Az elmúlt hetekben Magyarországon újra napirendre került a borravaló kérdésköre. Először július elején Donald Trump amerikai elnökjelölt vetette fel a borravalókat sújtó adók eltörlését, majd pár nappal rá Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádiónak adott szokásos péntek reggeli interjújában beszélt arról, hogy ez hamarosan Magyarországon is megtörténhet, már dolgoznak ennek lehetővé tételén, ám ehhez technikai és szabályozási akadályokat is le kell küzdeni. Ugyanakkor hazánkban már nemcsak létezik olyan megoldás, amely lehetővé teszi ennek bevezetését, hanem már működik is.
„A direkt borravaló rendszere úgy működik, hogy az adott pultos bejelentkezik a terminálhoz, a vendég a fizetésnél beállítja, mennyi borravalót kíván adni, és az így beállított borravaló az adott pultos magánszámlájára megy. Ezzel az adó- és járulékmentes borravaló transzparens bevétellé válik” – ismertette a megoldást a borravaló témáját körül járó keddi sajtóbeszélgetésen Varga Norbert, a HelloPay Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette, hogy az országszerte már 180 helyen bevezetett megoldás teljes mértékben integrálható az NTAK-rendszerrel, tehát nyomon követhető a pénzmozgás.
A HelloPay rendszere a jelenlegi szabályozási környezetnek megfelel, pénzügyminisztériumi állásfoglalás és NAV-os állásfoglalás egyaránt megerősíti, hogy jogkövető a megoldás. Csak abban az esetben lehet adó- és járulékmentes a borravaló, ha direktbe a dolgozó számlájára kerül a pénz. Ha csak egy pillanatra is a munkaadóhoz kerül, akkor már nem érvényesíthető ez a kedvezmény.
Zsendovits Ábel, az esemény helyszínéül szolgáló Szimpla Kert tulajdonosa elmondta, hogy egy ideje már alkalmazzák a HelloPay rendszerét. Különösen amiatt volt indokolt bevezetni egy ilyen megoldást, mivel a vendégek 85 százaléka külföldi, és ma már nem használnak készpénzt, emiatt más lehetőségük nincsen borravalót, ezáltal kis pluszjuttatást adni a felszolgálóknak, pultosoknak.
A vendéglátós elmondta, hogy jelenleg katyvasz van a borravaló és a szervizdíj kérdésében, a vendégek többsége keveri, és nem is igazán tudja szétválasztani a kettőt. Pedig két különböző adózási és bérszámfejtési kategória. A szervizdíj az adott cégnek megy, a borravaló pedig direktbe a dolgozóhoz kerül.
Az egységes szabályozásra a szervizdíj kapcsán is szükség lenne. A beszélgetés résztvevői szerint a legjobb az lenne, ha az ár tartalmazná a borravalót, a vendégnek ezzel nem is kellene számolnia, neki csupán a borravalóról, annak mértékéről kellene döntést hoznia. Abban is egyetértettek a jelenlévők, hogy a pénzügyi tudatosság és az edukáció elengedhetetlen, a vendéglátósok és főleg a vásárlók számára egyaránt. A HelloPay a tervezett fejlesztések mellett az edukációra is nagyobb figyelmet szeretne fordítani a jövőben.
Varga Norbert a Világgazdaság kérdésére elmondta, hogy több hasonló készpénzmentes megoldásuk is van már, többek között adománygyűjtéshez kapcsolódóan, de például a vendéglátásban a nagy forgalmú helyeken gyakran előforduló becsületkasszás mosdóhasználat esetén is. Azonban fontos kiemelni azt is, hogy a vécésnénik esetében nem borravalóról, hanem nyugtaköteles szolgáltatásról van szó, így az nem esik bele az adómentes kategóriába.
Borravaló vagy szervizdíj? Az egyik önkéntes, a másik kötelező, de az sem mindegy, hogyan adjuk – megszólalt a versenyhivatalEgyre gyakrabban találkozni az éttermek étlapjain feltüntetett szervizdíjjal, amelynek a felszámítása esetén még mindig sokakban felmerül a kérdés, hogy kell-e, illik-e további borravalót is adni. Nem mindegy, hogy borravaló vagy szervizdíj – figyelmeztet a Gazdasági Versenyhivatal, amelynek frissen kiadott kisokosa segít eligazodni a kérdésben. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.