Nem bontják el a Népligeti felüljárót – jelentette be Budapest vezetése egy sajtótájékoztatón hétfőn. Ezzel eldőlt, hogy a 45 éves híd továbbra is a fővárosi közlekedés egyik szerves része marad, bár korábban szakmai szervezetek is a felszámolása mellett érveltek.
Tüttő Kata főpolgármester-helyettes azzal indokolta a döntést, hogy a felüljáró műszaki állapotfelmérése a vártnál pozitívabb eredménnyel zárult.
Mint ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, még március 4-én részleges lezárást rendeltek el a Népligeti felüljárón. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hídon a centrum irányában csak egy forgalmi sávon lehet közlekedni kettő helyett, miután a városközpont felé vezető oldalon a külső sávot körülbelül 200 méter hosszban a Pénzverde előtti résznél nem lehet használni.
Eredetileg arról volt szó, hogy a korlátozás csak júliusig lesz érvényben, tehát négy hónapon keresztül. Az viszont már bőven letelt, hiszen már hét és fél hónapja tart a zárás. Hogy ezt mikor oldják fel, az nem derült ki.
A felüljáró érintett szakaszán a burkolat, a szalagkorlát, a szegély és a dilatációk elbontását követően két hossztartó hídgerendát emeltek ki. A laboratóriumba szállított mintákat átfogó műszaki vizsgálattal ellenőrizték. A műszaki felmérés során meghatározták, hogy a híd milyen mértékben terhelhető, és azt is, hogy milyen további beavatkozásokat szükséges elvégezni rajta. A helyszíni vizsgálatok befejezését követően ideiglenes jelleggel helyreállították és javították a megbontott vasbeton felületeket, hogy megakadályozzák a további állagromlást.
A szakértők arra jutottak, hogy a híd vizsgált tartószerkezeteinek (főtartó, támaszkereszttartó, fejgerenda) betonminősége a külső megjelenés ellenére jó minőségű, a korróziós mérték még nem okoz teherbírási problémát.
Ugyanakkor tízéves távlatban már jelentkezhetnek az állékonyságot befolyásoló károsodások.
A fejgerendák és a tartóvégek teherbírása az elvégzett törési vizsgálatok, valamint feltárások és vizsgálatok alapján készített ellenőrző statikai számítás alapján bőven megfelel a jelenlegi forgalmi terhelésnek. Az eredmények azt mutatják, hogy a korábban bevezetett ideiglenes súlykorlátozásra sincs szükség, így október 17-től a buszok súlykorlátozás nélkül közlekedhetnek rajta, a tehergépjárművekre pedig 12 tonnás korlátozás lesz érvényben. Az ideiglenes súlykorlátozás eltörlésétől kezdve a 100E repülőtéri expressz is újra a felüljárón át közlekedik. Ez azért jó hír, mert így eredeti útvonalon, az elmúlt hónapokban megszokottnál gyorsabban haladhatnak majd a buszok, amivel az utazási idő is lerövidülhet a Deák Ferenc tér és a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér között.
Bontás tehát egyelőre nem lesz, de a városvezetés eldöntötte, hogy úgy nevezett élettartam-hosszabbító beruházást hajt végre. A szakemberek megállapításaira támaszkodva a városvezetés javaslata az, hogy a felüljárón olyan munkálatokat végezzenek el, amelyekkel 2035-ig biztosítható a felüljáró működése. Ez magában foglalja egyebek között
A felüljáró jövője ezzel 2035-ig lenne biztosítva. Az ehhez kapcsolódó munkálatok tervezési és engedélyeztetési folyamata 2024-ben, az élettartam-hosszabbító beruházás 2025-ben valósulhat meg a tervek szerint.
A hosszú távú elképzelés azonban az, hogy teljesen átépítik a csomópontot. Az előzetes vizsgálatok alapján egy szintbeni csomópont valódi alternatíva lehet. Ez képes dinamikusan és biztonságosan elvezetni az itteni forgalmát, miközben lehetőséget biztosít a zöldfelületek növelésére és az akadálymentesítésre is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.