Jelenleg 175 fintech vállalat működik Magyarországon a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb fintech-jelentése szerint, akik összesen 570 millió eurós árbevétellel rendelkeznek, 85 százalékuk B2B szolgáltató – ismertette az adatokat Ács Zoltán, a Magyar Fintech Szövetség elnöke a Felelős Fintech Díj szerdai sajtóeseményén Budapesten. Hozzátette, a hazai fintech-ökoszisztémának nemcsak ezek a szereplők a részesei, hanem a bankok, az egyetemek és a sajtó is, utóbbi egyre aktívabban foglalkozik a területtel.
A fintech leginkább a digitális fizetési megoldások köré épülő innovatív megoldásokat foglalja magába. A „Mi lesz veled, készpénz?” kerekasztal-beszélgetés résztvevői is ezt a témát járták körül. Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője elmondta, hogy a készpénzhasználat visszaszorítása szabályozói részről sokszor főleg a gazdaság fehérítése céljából történik, a digitális megoldások révén jobban nyomon követhetővé válnak a tranzakciók, nehezebbé válik a csalás.
Hasonlóról beszélt Horváth Attila, a BIG FISH Payment Gateway ügyvezető igazgatója, aki kiemelte, hogy nem valós érvelés az, hogy áramszünet vagy akadozó internet esetén a készpénz mindent megold, mert a vásárláshoz kötődő kötelező adminisztrációs feladatok miatt szabályosan a papírpénzekkel sem lenne végrehajtható a vásárlás, hiszen többek között az online pénztárgépeknél és a számlázóprogramoknál is szükség van rájuk. Réti Bálint, a Magyar Fintech Szövetség elnökhelyettese elmondta, hogy a bankkártyás és a készpénzes fizetés esetén az adott embernek van mérlegelési lehetősége, hogy az előnyök és az esetleges hátrányok ismeretében eldönthesse, hogy melyiket részesíti előnyben. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója pedig úgy gondolja, hogy ha az új megoldás ingyenes és kényelmesebb a korábbinál, akkor a felhasználók előbb-utóbb úgyis azt választják majd.
A digitális megoldások esetében mindig felmerül a biztonság kérdése is. Habár a magyarországi bankrendszer nemzetközi viszonylatban is a nagyon biztonságos bankrendszerek közé tartozik, azonban az emberi hülyeséget, és a felhasználók óvatlanságát nem tudja kiküszöbölni. A mesterséges intelligencia megjelenése ugyan ott van a védelem kezében, de a támadók kezében is. Tény, hogy a digitális világban egyre gyakrabban próbálkoznak a támadók különböző átverésekkel, adatszerzéssel, azonban ez nem új keletű dolog, a készpénz is el tud veszni, a pénzt is el tudják lopni. A fizetőeszközök ellopására tett kísérletek lényegében egyidősek a pénzek megjelenésével.
Selmeczi-Kovács Zsolt pozitívként jelölte meg az Európai Unió által bevezetett kötelező névellenőrzést az átutalásoknál, amely szabály alapján a banknak ellenőrizni kell az utaláskor azt, hogy a küldő által megadott név és a bankszámla tulajdonosa valóban egyezik-e. Például ha egy közműszolgáltató cégnek címzett utalás egy magánszemély bankszámlájára történne, azt gyanúsnak jelöli meg a pénzintézet, és nem hajtja végre.
A közeljövő sokakat érintő változása a fizetési kérelmek április elsejétől, valamint a QR-kódos, NFC-s és deeplinkes fizetés szeptember elsejétől történő bevezetése.
Az azonnali fizetési rendszer ilyen irányú bővítése sok közműszolgáltató esetében kiválthatja majd a sárga csekkeket, és csökkentheti is az adminisztrációt. Ez a bankok számára egy verseny lesz, hogy olyan ajánlatot tudjanak adni a cégeknek, ami miatt az adott szolgáltatóknak érdemes lesz őket választani – emelte ki Selmeczi-Kovács. Ennél a megoldásnál azonban Horváth Attila szerint a megszokás nagy úr, ugyanis eddig is létezett a fizetési kérelem, de sok ügyfél amikor látta, hogy megérkezett, akkor el sem olvasva az üzenetet, reflexből kiegyenlítette a számlát az általa megszokott módon, például átutalással, vagy épp csekken keresztül.
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a Magyarországon újnak számító fizetési megoldások esetében a társadalom edukálása kulcsfontosságú lesz ahhoz, hogy elterjedhessenek, és hogy a felhasználók magabiztosan használhassák őket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.