A szerdai kormányülésen dönthet a benzinárstopról a kormány, amely minden bizonnyal támogatni fog egy ilyen döntést – tudta meg a Világgazdaság, Mint ismert, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy keddi sajtóeseményen azt mondta, hogy a szerdai kormányülésen javasolni fogja, hogy nyúljon bele az üzemanyagárakba a kabinet, mivel elmúlt időszakban nem sikerült betartatni az olajszektor képviselőivel tavaly szeptemberben kötött megállapodást. Akkor abban egyezett meg a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőivel, hogy legalább a régiós középmezőnyhöz igazítsák az árakat, ami sokáig úgy tűnt, sikerült is betartatni. Az elmúlt hetek áremelkedése után ugyanakkor a kormány gyanúját is felkeltette, hogy valamiféle elcsúszás van a megállapodáshoz képest. Ezt lényegében a Központi Statisztikai Hivatal múlt pénteken közölt régiós összehasonlítása is megerősítette, a benzinnél 3, míg a gázolajnál 5 százalékos eltérést mutattak ki a környező országok átlagárához képes.
A tárcavezető azonban azt is jelezte, nemcsak a hatósági ár jöhet szóba a kormány számára, több eszközt is mérlegelhet a szerdai ülésén. Ezek között említette a kiskereskedők profitjának megvágását.
Nagy Márton szerint ugyanis a benzin esetében 80, míg a gázolaj esetében 45 forintos profit keletkezik egy literen.
Szerinte ezért sem véletlen, hogy pont a héten a gázolaj literje 8 forinttal mérséklődött. Az üzemanyag-kereskedők már most érzik azt, hogy túl nagy árréssel dolgoznak, jegyezte meg. A miniszter arról is beszélt, a régiós átlaghoz képest magasabb árakat nem az adótartalom indokolja, nem ebben, hanem a teljes árban látja az eltérés valódi okát.
Felbontjuk az árakat, és megnézzük, hogy ki a hibás. Aki a hibás, az fog fizetni
– fogalmazott Nagy Márton, aki azt is mondta, hogy nem tart attól, hogy ellátási problémák adódnak a kormány intézkedése nyomán.
„A Magyar Nemzeti Bank volt az első, aki felhívta a figyelmet arra, hogy az árstop kivezetését követően az üzemanyagpiacon magasabb árrések alakulhatnak ki. Ezért minden olyan beavatkozás, ami a piacot abba az irányba viszi, hogy az árak fenntarthatóan csökkenjenek, az indokolt” – ezt válaszolta újságírói kérdésre Virág Barnabás, az MNB alelnöke, akitől a kamatdöntő ülést követő online háttérbeszélgetés után próbálták megtudni, hogy mit szól ahhoz, a kormány visszahozná az üzemanyagárstopot. A mostani döntés érdekes lesz annak fényében, hogy korábban többször kritizálta a kormányt a jegybank az árstopok miatt, ám az utóbbi időben jegybank és a kormány viszonya rendeződni látszik, legalábbis mióta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Matolcsy György jegybankelnök látványosan kibékült egymással. Ezzel együtt nagy kérdés, hogy a benzinárstop után is kitart-e a fegyverszünet a két fél között.
Az üzemanyagárstopot 2022 decemberében Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgató jelenlétében vezette ki a kormány, miután komoly ellátási nehézségek adódtak abból, hogy a Duna Finomító részleges leállásának hírére beindultak a pánikvásárlások. Bár a kezdetektől a szakmai szervezetek az intézkedést kritizálták, a 480 forintos hatósági árat a magyar fogyasztóknak akkor kellett megfizetniük, amikor jócskán a mainál magasabb árak voltak szerte Európában. 2022 májusában volt a csúcson az európai piacon mérvadó Brent olaj jegyzése, akkor 120 dollár volt egy hordó ára, ebből azonban semmit nem éreztek a hazai fogyasztók. A mostani bevezetés indokoltságát mutatja, hogy a benzinárstop 1.0 bevezetésekor, 2021. november 15-én a benzinkutakon a 95-ös benzinért 506 forintot, a gázolajért 512 forintot kellett fizetni. Ugyanez ma 650 forint, illetve 639 forint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.