BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rászólt a kormány a benzinkutasokra: „nem fogadható el, hogy kizárólag a profitot nézzék”

Nem jutott nyugvópontra az üzemanyagkérdés Magyarországon. Legfrissebben a független benzinkutasok panaszolták be a kormányt, a válasz pedig nem maradt el.

A Nemzetgazdasági Minisztérium felszólítja a Független Benzinkutak Szövetségét (FBSZ) és annak elnökét, Egri Gábort, hogy a családok érdekeit szem előtt tartva fejezze be a vádaskodást – ezzel a felütéssel adott ki közleményt kedden reggel a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Budapest, 2024. március 20.Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter beszédet mond az Exim Awards díjátadó gálán a Pesti Vigadóban 2024. március 20-án.MTI/Máthé Zoltán
Rászólt a kormány a benzinkutasokra: „nem fogadható el, hogy kizárólag a profitot nézzék” / Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Ebben a Nagy Márton vezette tárca felidézte, hogy  a kormány felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy önkéntesen csökkentsék a benzin és a gázolaj árát is. „Az ugyanis nem fogadható el, hogy kizárólag a profitot nézzék, a magyar családok érdeke az, hogy ne fizessenek többet a szomszédos országok átlagánál” – szögezte le.

Szerinte az üzemanyag-kereskedők többsége megértette és elfogadta a kormány szándékait és célját, így az elmúlt hetekben jelentős árcsökkentést hajtottak végre az üzemanyagok esetében. 

  • Benzinért 38 forinttal, 
  • a gázolajért 52 forinttal kell kevesebbet fizetni

az áprilisi, illetve a februári csúcsértékeikhez képest. Azaz a kormány a benzin árát közel 6, a gázolaj árát mintegy 8 százalékkal csökkentette. 

Mennyi adó van Magyarországon az üzemanyagon?

Ezzel szemben a Független Benzinkutak Szövetsége téves állításokat fogalmazott meg. „A szövetség a családok biztonságával szemben kizárólag saját profitját félti és amiatt aggódik, hogy árrése szűkebbé válik. A megtévesztő kommunikáció helyett a hatékonyság növelésére, a költségek leszorítására kellene törekedni, hogy olcsóbban tudják árusítani az üzemanyagokat” – folytatta az NGM.

Egyúttal azt is kijelentették, hogy az sem igaz, hogy az üzemanyagárak adótartalma kiemelkedő Magyarországon.

Hazánkban az üzemanyagok adótartalma alacsonyabb, mint a szomszédos országokban. Magyarországon a benzin esetében 46 százalék az adótartalom, míg a szomszédos országokban átlagosan 49 százalék. A gázolaj esetében 45 százalékot tesz ki az adótartalom hazánkban, szemben a szomszédos országokban tapasztalható 50 százalékos szinttel.

Az NGM szerint az is megállapítható továbbá, hogy az üzemanyag-forgalmazó piacon belül a színes (ezek a nagy hálózatok) és a kisebb, fehér (független) benzinkutak közötti szembenállás a piaci struktúra sajátosságából fakad. Ebben a versenyben azonban mindenkinek szabad utat kell biztosítani. Végezetül megjegyezték, hogy a benzinkutak előtt is nyitva állnak a kkv-szektor számára megnyitott állami lehetőségek, így 

  • a Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram,
  • a Széchenyi Kártya Program, 
  • az uniós források, köztük a GINOP Plusz 450 milliárd forintos kerete is, 
  • vagy éppen a kkv-kamatstop intézménye.

Mi a baja a benzinkutasoknak a kormánnyal?

Az ügy előzménye, hogy az FBSZ május 10-én rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen több megállapítást is hozott a tagság. Ezeket ugyancsak közleményben tudatták a nyilvánossággal. A szervezet szerint 

veszélyben vannak Magyarországon az üzemanyag-kiskereskedelemben jelen lévő magyar családi vállalkozások.

Ennek több oka van, az egyik a túlzott fogyasztási jellegű adóterhek az üzemanyagokon, aztán hogy a Magyarországon működő nagyvállalatok a lakosságot szegénységbe, a kkv-kat lehetetlen helyzetbe hozzák, valamint hogy az üzemanyag-kiskereskedelmi üzletágban 2024-től a 20-szorosára, azaz 0,15-ről 3 százalékra emelték árbevétel arányában a kisebb piaci szereplők adóterhelését.

Az FBSZ és elnöke, Egri Gábor kijelentette, hogy elengedhetetlen a magyarországi adórendszer reformja, de addig is vásárlói mozgalmat indítanak a családi benzinkutak megmentése és fennmaradása érdekében. „Szükségük van a forgalmuk növelésére, hogy megpróbálhassák kompenzálni a kormányzati nyomásra mesterségesen leszorított árrés miatti veszteségeket, ki tudják termelni költségeiket és életben maradhassanak” – írták.

Üzemanyag: döntöttek az új magyarországi árakról – véget ért egy nagy sorozat

Bejelentették a kereskedők, hogyan árazzák az üzemanyagot a hét közepétől. Némi meglepetést okoztak.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.