Több mint 3 milliárd forint bírságot szabott ki 2023-ban az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedési szabálytalanság és közlekedésbiztonsági, műszaki hiányosság miatt a túlsúlyos járművek, közkeletű néven horrorkaravánok sofőrjeire – közölte a szaktárca a Vezess közlekedési szakportállal, amely kikérte az elmúlt két év ellenőrzési adatait és a lebukások számát. Mint írják, a hatóság ellenőrei tavaly és tavalyelőtt is több mint 8000 alkalommal bírságoltak. 2023-ban 8100 alkalommal, 2022-ben 8083-szor.
A lap megjegyzi, hogy rendkívül magas szám mindkettő ahhoz képest, hogy 2017-ben még ezer és kétezer között volt az egy év alatt feltárt szabálytalanságok és a kiszabott bírságok száma.
2023-ban is a két vezető jogsértési kategória a járművek műszaki állapotának hiányossága, valamint a vezetési és pihenőidő szabályainak megsértése. Mindkettő a közlekedésbiztonságra közvetlen veszélyt jelentő, súlyos hiányosság
– közölte az illetékes minisztérium. Ugyanakkor nem csak ezeket vizsgálják a hatóságok ellenőrei, az EKM szerint tavaly például kiemelt figyelmet fordítottak a járművek károsanyag-kibocsátásának ellenőrzésére, és számos esetben tártak fel rendkívül súlyos jogsértéseket.
Tavaly a legtöbbször román rendszámú járművek akadtak fenn a hálón, 3215 esetben követtek el jogsértést a minisztérium adatai szerint.
A török honosságú járművek esetében 1110 darab, a lengyel járműveknél 980, a bolgárok esetében 453 darab, az ukrán járműveknél 357 jogsértést állapítottak meg. A magyar rendszámmal ellátott járművek 28 esetben követtek el szabálytalanságot. A legtöbb problémát nem meglepő módon a fő tranzitútvonalakon találják, elsősorban az északnyugat–délkeleti tengelyen, de jellemző a délkeleti szakasz is (M5 és M43). „Ezenkívül a román határhoz közel eső ellenőrzési pontokon is magas a feltárt jogsértések száma.”
A közlekedési szakportál szerint ugyan kellemetlen pluszkiadás 1-2-3 millió forintnyi bírság Magyarországon,
de a legtöbbször belefér a használtan vett, majd odahaza továbbértékesített 1-2-3 stb. személyautó/teherautó/plusz tréler profitjába.
Ráadásul a hatóság híradásaiban sokszor azt olvashatjuk: mázsaszámra, sőt, nemritkán tonnaszámra pakolják meg a lekapcsolt karavánok tetején utazó járművek belsejét még pluszban töméntelen mennyiségű autóalkatrészekkel.
Magyarországon 2020-ban szigorítottak a szabályozáson, ami lehetővé tette, hogy akár félmillió forintos közigazgatási bírságot szabjanak ki az elkövetőkre. A jogszabályt kidolgozó Innovációs és Technológiai Minisztérium akkor azt írta, hogy személyautókra és kisteherautókra is kiterjesztett szankcionálási lehetőség a járműszerelvények forgalomból való azonnali kitiltását is megalapozza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.