Az utóbbi időben a rollerek a figyelem középpontjába kerültek nemzetközi és magyarországi szinten egyaránt – hívta fel a figyelmet a Netrisk. A cég közleményéből kiderült, hogy Párizsból például kitiltották a bérelhető, más néven közrollereket. Bár Magyarországon ilyenre nem került sor, de a rollerek száma az elmúlt években szintén megtöbbszöröződött, ezért indokolt a szabályozás. Az eddig megjelent kormányzati nyilatkozatok szerint készül a KRESZ módosítása, amely rendezheti a rollerek, ezen belül is a villanyrollerek helyzetét.
Az eddig megismert tervek szerint a maximum 25 kilométer per órás végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, míg az ennél gyorsabbak segédmotoros kerékpárnak. Az egyelőre kérdés, hogy kötelező lesz-e biztosítást kötni rájuk, mindenesetre a segédmotoroknál erre szükség van – derül ki a Netrisk összeállításából. Németországban például a villanyrollerekre kötelező biztosítást kell kötni, csak 14 évnél idősebbek használhatják, és maximum 20 kilométer per órás sebességgel mehetnek.
A kérdés Magyarországon is egyre fontosabb, a Jövő Mobilitása Szövetség szakértőinek becslése szerint ugyanis ma már 80-100 ezer roller van használatban Magyarország útjain. Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint ez igen jelentős mennyiség, így a közlekedési kockázattal is számolni kell. Hozzátette,
Mivel még nem ismert a konkrét szabályozás, csak a segédmotor-kerékpárok adataiból lehet kiindulni a biztosítási díjakra való becslést nézve. A cégnél 2018 óta több mint 82 ezer segédmotorkerékpár-biztosítást kötöttek. Csak ebben az évben közel 11 ezret, míg a múlt év egészében majdnem 14 ezret.
A segédmotor-kerékpárokra kötött kötelező biztosítások díja évről évre emelkedett. 2018-ban a Netrisknél kötött biztosítások átlagdíja alig több mint 3200 forint volt. Egy évvel később 4200 forintra emelkedett. Majd 2020-ban 4400, 2021-ben 4600, tavaly pedig közel 4700 forint volt ez az összeg. Ebben az évben a biztosítási átlagdíj meghaladta az 5 ezer forintot.
Még egyszer fontos kiemelni, hogy ezek az adatok a segédmotorkerékpárokra vonatkoznak, a villanyrollereknél még nem biztos, hogy lesz biztosítási kötelezettség, és a díjak is eltérhetnek ettől, de a nagyságrendre iránytűként szolgálhatnak
– tette hozzá a szakértő.
A Netrisk egyébként ismertette a nagyobb motorkerékpárokra vonatkozó saját adatait is. 2018 és 2022 között évente 15-18 ezer „motoros” kötelező biztosítást kötöttek a cégnél, idén pedig 14 ezer felett tart a számláló. Az átlagdíjak fokozatosan nőttek az utóbbi években. Öt évvel ezelőtt az átlagdíj 9 ezer forint alatt volt, míg ebben az évben már meghaladta a 16 ezer forintot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.