BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Father,And,Son,Playing,With,Digital,Tablet

Digitális szülőket kell képezni – így meg lehet védeni a gyerekeket az interneten is

Az egyre gyorsabban fejlődő és változó technológiai környezetben átalakul a hirdetési piac, a fogyasztói szokások és a valóságérzékelés is, ezért van szükség a szabályokra Börcs Janka, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság főigazgatója szerint. Mindezek nyomán jött létre a Net Coach-program is, mert digitális szülőket kell képezni, hogy a gyermekeket meg tudják védeni az interneten is.

A gyermekek táblagépekkel és mobillal a kézben nőnek fel, a szülőknek pedig olyan normákat kell megtanítaniuk, amelyeket ők maguk nem is tanultak – mondta Börcs Janka, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) főigazgatója a Digital-Media Hungary 2024 nyitó előadásában. Hozzátette: az NMHH pont ezért indította el a Net Coach-programját, amelyben digitálismédia-értő szakembereket képeznek, akik persze lehetnek nevelők is: másképpen digitális szülők.

digitális szülő
A kor kihívásainak megfelelve digitális szülőket kell képezni / Fotó: Shutterstock

A Net Coach-programot az Apor Vilmos Katolikus Főiskolával együttműködve indítja az NMHH, és először főleg pedagógusok, pedagógushallgatók, valamint a médiakommunikáció, a szakképzés, a felsőoktatás vagy a pszichológia területén dolgozók jelentkezhettek. 

A képzés költségmentes, sőt, a résztvevők egyszeri 200 ezer forint ösztöndíjban részesülnek. 

A képzést tizenkét napos intenzív tréning formájában tartják meg 2024 áprilisától. 

A hivatalos tájékoztatás szerint „a kurzust elvégzők az online tér kihívásaival és a digitális tudatossággal kapcsolatos tanácsadói, tartalomfejlesztői, akik konfliktuskezelői gyakorlatot szereznek, amellyel segíthetik a gyermekek/fiatalok, iskolai közösségek, illetve a szülők digitális médiaértését”.

Ilyen tudásra pedig hatalmas szükség van az NMHH főigazgatója szerint, mert „a gyermekeket meg kell védeni”. E célból az NMHH-nak Gyermekvédelmi Internet-kerekasztala is van.

Digitális szülők kellenek!

Börcs Janka kifejtette, hogy a mai fiatalság napi 234 percet tölt a mobilja képernyője előtt, ez az érték ráadásul folyamatosan és az életkorral arányosan növekszik.

Viszont az internet nem felejt: egyetlen rossz üzenet, kép, videó évtizedekkel később is kísérthet – ezért kell digitális szülővé válni

– folytatta a főigazgató, aki előadásában részletezte, hogy milyen félelmetes, egyben lenyűgöző sebességű a technológiai fejlődés, ami természetesen a mindennapjainkra is hatással van, beleértve a hirdetési piac koncentrálódását.

20230907 BudapestÁtadták az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Esztergomi úti új, többfunkciós műszaki épületét.Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VGA képen: Aranyosné Dr. Börcs Janka  az NMHH főigazgatója
Börcs Janka, az NMHH főigazgatója szerint félelmetes sebességgel halad a technológiai fejlődés / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az utóbbit elemezve Börcs Janka megjegyezte, hogy a hirdetési piac ki van téve az algoritmusoknak, ráadásul kialakulnak véleménybuborékok, amelyek torzítják az érzékelést, és mesterkélt valóságot hoznak létre. Ezért is van szükség az NMHH szabályozó tevékenységére, például az e-kereskedelemben, ahol a megtévesztő ajánlatok, a külföldi székhelyű, extrém nyomott árakkal dolgozó webshopok és a személyes adatokkal óvatlanul bánó szereplők is veszélyt jelentenek.

Tovább erősödnek az internetes platformok

Az NMHH főigazgatója szerint a felsorolt témák végtelen gondolkodni- és megvitatnivalót szolgáltatnak a szakmának, kivált, hogy az üzleti modellek változatosabbak, mint valaha, a fogyasztói szokások pedig átalakulnak, főleg a fiataloknál.

Ez a két katalizátor jót tesz a versenynek, de tovább erősíti a netes platformokat a hagyományosakkal szemben, ezáltal a piaci egyensúly gyengülhet

– mondta Börcs Janka. Úgy összegzett, hogy az egyéni szabadság és a közösség értékei továbbra is elsődlegesek.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.