BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mol-vezető: szó sincs semmiféle megállapodásról, nem drágább a magyar üzemanyag

Ha a környékbeli adóemelések a statisztikákban is érvényesülnek, nyilvánvalóvá válik, hogy a hazai üzemanyagárak átlaga valójában most sem magasabb a szomszédos államokénál – mondta Ratatics Péter, a Mol vezetője, aki szerint semmilyen megállapodást nem kötöttek a kormánnyal, sem szóban, sem írásban.

„Olyan ígéretet, avagy megállapodást, hogy a hazai tarifák átlaga, minden egyéb körülménytől függetlenül, mostantól nem nő a környező államok szintje fölé, se szóban, se írásban nem tettünk” ezt mondta a Népszavának adott interjújában Ratatics Péter, a Mol csoportszintű fogyasztói szolgáltatásainak ügyvezető igazgatója. A Mol vezetője a Magyar Ásványolaj Szövetség elnökeként rendszeresen konzultál a hazai üzemanyagárakról Nagy Márton nemzetgazdasági miniszterrel, ennek kapcsán került szóba az interjúban a tavaly szeptemberi egyeztetésük. A tárcavezető a találkozóról többször is úgy nyilatkozott, hogy akkor megállapodtak abban, hogy a hazai üzemanyagárak nem haladhatják meg a régiós átlagot. Bár a kormány azóta is erre e megállapodásra hivatkozva kéri a kereskedőket, hogy csökkentsék az áraikat, a MÁSZ elnöke igencsak másképp emlékszik vissza.

NZ2_5937
Fotó: Nagy Zoltán / Metropol

Olyan ígéretet, avagy megállapodást, hogy a hazai tarifák átlaga, minden egyéb körülménytől függetlenül, mostantól nem nő a környező államok szintje fölé, se szóban, se írásban nem tettünk

fogalmazott Ratatics, aki szerint már csak azért sem, mert ez a jelen helyzetben komoly versenyjogi kérdéseket vetne fel. Egyúttal leszögezte: „a köztünk zajló tárgyalások kormányzati értelmezéseivel sincs semmi gondom.”

Nem drágább a magyar üzemanyag, mint a szomszédos országokban

Ezzel együtt elismerte, hogy a minisztériummal elindult egy érdemi párbeszéd, de az adatközlésnek még vannak gyengeségei. „Szerintünk a különböző napok árainak összevetése pontatlan, mert a jegyzésár- és árfolyammozgások nyomán ennyi idő alatt is jelentősen változhatnak a tarifák” – tette hozzá.

Július 1-jével ugyanis Horvátországban és Romániában is jelentősen nőtt az üzemanyagok jövedéki adója. Keleti szomszédunknál így például literenként mintegy 40 forinttal emelkedtek az árak. Az állami adatszolgáltatások csúszása miatt viszont ezek a KSH által ötödikén közzétett, elsejei árnyilvántartásban még nem jelentek meg.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter épp a napokban beszélt arról, hogy érdemes lenne havi átlagszámításra áttérnie a KSH-nak, hogy a kereskedők „ne stresszeljenek” az állandóan változó körülmények közepette.

Ratatics hangsúlyozta, meggyőződése, ha a környékbeli adóemelések a statisztikákban is érvényesülnek, nyilvánvalóvá válik, hogy a hazai üzemanyagárak átlaga valójában most sem magasabb a szomszédos államokénál.

Véleménye szerint az üzemanyagárakat döntően külső körülmények – a kereslet-kínálat, a háborús feszültségek és az árfolyamok – mozgatják. Kiemelte, hogy a hazai üzemanyagpiac jól működik, egészséges, önszabályozó. Az ellátás biztonságos, a termékek elérhetők. „Fontos ugyanakkor látni, hogy Magyarország nem sziget, hanem a közép-európai piac része. Így a térség kereslet-kínálati egyensúlyának megőrzésére az ellátási zavar elkerülése végett is törekedni kell” hangsúlyozta Ratatics Péter.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.