A biztosítóberendezés telepítésével és üzembehelyezésével kapcsolatos vállalkozói hiányosságok miatt vált szükségessé a Szeged-Rendező–Röszke országhatár közötti vasúti személyforgalom elindításának későbbre halasztása – közölte a MÁV. A MÁV vizsgálati eredményei rámutatnak, hogy a berendezések műszaki készültségi szintje alapján azok próbaüzemét nem lehet megkezdeni, ezért az üzemengedély kiadása továbbra sem lehetséges – írta közleményében a MÁV.
A vasúttársaság az eddigi vizsgálatok alapján összeállított hibalistákat átadta a vállalkozó V-HÍD illetékesei részére.
Ezek után a személyforgalom megindulása várhatóan akár egy hónapos csúszást is szenvedhet az eredeti ütemezéshez képest.
Mint emlékezetes, a teherforgalom a munkálatok alatt sem szünetelt, igaz, kizárólag az éjszakai órákra korlátozódott. A műszaki vizsgálat alapján a szakemberek úgy döntöttek, hogy – az eddig használt technikai megoldások fenntartása mellett – a teherforgalom kiterjesztése október utolsó hetével a nappali időszakra is megtörténhet. A személyforgalom esetében ugyanakkor a meghirdetett menetrend, illetve az ütemezett határátlépések és határvizsgálatok biztosítása csak a berendezések megfelelő működésével lehetséges.
A MÁV az előzményeket ismertetve leírta, hogy 2020- ban feltételes közbeszerzési eljárást írt ki a Szeged-Rendező és Röszke országhatár közötti vasútvonal felújításának tervezési és kivitelezési munkáira. Az eljárás nyertese a V-Híd Zrt. lett, amely tartalékkerettel együtt összesen 39,48 milliárd forintos áron vállalta a 13,8 kilométeres szakasz felújítását. Ezzel párhuzamosan megindult és szerb oldalon be is fejeződött a felújítás Szabadka között és a magyar határ közt. (A szerb oldali munkákat a kivitelező a mintegy 26 kilométeres szakaszon 10,2 milliárd dinárért, átszámítva 33,2 milliárd forintért végezte el.)
Magyarországon az előzetesen becsült értéket jelentősen meghaladó vállalkozói ár, illetve az abból következő többletforrás-biztosítás feladatai miatt a szerződéskötés jelentősen elhúzódott, arra csak 2021 októberében került sor, 24 hónapos teljesítési határidővel, a pályaépítési munkálatok pedig 2022 januárjában kezdődtek el.
Annak érdekében, hogy a teherforgalom a Budapest–Belgrád vasútvonalon zajló munkálatok idején is fenntartható legyen, illetve megőrizhetők legyenek Magyarország nemzetközi vasúti kapcsolatai a tengeri kikötők irányában, bizonyos pályaépítési munkálatok átütemezése, előbbre hozása vált szükségessé. Vállalkozó ezért 5 milliárd forintot meghaladó előteljesítésidíj-igénnyel lépett fel.
Tavaly májusban a magyar állam megrendelte annak az úgynevezett deltavágánynak a kiépítését is, amelynek feladata, hogy – Szeged kihagyásával – Budapest felé közvetlen eljutást biztosítson a dél, dél-kelet felől/irányába haladó vasúti forgalom számára. Ennek az 1,3 kilométer hosszú szakasznak a kivitelezésére a vállalkozó további mintegy 5 milliárd forint többletforrást kapott a magyar államtól.
E többlet műszaki tartalom természetesen hatással volt a szerződés véghatáridejére is, ugyanakkor a személyforgalom megindulásával kapcsolatos vállalkozói határidőt nem érintette: az továbbra is a külgazdasági és külügyminiszter által is bejelentett 2023. október 23-a maradt.
Idén június 30-án az előteljesítéshez kapcsolódó feladatok elszámolási kérdéseire hivatkozva a vállalkozó saját döntése alapján közel egy hónapra levonult a munkaterületről, ez idő alatt csak állagmegóvó munkákra került sor, a projekt előrehaladása megakadt.
Szeptemberben a magyar állam biztosította a Szeged–Szabadka-vasútvonal magyarországi szakaszának – fent részletezett – előteljesítésével indokolt 4,9 milliárd forint többletforrást, és további mintegy 500 millió forintot a többlet pótkisajátításokhoz és egyéb szükséges kiegészítő feladatokhoz. A vállalkozó ezt követően újra felvonult a munkaterületen, a projekt folytatódott. Őszre – a biztosítóberendezés kivételével – a pálya és a kapcsolódó infrastruktúraelemek immár a dízelvontatású személyforgalom elindulására is alkalmas készültségi szintre kerültek.
Nagy dolgok készülnek Szegeden – sorra jelenti be a döntéseit a kormányAz ipari terület bővítéséről, új beruházásokról és fontos vasúti fejlesztésről is döntések születtek. |
A személyforgalom menetrendszerű közlekedtetéséhez és az ütemezett határátlépések megóvásához elengedhetetlenül szükséges biztosítóberendezés kiválasztása és telepítése ugyanakkor jelentős késéssel kezdődött meg, és ez mostanáig sem készült el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.