéket mértek. Ugyanis csak 2020-ban 600 ember veszítette el a munkahelyét egy autóbeszállító távozása miatt, amely működését Magyarországra helyezte át. Tavaly pedig egy papírmalom jelentette be, hogy végleg bezárja helyi üzemét, amely 400 dolgozónak adott megélhetési lehetőséget.

A Welt kiemeli:

a BMW szerint a strasskircheni helyszín az egyetlen megfelelő terület számukra. Ha a referendumon a helyi lakosok a gyár megépítése ellen döntenek, könnyen lehet, hogy a beruházást külföldön hajtják végre.

Újabb szög?

Egy sikeres referendum újabb szöget üthetne a német ipar koporsójába. Mint ismert, az orosz–ukrán háború és az annak következtében megnövekedett energiaárak eddig sosem látott láncreakciót indítottak el a német iparban, amelyet a német média összefoglalóan dezindusztrializációnak, azaz ipartalanításnak nevez. A folyamat részeként az utóbbi időben több gyár jelentette be, hogy a kedvezőtlen feltételek miatt megszünteti tevékenységét az országban, vagy új beruházásait külföldre helyezi át.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.