Akár már 25 év alatt is megtérülhet a repülőtér visszavásárlása – írta meg a Nézőpont Intézet. Kiemelték, hogy a Budapest Airport pénzügyi eredménye folyamatosan emelkedik. A cég EBITDA-ja 2008-ban 63,5 millió euró, 2019-ben pedig már több mint 228 millió euró volt. A járvány alatt ugyan az eredmény kissé visszaesett, de 2023-ban már újra elérte a 184,5 millió eurót.
A repülőtér utasforgalma is folyamatosan emelkedett. A 2008-as 8,4 millió után 2019-ben már 16,2 millió utas fordult meg a légikikötőben. Az elemzők 2024-ben rekordot várnak az utasforgalomban, 2025-ben pedig akár 18,5 millió utast is fogadhat a reptér.
A Nézőpont becslése szerint 2030-ra már 30 millió utast is kiszolgálhat a repülőtér a kapacitásbővítő beruházások hatására.
Az intézet kiemelte, hogy 30 millió utassal számolva a reptér éves adózott eredménye elérheti a 150 millió eurót. Ez azt jelentheti, hogy 25 év alatt megtérülhet a 3,1 milliárd eurós visszavásárlás. A Nézőpont hozzátette, hogy a légi úton érkező turisták további bevételt jelentenek Magyarország számára.
A KPMG számítása szerint 2022-ben a repülőtér teljes makrogazdasági hatása 1780 milliárd forint lehetett.
Rendkívüli: a magyar állam visszavásárolta a ferihegyi repülőteret – a kormány megtette a bejelentéstTörténelmi tranzakció, mostantól újra magyar tulajdonban van a Budapest Airport Zrt. A rendkívüli bejelentést ezekben a percekben tette meg a magyar kormány részéről a Nemzetgazdasági Minisztérium. Bemutatjuk, hogyan jutottunk el a ferihegyi repülőtér visszavásárlásáig. |
A Nézőpont Intézet szerint nemzetközi példák is bizonyítják, hogy a repülőterek esetében az állami tulajdonlás nem akadálya a versenyképességnek. Az atlantai Hartsfield Jackson Repülőtér, a szingapúri Changi reptér, de még párizsi Charles de Gaulle Repülőtér is úgy tartozik a világ legforgalmasabb légikikötői közé, hogy az állam a többségi részvényes.
De a bécsi reptér sem bizonyítja ennek ellenkezőjét: a repteret 20-20 százalékban Bécs városa és az azt körülvevő tartomány (Alsó-Ausztria) birtokolja, miközben további 10 százalék tulajdonosa a reptéri munkavállalói szervezet, azaz 50 százalékban állami és szervezeti tulajdonlásról beszélhetünk. A bécsi reptér ilyen körülmények mellett is dinamikusan bővül: utasforgalma 2019-re már megközelítette a 32 millió főt, miközben csak néhány évvel korábban lépték át a 20 milliós forgalmat
– írta a Nézőpont.
Kiemelték azt is, hogy a budapesti repülőtér forgalma már most meghaladja a prágai reptérét, valamint csak kicsivel marad el a varsói repülőtértől. A kutatók szerint így reális cél lehet, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér versenyezzen a bécsi kikötővel. Ezt egyedül a belvárossal történő vasúti összeköttetés hiánya gátolhatja, de a Nézőpont szerint a tulajdonosváltással az állam pótolhatja ezt az infrastrukturális beruházást.
A budapesti repülőtér fejlődését az is garantálhatja, hogy a Vinci Airports 20 százalékos részesedést szerzett a Budapest Airport Zrt.-ben. A francia cég 12 országban majdnem 70 repülőteret üzemeltet.
A közlekedés mindig is a fejlődési kilátásokat meghatározó, történelemformáló szerepet játszott – írta az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. A kutatók szerint elég csupán a kerék feltalálására mint innovációs vívmányra, a hatalmas kiterjedésű Római Birodalmat behálózó kiépített úthálózat szerepére, a hajózás földrajzi felfedezésekben betöltött jelentőségére vagy a vasút ipari fejlődést lehetővé tévő funkciójára gondolni. Napjaink globalizált világában a többi közlekedési megoldás mellé felzárkózott a légi közlekedés is, és egyre inkább meghatározó szerepet tölt be. Elsősorban a távolsági utasforgalomban, de a légi áruforgalom, az „air cargo” terén is rohamosan felértékelődik. Elég, ha a kínai vagy tengeren túli webáruházakból rövid szállítási határidővel megrendelt termékekre gondolunk. Ma már kizárt dolog egy ország vagy nagyváros bekapcsolódása a világgazdaság „vérkeringésébe” anélkül, hogy ne rendelkezne versenyképes, az utasokat, turistákat és áruforgalmat megfelelő színvonalon kiszolgálni képes légikikötővel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.