„A hang gyakorlatilag eltűnt, minden adattá vált” – közölte Koller György, a Yettel műszaki vezérigazgató-helyettese a cég jubileumi rendezvényén, hiszen a jogelőd Pannon GSM kereken harminc éve, 1994 márciusában kezdte meg szolgáltatását Magyarországon. Mostanra úgy alakult át a piac és a szolgáltatási kör, hogy szinte mindent a mobilunkon, 5G-s interneten keresztül intézünk: a Yettel ezért erre a technológiára koncentrál, miközben a 6G-re is elkezdett figyelni.
Koller György emlékeztetett, hogy az 1994-es hazai indulás mindössze három évvel követte a világ első ilyen szolgáltatásindítását, itthon pedig az elsők voltak a szektorban. Manapság persze az 5G az aktuális technológia, és a műszaki vezérigazgató-helyettes szerint a Yettel ügyel arra, hogy a hálózat paraméterei és a minőség tekintetében is az élen járjon, ezért látott neki három éve a modernizációhoz.
Akkor azt mondtuk, minden csavart és kábelt lecserélünk. Ez így is történik
– folytatta Koller, kiemelve, hogy ez a teljes hálózatfelújítás az idei év végére befejeződik, ráadásul a maghálózatot is modernizálják. Ezáltal semmilyen tekintetben nem használják és nem szorulnak rá a 4G-re, a 3G-t pedig már le is kapcsolták.
Ugyanakkor a 2G-nek még van néhány éve, mivel egyelőre van olyan társadalmi réteg, korcsoport, amely kevéssé használja az adatforgalmat, például az idősek, és ők nem is érzik komfortosan magukat az okostelefonok használatakor.
A tájékoztatás szerint a Yettel az 5G magas frekvenciáját, a 3600 gigahertzet tartja a legjobbnak, azaz nem alkalmazza a dinamikus elosztást. Ezzel párhuzamosan a modernizáció keretében az állomások száma is nő: idén már ezer közelébe ér, ami 40 százalékos populációlefedettséggel társul.
A teljes felújítási program költségét több tízmilliárd forintosra becsülte a vállalat.
Mindeközben a folyamatosan változó igények nemcsak az ügyfélkiszolgálás, hanem a HR-ügyek terén is jelentkeznek.
Szafonov Olga, a Yettel lakossági kereskedelmi igazgatója kitért arra is, hogy a kereskedelem és a technológia egymást húzza előre.
A mérések szerint egy felhasználó átlagos adathasználata 300 GB havonta, akik azonban a Yettelnél tévéznek is, már 700 GB körüli adatot fogyasztanak.
Emiatt már az is előfordult, hogy egy Mosonmagyaróvár környéki cella megtelt, ami egyúttal kijelölte azt is, hogy mi a teljesítőképessége egyetlen cellának: nagyjából 140 ügyfelet lehet kiszolgálni úgy, hogy ők a lehető legjobb minőségben a legtöbbféle szolgáltatást és legnagyobb adatmennyiségeket élvezhessék.
A távoli jövővel kapcsolatban a cég megjegyezte, hogy már a szabványosítás alatti 6G technológiára is készül, amelynek a megvalósítását hat-hét évre teszi.
A közelebbi jövőről is beszéltek: például, hogy a Yettel is egyre inkább áll át a fizikai SIM-kártyákról az e-SIM-ekre.
Az adatszolgáltatás minősége és a válaszidő pedig már a gamereknek is megfelelő.
Hamar rászoktunk a mobilraA Yettel emlékeztetett arra is, hogy miként robbant be a mobilhasználat Magyarországon:
|
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.