Az Európai Bizottság azt közölte, hogy az Európai Unió támogatási szabályaival összeegyeztethetetlen, hogy a magyar kormány 15,9 milliárd forint állami támogatást akart adni a GKN Automotive Hungary Kft.-nek. A cég egy új autóalkatrész-gyárat akart építeni Észak-Magyarországon, a kormány ezt a beruházást támogatta volna.
Az EU támogatási szabályai előnyben részesítik azokat a beruházásokat, amelyek segítik a gazdasági fejlődést az unió hátrányosabb helyzetű területein, illetve munkahelyeket teremtenek. A GKN Automotive Hungary gyára ezeknek a feltételeknek meg is felelt volna.
A gyárnak szánt támogatást még 2022 októberében kezdte el vizsgálni a bizottság, amely szerint kétséges, hogy a támogatás megfelel a regionális állami támogatásokról szóló bizottsági iránymutatásnak. Az Európai Bizottságot az érdekelte, hogy a cég akkor is a tervezett helyen állította volna-e fel a gyárat, ha ahhoz nem kap állami támogatást. Abban az esetben, ha a beruházás a támogatástól függetlenül is az adott helyen valósult volna meg, akkor az uniós szabályok szerint nem lehet állami ösztönző támogatásokat nyújtani.
Magyarország nem tudta bizonyítani, hogy a támogatás meghatározó volt a kedvezményezett számára befektetésének magyarországi elhelyezésében. A rendelkezésre álló bizonyítékok azt mutatták, hogy a kedvezményezett úgy döntött, hogy Magyarországon fektet be anélkül, hogy figyelembe vette volna az állami támogatást, és nem volt elegendő bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a beruházás egy másik helyen valósulna meg.
Az állásfoglalás szerint az állami támogatásnak nem volt valós ösztönző szerepe a GKN Automotive Hungary beruházásnak elhelyezésében, így a közös szabályok szerint a kormány nem adhat a vállalkozásnak majdnem 16 milliárd forintot.
Brüsszel csőre tölti a kínai autók elleni csodafegyverétA gyártók nem kérik, sőt ellenzik, hogy az Európai Bizottság bevesse a vámfegyvert a dömpingáras kínai autók európai inváziójának megelőzésére. Brüsszel azonban a saját vizsgálatára támaszkodva erre készül, még a héten kiderül, mennyivel lesznek drágábbak a kínai villanyautók. |
Az uniós támogatási szabályoknak való megfeleléshez számos feltételnek kell megfelelni:
A GKN Automotive autóipari technológiai vállalat úttörőnek számít az elektromos hajtásrendszerek területén. A világ legtöbb autóipari vállalatával partneri viszonyban áll.
A cég értékesítése 2023-ban meghaladta a 2000 milliárd forintot.
A cég húsz országban 46 gyárat és hat technológiai központot működtet. Világszerte 25 ezer munkavállalója van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.