„A mai nappal a kormány megállapította, hogy elértük a környező országok átlagárait, azonban itt is kell tartani őket. Ezért a kormány továbbra is elvárja, hogy a kereskedők fenntartsák ezeket az árakat” – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a doorstep sajtójékoztatóján, amelyet a kormányülést megszakítva tartott. Két héttel ezelőtt a kormány felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy csökkentsék az hazai üzemanyagok árát a régiós szintre, különben keményebb intézkedésekkel nézhetnek szembe. Erre két hetet adott a kereskedőknek, a határidő most járt le.
A miniszter ismertette, hogy a mai ülésén a kormány úgy ítélte meg, a kereskedők alkalmazkodtak, és a kérésnek eleget tettek. Ráadásul szerda reggel további árcsökkentésről született döntés.
Ez azt jelenti, hogy az áprilisi csúcsértékhez képest a 95-ös benzin 34 forinttal, 5 százalékkal, míg a gázolaj ára a februári csúcshoz viszonyítva 54 forinttal, azaz 8 százalékkal mérséklődött.
A kormány emellett mérlegelte a kereskedők javaslatát, hogy a régiós árak helyett a szomszédos országok átlagát vegyék figyelembe, azaz kerüljön ki a referenciaértékből Lengyelország, Csehország és Bulgária. Azaz ezentúl csak a szomszédos országok áraihoz viszonyítsanak, Ukrajna kivételével. Ennek a kérésnek a kabinet eleget tett. Erről egyébként már pénteken Orbán Viktor miniszterelnök a szokásos interjújában is említést tett.
A miniszter azt ígérte, hogy kéthetente rá fognak nézni az üzemanyagárakra.
Elégségesnek bizonyult a kormány intervenciója
– tette hozzá, ezzel együtt úgy gondolják, hogy ezeket az árcsökkentéseket a kereskedők a profitmarzsukból le tudják nyelni, ezért egyik kereskedő sem szembesül veszteséggel.
Mint korábban beszámoltunk róla, Nagy Márton az elmúlt időszakban többször szóvá tette, hogy elcsúsztak a régiós átlagárakhoz képest a hazai árak, s mivel a miniszter szavai szerint a kormány türelme is kezd elfogyni, ezért arra szólította fel az olajszektor képviselőit, hogy tartsák be a korábbi megállapodásukat. Tavaly szeptemberben a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőivel egyezett meg arról, hogy a régiós középmezőnyhöz igazítják az áraikat. Bár sokáig úgy tűnt, hogy a megállapodást sikerül betartatni, az április folyamán látott áremelkedés a kormány gyanúját is felkeltette.
A Központi Statisztikai Hivatal április 19-én közölte először a régiós összehasonlítását, amely megerősítette, hogy valóban van elcsúszás az árakban, ha nem is olyan mértékben, mint arra előzetesen számítani lehetett. A korábbi becslés 7-9 százalékról szólt, ehhez képest a benzin ára a KSH szerint 3, míg a gázolajé 5 százalékkal magasabb a régiós átlagnál.
Ezt követően Nagy Márton egy sajtóeseményen már arról beszélt, a szerdai kormányülésen javasolni fogja, hogy nyúljon bele az üzemanyagárakba a kabinet, egyúttal rögtön jelezte, hogy ez nem feltétlenül a 2022 decemberében megszüntetett, akkor ellátási zavarokat okozó benzinársapka újbóli alkalmazását takarja, ugyanis több lehetősége is van a kormánynak az üzemanyagárak csökkentésére. A miniszter szavaiból arra lehetett következtetni, hogy ő sokkal inkább a kereskedők árrését vagy profitját vágná meg, amit azzal indokolt, hogy a benzin esetében egy literen 80, míg a gázolaj esetében 45 forint haszna származik a kereskedőknek. Ezért mondta azt a hét elején bejelentett árcsökkenésre is, hogy érzik már a kereskedők, hogy túl nagy árréssel dolgoznak. Hogy a kép tovább bonyolódjon, Lantos energiaügyi miniszter a 24.hu podcastjében már arról beszélt, hogy dinamikus árplafonban gondolkodik a kormány, azaz úgy igazítanák a régiós árakhoz az üzemanyagárakat, hogy valamiféle rugalmasságot vinnének a rendszerbe, szemben a 480 forintos hatósági árral.
A kérdésben végül Orbán Viktor szava lehetett a döntő, aki a múlt pénteki rádióinterjújában azt mondta: azt kérte a minisztertől, hogy a „szkanderozás” helyett lehetőleg egyezzenek meg a kereskedőkkel. Továbbá tisztázta, hogy a jövőben nem a régió, hanem a szomszédos országok árszintjéhez fogják hasonlítani a hazai benzin és gázolaj árát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.