A csalók a gyerekek adatait sokszor ugyanazokra a célokra használják fel, mint a felnőttekét, például bankszámlákat nyitnak a nevükben pénzmosás és csalások elkövetésére – utal rá az ESET egyik gyerekeknek és szülőknek szóló tanulmányában.
Az üzleti és otthoni biztonságtechnikai szoftvermegoldások nemzetközi szállítójának közleménye szerint egy másik „népszerű technika” is jól alkalmazható: ilyenkor a csalók több, különböző forrásból származó valós, illetve hamis személyes adatot használnak fel, majd egy új személyazonosságot hoznak létre a gyerekek fontos adatait felhasználva például banki csalásokra.
A kiberbűnözők jellemzően személyes adatokat gyűjtenek, majd eladják a darkweben működő piactereken és fórumokon, hogy a csalók felhasználhassák azokat további támadásokhoz.
„A felhasználókat kártékony linkekre való kattintásra próbálják rávenni, például vonzó, hihetetlenül olcsó játékokkal, míg más esetekben rosszindulatú szoftverek telepítését vagy a személyes adatok átadását kérik, például egy nem létező nyereményjátékban való részvételért cserébe”
– fejtette ki Csizmazia-Darab István, az ESET termékeit forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője.
A biztonságtechnikai szoftvermegoldások nemzetközi szállítója megdöbbentő eredményt közölt: a tapasztalatok szerint a családtagok által elkövetett csalások sokkolóan gyakoriak (a háztartások 67 százaléka) ott, ahol egy gyerek személyazonosság-lopás áldozatává vált. Azaz a kiskorú szinte biztos, hogy személyesen ismerte az elkövetőt. Az érzékeny dokumentumokhoz való közvetlen hozzáférés ugyanis tökéletes lehetőséget biztosít a rosszakaró családtagoknak, a csalás pedig akár évekig észrevétlen maradhat.
A bűnözők persze használják a régi módszereket is, így például dokumentumokat lopnak el, illetve a szemétből és a postaládákból kiveszik a leveleket.
Több kipróbált és bevált gyakorlat létezik arra, hogy a szülők csökkentsék a gyerekekre leselkedő veszélyeket – mutatott rá Csizmazia-Darab István, azt tanácsolva, hogy a felnőtt családtagok se adjanak meg a gyerekekről sok információt a közösségi médiában. A legbiztosabb megoldás az, ha csak a megbízható ismerősökkel osztják meg azokat.
Hasznos az is, ha a szülők ellenőrzik, hogy mit tartalmaznak a gyerekekhez tartozó banki, telefonos számlák, milyen tranzakciókat hajtanak végre és milyen szolgáltatásokat vesznek igénybe.
Egy másik megoldás pedig az lehet, ha korlátozzák a gyerekek által használt fiókok, szolgáltatások számát. Regisztrációkor pedig a szülők inkább a saját adataikat adják meg, ahol erre szükség van.
A szakértő szerint azonban talán az a leghasznosabb, ha a szülők rendszeresen beszélnek a gyerekekkel a közösségi médiában való túlzott információmegosztás, az adathalász-támadások, illetve a személyazonosság-lopás veszélyeiről.
Nem mindig óvatlan a gyerekTavaly mintegy 1,7 millió amerikai gyerek, minden 43. fiatalkorú személyes adatai kerültek nyilvánosságra olyan adatvédelmi incidensek miatt, ami nem az ő hibájukból történt. A személyazonosság-lopás által okozott károk az Egyesült Államokban 2022-ben az iparági becslések szerint elérték a 43 milliárd dollárt (mintegy 15 ezer milliárd forint), miközben csaknem egymillió amerikai gyerek vált csalók áldozatává: a csalások, támadások egy háztartásra vetítve 1128 dolláros kárt okoztak a családoknak, és átlagosan 16 órát igényelt az adatfeltörések kezelése. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.