Bár becslések szerint meghaladja a 650 ezret a Magyarországon közlekedő segédmotoros kerékpárok száma, ezek közül azonban kevesebb mint 300 ezerre kötöttek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb). A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) arra hívja fel a figyelmet, hogy fokozottan megéri kifizetni a kategóriától és lakhelytől függően havi 600-800 forintos kgfb-havidíjat, amellyel nem csupán a közúti igazoltatás során kirótt mulasztási bírság küszöbölhető ki, hanem a közúti baleset során okozott, akár több milliós kártérítési kötelezettség is. 

Robogó
Robogózás Magyarországon: több milliós bírságot kockáztatunk / Fotó: Karnok Csaba / Mediaworks

A robogók többsége szabálytalanul vesz részt a forgalomban

Az FBAMSZ szerint a robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincsen tisztában azzal, hogy 

a biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) legutóbb kiadott biztosítási statisztikái szerint a segédmotoros kerékpárok díjosztályában a korábbiaknál is kevesebb, 297 ezer kgfb-t kötöttek az üzembentartók, miközben a hazai állomány folyamatosan gyarapszik, aktuális nagysága becslések szerint már meghaladja az említett 650 ezret. 

Mindez azt jelenti, hogy a robogók többsége szabálytalanul vesz részt a forgalomban. 

„Bár a hatóságok csak szórványosan ellenőrzik a robogók biztosításának meglétét, egy-egy közúti igazoltatásnál a kgfb nélkül közlekedő robogósokra mulasztási bírságot szabhatnak ki – mondta Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ elnökségi tagja, hozzátéve: baleset esetén pedig az okozott kárért a károkozó felel, amit biztosítás híján saját zsebből kell térítenie. Az MNB 2022-es évre vonatkozó statisztikái szerint a segédmotoros kerékpárok esetében 429 ezer forint volt balesetek során kifizetett átlagos kártérítés. Ugyanakkor személyi sérülés esetén a kárösszeg könnyen elérheti a többmilliós szintet is.” 

Robogózás: kötelező kgfb, védőfelszerelés, vezetői engedély

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége rámutat: kevesen tudják, hogy amennyiben 

  • az elektromos kerékpár motorjának teljesítménye meghaladja a 300W-ot, vagy 
  • a motor a pedáltól függetlenül is képes önállóan hajtani a járművet, illetve 
  • 25 kilométer/óránál nagyobb sebesség elérésére képes, 
  • a besorolása már segédmotoros kerékpár, vagyis kötelező rá gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. 

Üzemeltetése során védőfelszerelést (bukósisakot) kell alkalmazni, és vezetéséhez szükség van vezetői engedélyre is. 

Biztosítás: mindenki tiszta lappal indul

Az FBAMSZ ugyanakkor hangsúlyozza: a kötelező biztosítást megkötő robogós tiszta lappal indul, eddigi mulasztása miatt nincsen mitől tartania, így a korábbi időszakra nem kell fedezetlenségi díjat fizetni, mint a gépkocsik vagy motorok esetében. Igazoltatáskor a rendőrök csakis azt vizsgálják, hogy az adott időpontban a járműnek van-e biztosítása. Amennyiben a jármű nem rendelkezik rendszámmal, a biztosítók az alvázszámra kötnek kötelezőt. További érdekesség, hogy az előtörténetét sehol nem vezetik, így bónusz-málusz besorolás sem befolyásolja a fizetendő díj mértékét.