BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tartósan egy százalék alatt az élelmiszer-infláció

A havi élelmiszer-infláció 3,6 százalékra mérséklődött, márciusra pedig lenullázódott, és azóta sem megy 1 százalék fölé az Árfigyelő rendszernek köszönhetően. 2022 decemberében még 44,8 százalékon tetőzött az élelmiszer-infláció, majd a Gazdasági Versenyhivatal a kormánnyal együttműködve úgy gondolta, hogy egy online ár-összehasonlító rendszer kialakítása megoldás lehet a piaci zavarok kezelésére. Az élelmiszerek áremelkedése megállt, ezért a kormány úgy döntött, hogy július 1-jétől kivezeti a kötelező akciózást.

Hétfőn lesz egy éve, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elindította az online Árfigyelő rendszert. A GVH és a kormány azért hozta létre a platformot, hogy az árak összehasonlíthatóságán keresztül fokozza a versenyt a kiskereskedelmi piacon, amellyel hozzájárul az infláció letöréséhez – írja a versenyhatóság közleményében.

tartósan
Tartósan 1 százalék alatt az élelmiszer-infláció / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A KSH adatai alátámasztják, hogy az árfigyelő bevált. Az élelmiszerárak nem emelkedtek, és a fogyasztók pénzt és időt spórolhattak meg.

2022 decemberében 44,8 százalékon tetőzött az élelmiszer-infláció.

A piaci zavarok kezelésére, a nemzetközi példák alapján, Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke javaslatot tett a kormánynak egy online ár-összehasonlító rendszer kialakítására. Három hónapig tartó közös munka után 2023. július 1-jén élesedett a www.arfigyelo.gvh.hu címen elérhető online árfigyelő rendszer.

Hat kiskereskedelmi lánc mintegy 1200 boltjában 62 termékkategóriába tartozó élelmiszerek árai között kereshettek a felhasználók a rendszerben – olvasható a közleményben. 2023. szeptember végétől már térképes boltszűrővel is rendelkezett az Árfigyelő.

A fejlesztések nemcsak a vásárlóknak nyújtottak segítséget, hanem tovább fokozták a mikropiaci versenyt a kereskedelmi láncok boltjai között. A KSH adatai szerint 2023 augusztusára 20 százalék alá mérséklődött a havi alapon mért éves élelmiszer-infláció.

Az online árfigyelő rendszer is hozzájárult ahhoz, hogy 2023 októberére sikerült elérni az egy számjegyű inflációt, az élelmiszerek áremelkedése pedig 10 százalékra csökkent.

Magyarországon több mint 3 millióan élnek valamilyen élelmiszer-intoleranciával. A rendszer által megfigyelt termékkörök közé pedig bekerültek a speciális étrendet követők által leggyakrabban fogyasztott laktóz-, tejfehérje- és gluténmentes termékek.

Az új termékkategóriák bevezetésének hónapjában,

2024 januárjában az éves alapon mért havi élelmiszer-infláció már 3,6 százalékra mérséklődött, márciusra pedig gyakorlatilag lenullázódott. Ezzel mintegy nyolcéves mélypontra zuhant, és azóta sem haladta meg az 1 százalékot.

Az elmúlt egy év tapasztalatai szerint az online Árfigyelőben elérhető alapvető termékkategóriák többségében jelentősen csökkentek az átlagárak, egyes termékek esetében akár több mint 40 százalékkal. Ez szinte az összes korábban ársapkás termékekre igaz.

A burgonya több mint 43 százalékkal, az étolaj és az M-es tojás 39 százalékkal, a finomliszt pedig több mint 31 százalékkal kerül kevesebbe átlagosan a korábbi ársapkás árához képest az online árfigyelő napi adatai szerint. A rendszer élesedése óta a fehér és a teljes kiőrlésű kenyerek átlagos ára is több mint 30 százalékkal, a spagettitészta ára közel 29 százalékkal, a 20 százalékos tejföl ára mintegy 16 százalékkal, a trappista tömbsajt ára több mint 6 százalékkal, a 2,8 százalékos UHT-tej ára pedig több mint 5 százalékkal csökkent.

Az árfigyelőben megtalálható termékkategóriák között a legtöbben húsfélékre, a csirkemellre és a sertéscombra, valamint a kristálycukorra kerestek rá.

A kormány célzott intézkedéseinek, a jegybank lépéseinek, illetve a Gazdasági Versenyhivatal beavatkozásainak, piacélénkítő vizsgálatainak, valamint az online árfigyelőnek köszönhetően kevesebb mint másfél év alatt – a közel 45 százalékos csúcshoz képest – megállt az élelmiszerek áremelkedése. A kormány ezek alapján úgy döntött, hogy 2024. július 1-jétől kivezeti a kötelező akciózást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.