BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új Duna-híd Magyarországon: mérföldkőhöz ért az építés

A tervek szerint májusban már a műszaki átadás-átvétele is elkezdődhet a Kalocsa-Paks Duna-hídnak.

Megtartották Kalocsa-Paks Duna-híd hordógurítását – írta meg a Magyar Építő. Ezzel a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében épülő új Duna-híd kivitelezése mérföldkőhöz ért.

Foktő, 2023. december 5.A drónnal készült felvételen a Kalocsa és Paks között épülő új Duna-híd a Bács-Kiskun vármegyei Foktőnél 2023. december 5-én. A kétszer egysávos, 946 méter hosszúságú híd és a csatlakozó útszakasz 2024 nyarára készül el.MTI/Vasvári Tamás
Új Duna-híd Magyarországon: mérföldkőhöz ért az építés. Fotó: Vasvári Tamás / MTI

A 20. magyarországi Duna-híd már szerkezetkész és 2024 nyarára készül el véglegesen. Az ünnepségen részt vett Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) útépítésekért felelős helyettes államtitkára, a fővállalkozó Duna Aszfalt Zrt. képviseletében pedig Varga Antal igazgatósági tag jelent meg.

Beszédében kitért arra, hogy bár az elmúlt időszakban számos folyami híd építésében vettek részt, de ezek közül a Kalocsa–Paks Új Duna-híd a leghosszabb egybefüggő műtárgy. Egyúttal megköszönte a megvalósításban részt vevő mintegy 800 fő munkáját.

Mit kell tudni az új Duna-hídról?

Az új Duna-híd kivitelezésnek köszönhetően Kalocsa és az M6 autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő hozzávetőlegesen 15 percre csökken.
Az ÉKM beruházásában, valamint a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében megvalósuló híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat fejlesztésének 

összértéke nettó 92 milliárd forint.

A kivitelező az új híd alépítményei (beleértve az alapozást is) és felszerkezetei készítése során 

  • közel 28 ezer köbméter betont épített be, 
  • az összeszerelt acélszerkezet súlya pedig meghaladja az 5 ezer tonnát. 
  • Emellett 418 kilométer hosszúságban szereltek be feszítő kábeleket, 
  • a folyószabályozási műtárgyakba és pillérvédelembe pedig 82 300 tonna vízépítési kő került.

A híd átadásáig viszont még számos befejező munkafolyamat van hátra, mint a hídpálya szigetelése- és aszfaltozása, a helyszíni korrózióvédelmi munkák, burkolatjel festések, korlátok- és más hídtartozékok elhelyezése, a közvilágítás szerelése, a híd monitoring és riasztórendszerének kiépítése, a hajózási jelzések és légi akadály jelző fények felszerelése.

Miért gurítanak át hordót az új hidakon?

A 946 méter hosszú hídon a hordógurítással egy régi hagyományt elevenítettek fel, amely elűzi a balszerencsét. A legenda szerint a hidászok alkut kötöttek az ördöggel azért, hogy az általuk épített híd ne omoljon össze. Az ördög a hídon elsőként áthaladó lelkét kérte, de a híd építői elsőként egy hordót gurítottak át a szerkezeten, ezzel járva túl az ördög eszén.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.