BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Wizz Air elárulta, mivel könnyítheti meg az életét az utas, ha repülni akar

A repülőjáratok késése iparág és nem légitársaság-specifikus jelenség, ráadásul két fő ok is meghúzódik a háttérben – mondta el a Világgazdaság megkeresésére Radó András, a Wizz Air kommunikációs vezetője.

Ha arra a kérdésre keressük a választ, hogy miért késnek a repülőgépek Magyarországon vagy miért töröltek egyes járatokat, nem adható egyetlen válasz, az előzményeket illetően pedig egészen 2019-ig, a pandémia előtti utolsó esztendőig kell visszamennünk.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és a társtulajdonos, francia Vinci Airport képviseletében Nicolas Notebaert vezérigazgató jelentében adták át hivatalosan is a magyar államnak a Liszt Ferenc nemzetközi repülőteret.2024.07.09 BudapestFotó: Csudai Sándor
A reptereken már van elegendő személyzet, viszont a légtér foglaltsága, a légiirányítás létszáma szűk keresztmetszetet jelent / Fotó: Csudai Sándor – Origo

Radó András, a Wizz Air kommunikációs vezetője lapunk megkeresésére azt mondta, 2019 volt a legforgalmasabb év a légi közlekedésben, így náluk is. A pandémia lényegében teljesen leállította a szektort, több légiirányítót elküldtek vagy nyugdíjba küldtek. A földi kiszolgáló személyzet száma hirtelen csökkent, míg a Wizz Air flottája azóta is évről évre bővül; hat-nyolc év múlva pedig a géppark eléri az ötszáz darab repülőgépet.

A kommunikációs vezető kiemelte, a légközlekedési szektor csak mostanra állt helyre és közelíti a 2019-es évet, és ahogyan a pandémia elleni intézkedéseket feloldották, az utazási kedv is visszatért. Ugyanakkor a személyzetet is pótolni kellett. Ami a földi kiszolgálókat illeti, ez gyorsabban ment, helyreálltak a repterek, van, aki kezelje a bőröndöket, illetve a beléptetés is rendben van, viszont a légiirányítás jelenti az egyik szűk keresztmetszetet, ezeket a pozíciókat a legnehezebb feltölteni. Egész egyszerűen azért, mert nincs második esély, aki egyszer elbukik a felvételi teszten, többet nem próbálkozhat – magyarázta Radó András.

Ami a repülőtereket illeti, Németországban, Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban is hasonló volt a helyzet, ugyanakkor a sztrájkok sem segítik elő a járatok pontosságát – fűzte hozzá. A másik szűk keresztmetszetet az ellátási lánc jelenti, ahogyan az autóipar szembenézett nehézségekkel a pandémia idején, ugyanez igaz a repülőgépek alkatrészgyártására, ellátására. Radó András megjegyezte, a Wizz Air azon légicégek közé tartozik, akik 

tanultak az előző évekből, így 2023-ra és 2024-re ők már tudatosan készültek.

Amiért Radó András szerint még nem légitársaság-specifikusak a késések, az a légtér és annak foglaltsága, ha egyik gép késik, az befolyásolja a többi járat indítását is. Járatot törölni pedig a légitársaságnak sem érdeke, éppen ezért csak elenyésző esetben kerül erre sor. 

Káosz Ferihegyen – ilyen most a helyzet a repülőtéren, sokan búcsút intettek az idei nyaralásuknak

Törölt járatok és késések a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, több százan feszült hangulatban várakoztak.

A késésekről azt mondta, az utas akkor jár a legjobban, ha közvetlenül a légitársaság honlapján vásárolja meg a repülőjegyeket, ugyanis itt az összes elérhetőségét megadja a légitársaságnak, azonnal és közvetlenül tudják őt értesíteni. Az utazási irodák például egy késő esti órában már nem biztos, hogy azonnal továbbítják az információkat, a jegykezelő portálok esetében pedig fokozottan igaz, hogy az utazni vágyók nem jutnak első kézből közvetlen információhoz a járatukkal kapcsolatban.

Többórás csúszás esetén is léteznek alternatívák, a Wizz Airnek például vannak földi partnerei, akik segítenek adott esetben szállást intézni, 

ám ha a közel kétszáznegyven fő befogadóképességű repülőgépekből akár öt-hat járat is jelentősen késik, közel kétezer embert kellhet egyszerre elhelyezni. Erre pedig a repülőtér-környéki hotelek nincsenek felkészülve, van, hogy a szállás messze esik majd a repülőtértől. Az utas saját maga is szerezhet szállást, ennek költségét megtérítik a Wizz Airnél, több mint háromórás késés esetén pedig három lehetőséget is felkínálnak. Az egyik az ingyenes átfoglalás, a másik a jegyár visszatérítése vagy pedig a jegyár százhúsz százaléka is visszakapható ún. Wizz Air-pontokban. Járattörlésnél ugyanezeket a lehetőségeket kínálják fel. 

Nem udvariasságból köszönnek a légiutas-kísérők felszálláskor – kiderült a valódi indok

A Wizz Air egyik légiutas-kísérője elárulta, miért köszöntik a gépen az utasokat. Egy légiutas-kísérő felfedte a titkos okot. 

Radó András szerint ritka az, hogy egy késve induló gép hamarább indul, mint amekkora csúszásról az utasokat informálták a repülőtéren, viszont azok közül, akik együtt utaznak, mindig érdemes valakinek a gép közelében a beszállókapunál várakozni, hogy semmiképpen se maradjanak le a járatról. Végezetül megerősítette, sem járatot törölni, sem pedig az utasokat otthagyni nem célja a légitársaságnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.