A belga De Lijn városának közlekedési társasága csütörtökön 92 darab tisztán elektromos hajtású, 12 méter szóló autóbusz beszerzésére adott engedélyt, melyeket a BYD szállíthat majd komáromi gyárából.
Az összesen 43 millió eurós (16,2 milliárd forint) beszerzés hosszú távon még nagyobb üzletet jelenthet, ugyanis a belga város egy korábbi tendergyőzelem eredményeként egy legfeljebb 500 darabos szállítási keretszerződést is aláírt a kínai cégóriással; a mostani 92 busz is ennek a része.
A hazánkban gyártott elektromos hajtású buszokat várhatóan 2025 elején adják majd át, és azok feltehetően a BYD eBus típuscsalád kifutó generációjából kerülnek majd ki. Úgy tudni, hogy De Lijn nemcsak a kedvező vételár, hanem a rövid szállítási határidő miatt is döntött a kínai vállalkozás mellett – írja a Magyar Busz Info.
A látványtervek szerint a buszokon lehetőség lesz a telefonok töltésére is, ahhoz csak egy megfelelő USB-kábelre lesz szükség, de a kétajtós buszokon extraszéles utastájékoztató képernyők és a második ajtónál elektromosan működtethető kerekesszékes rámpa is helyet kap. Mind a kültéri, mind a beltéri fényt LED-lámpák biztosítják majd, a külső visszapillantó tükrök helyett kamerák segítik a sofőröket. Újrahasznosított bőrből készült borítást kapnak az utasok ülései.
Azonban hiába méltatta klímaszempontból a beszerzést Lydia Peeters flamand mobilitási és közmunkaügyi miniszter,
a bejelentés nem nyerte el a belga buszgyártók (főként a Van Hool) érdekeit előtérbe helyező flamand parlament és a szakszervezet tetszését sem.
A kritikus hangok szerint az állami pénzből működő De Lijn vezetésének jobban kellene figyelnie a helyi munkáltatók érdekeire, ugyanis az állami megrendelések apadása leépítésekhez és csökkenő adóbevételekhez vezet.
Ráadásul a Van Hool 2019 óta veszteséges és kapacitásfelesleggel küzd, így a múlt héten a cég 2300 dolgozójából 65 százalék gazdaságilag munkanélkülinek számított.
De Lijn 2035-re tűzte ki célul a teljes elektromos átállást, ezért 2021-ben összesen 350 darab elektromos buszra írt ki tendert, amit a Van Hool és a belga gyártókapacitással szintén rendelkező VDL megosztva nyert el. Ebből a város eddig 36, illetve 24 buszt hívott eddig le. Tavaly januárban pedig az Iveco Bus kötött egy 500 új villanybuszra vonatkozó keretmegállapodást a várossal, amiből eddig 109 buszt rendeltek meg.
A hivatalos kommunikáció szerint a közlekedési társaság a későbbiekben dönti majd el, hogy a fennálló keretszerződései közül melyikből hív le további járműveket, de borítékolhatóan erős nyomás alá kerül, hogy a belföldi gyártók termékei legyenek a befutók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.