Megnyílt Magyarország első hidrogén-töltőállomása a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. szakmai közreműködésével, és a Linde Gáz Magyarország üzemeltetésében – derül ki a HUMDA pénteki közleményéből.
A töltőállomás az ügynökség budapesti agglomerációban is elinduló, egy éven át tartó hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz demonstrációs mintaprojektjének köszönhetően született meg. Ezen időszak alatt az utasok díjmentesen utazhatnak a buszokon, sőt előzetes bejelentkezés után ingyenesen lehet majd tankolni is az Illatos úti töltőállomáson, összesen 4 ezer kilogramm hidrogént – közölte Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium miniszterhelyettese a Hydrogen Open 2024 konferencia HUMDA Napján.
Mivel az összes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, főként a közúti forgalom felel, a terület zöldítése nagyban segítheti a klímasemlegességi vállalások elérését, mindemellett a zajterhelést és a levegőszennyezést is csökkenti, egészségesebb és élhetőbb környezetet biztosítva ezzel a ároslakóknak.
Az elektromobilitás Magyarországon gyorsan terjed, részben a kormányzati programoknak is köszönhetően, így a zöld rendszámos autók száma 2022 elejéhez képest a duplájára nőtt, már több mint 86 ezer jár belőlük a hazai utakon. A közlemény kitér arra is, hogy a magyar gazdaság jövője a zöldenergia,
a kormány ezért a hidrogéntechnológia népszerűsítését és elterjedését is ösztönözni kívánja. A hidrogén hasznosítására a leginkább alkalmas terep a közlekedés.
A HUMDA kísérleti projektjeiben pedig a közösségi közlekedésben teszteli a technológiát, a fővárosi agglomeráció mellett Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon és Zalaegerszegen is kipróbál hidrogénhajtású buszokat. E program részeként mindössze egy előzetes bejelentkezés után bárki ingyenesen tankolhat járművébe hidrogént a budapesti töltőállomáson – hangsúlyozta Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium miniszterhelyettese.
A Zöld Busz programot is koordináló HUMDA vezérigazgatója, Mészáros Virág pedig elárulta, hogy a hidrogénes busz a Kelenföldi pályaudvar és Szigethalom között közlekedik majd, annak típusa pedig háromajtós Caetano H2.City Gold lesz. A járművet egy évig a a budapesti agglomerációs járatain a Volánbusz üzemelteti. A busz üzemanyagtartálya 37,5 kilogramm hidrogént lehet tankolni, amivel a jármű 400 kilométert képes megtenni.
A projekt célja az adatgyűjtés és a Zöld Busz Programból származó üzemeltetési adatokkal való összehasonlításon alapuló elemzések készítése.
Palkovics László, az Energia21 kezdeményezés egyik alapítója pedig hangsúlyozta, hogy fontos használni és kipróbálni az ezen alapuló hajtásláncokat a közúti és közösségi közlekedésben, melynek zöld átmenetében fontos szerepe van a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programnak. Ezt segíti az Energia21 kezdeményezés is, mely közéleti, tudományos és gazdasági szakemberek részvételével segíti Magyarország zöldátállását. Hozzátette, hogy úgy gondolják, hogy a jövőben a hidrogénnek is komoly szerep juthat a közösségi közlekedésben és a közúton történő teherszállításban.
A hidrogénkonferencia HUMDA Napján az Ügynökség szakmai és pályaorientációs napot is rendezett középiskolásoknak, akik a Győri SZC Lukács Sándor Járműipari és Gépészeti Technikum és Kollégiumból és a budapesti Fáy András Technikumból érkeztek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.