két hete volt a negyedéves áfabevallás határideje, amelyet február óta már három módon lehet beadni: a megszokott ÁNYK nyomtatványon kívül a webes eÁFA felületén, illetve a gép-gép (M2M) közötti kommunikációra képes szoftver használatán keresztül. Horváth Zsófia, a Niveus Consulting Group könyvelés és bérügyviteli üzletágvezetője szerint az eÁFA-rendszer bevezetésének célja hasonlóan az eSZJA-rendszerhez az volt, hogy a vállalkozások a Online adatai alapján egy kész bevallással tegyék könnyebbé a bevallási kötelezettségüket. A szakértő úgy látja: ennek jelenleg korlátai vannak, például az, hogy cégspecifikusan más a ténylegesen levonható mint az adott időszakban kapott számlák áfatartalma. Ezek rendbetételéhez viszont külön beállításokat kell elvégezni az online felületen.

eAFA
 Az eÁFA-bevallást azoknak a kisebb vállalkozásoknak ajánlják, amelyek kizárólag belföldi ügyletekben vesznek részt / Fotó: Shutterstock

 

Milyen korlátai, hibái vannak az eÁFA-felület használatának?

Az eÁFA úgy működik, hogy miután a szükséges előkészületek megtörténtek, megjelenik a bevallástervezet, amely részletesen bemutatja a bevallás kulcsadatait és sorait, egy sokkal modernebb formában, mint amelyhez az ÁNYK program használata során hozzászokhattunk. A Niveus Consulting Group elsősorban azoknak a kisebb vállalkozásoknak ajánlja a webes eÁFA-felület használatát, amelyek kizárólag belföldi ügyletekben vesznek részt. Horváth Zsófia kiemelte, hogy az eÁFA-rendszer továbbra sem helyettesíti az A60-as EU-s összesítő nyilatkozatot, amelyet külön be kell adni az ÁNYK-felületen.

A szakember felhívta a figyelmet az eÁFA korlátaira, hibáira is. Ezeket tapasztalhatják például a nagy bizonylatszámmal rendelkező cégek, az alanyi mentes vállalkozások, ahol figyelni kell a 12 millió forintos értékhatárra, és további fizetendő áfákra. Az új rendszer hátránya az is, hogy áfa önellenőrzésre sincsen még lehetőség.

A legtöbb cég már saját, jól működő integrált rendszerben dolgozik

Horváth Zsófia szerint a Niveus ügyfélkörében gyűjtött tapasztalataik alapján az látszik, hogy a legtöbb vállalat már integrált rendszerben dolgozik, amely képes az áfabevallásokat, annak kapcsolódó jelentéseit, így az A60-at, 08 FAD-ot kezelni, egy „gombnyomásra” kitölteni, továbbá a könyvelési rendszerek is biztosítják az automatikus kitöltési funkciót az áfabevallás tekintetében. Ezért az eÁFA-rendszer használata sokszor háttérbe szorítja azt az időbefektetést, amivel ezt a rendszert igazán felfedezhetnék az ügyfelek, különlegesen akkor, ha elégedettek a saját rendszerükkel.

Amennyiben egy vállalkozás rászánja magát az új rendszer tesztelésre, szembesül a problémákkal – ami eddig fel sem merült az integrált rendszer gördülékeny működése miatt – vagy azzal, hogy nem minden számla áfatartalma levonható, illetve hogy egyes számlákat nem sikerült az ügyfeleinek feltölteni a NAV rendszerében, és ezért nem jelenik meg az eÁFA-bevallásban. Horváth Zsófia összegezve a tapasztalatokat úgy látja, 

amennyiben a vállalkozásoknak jól működik a saját, meglévő rendszerük, jelenleg nincs okuk váltani az eÁFA-ra, amely nem tudja ugyanazokat a funkciókat.

Ilyen a fordított adózás, a hiányzó számlák, a feltöltési hibák és áfalevonás jogszabályi tiltása.