Az Európai Parlament 2024. március 11-én dönthet az európai közlekedés jövőbeni „zöldítéséről", mikor a közúti tehergépjárművekre vonatkozó úgynevezett Weights & Dimensions irányelv módosítására vonatkozó javaslatról szavaz.
Az irányelv módosítás eredeti célja lehetővé tenni az elektromos hajtású kamionok elterjedését azáltal, hogy az akkumulátor többlet hely és tömeg igényének teret biztosít anélkül, hogy a rakomány mennyiségét csökkenteni kellene. Az irányelv-módosítás jelenlegi szövegezése viszont a nagyobb tömeg és méret paramétereket nem csak az elektromos kamionokra, hanem minden tehergépjárműre vonatkozóan is engedélyezné, tehát a dízel hajtásúakra is. Mindemellett az országhatárokat keresztező gigakamion szállításokat is megengedné – közöle a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület.
Az eredmény azonban az EU társadalmára és környezetére nézve is jelentős veszteség lesz, a teljes közlekedési szektorra, a közútbiztonságra, a közúti infrastruktúrára és az energiafelhasználásra gyakorolt negatív hatások miatt.
Ahelyett, hogy csökkenne a kamionok száma az utakon, éves szinten 10,5 millióval több közúti teherfuvar és 6,6 millió tonna többlet CO2 kibocsátás várható a módosítás eredményeként az EU-ban. A nehezebb és hosszabb tehergépjárművek miatt pedig emelkedik majd a közúti balesetek száma.
A teherjárművek súlyterhelésének 10 százalékos növelése (40-ről 44 tonnára) 44 százalékkal jobban rongálja majd a közúti infrastruktúrát. A hidak és az útburkolat többlet karbantartási költsége EU szinten várhatóan eléri az évi 6,7 millárd eurót (hozzávetőleg 2 690 milliárd forintot).
Az EU energiahiányára és különösen a zöld energia hiányára tekintettel érthetetlen, hogy miért a vasútnál hétszer több energiát használó közútnak kedveznek az irányelv módosításával a más, jóval zöldebb és kevesebb energiát fogyasztó közlekedési módokkal szemben?
– teszi fel a kérdést közleményében a HUNGRAIL.
Amennyiben a döntéshozók nem veszik figyelembe a hatásokat és a szakmai állásfoglalásokat, akkor elérhetetlen lesz az EU-s zöld megállapodás azon törekvése, hogy 2030-ra megduplázzák a vasúti áruszállítás arányát, 18-ról 30 százalékra. Továbbá a Fenntartható és intelligens mobilitási stratégiában meghatározott célok sem fognak teljesülni, miszerint a vasútnak 2030-ra 50 százalékkal növelni, 2025-re pedig duplázni kellene a teljesítményét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.