„Olyan ígéretet, avagy megállapodást, hogy a hazai tarifák átlaga, minden egyéb körülménytől függetlenül, mostantól nem nő a környező államok szintje fölé, se szóban, se írásban nem tettünk” – ezt mondta a Népszavának adott interjújában Ratatics Péter, a Mol csoportszintű fogyasztói szolgáltatásainak ügyvezető igazgatója. A Mol vezetője a Magyar Ásványolaj Szövetség elnökeként rendszeresen konzultál a hazai üzemanyagárakról Nagy Márton nemzetgazdasági miniszterrel, ennek kapcsán került szóba az interjúban a tavaly szeptemberi egyeztetésük. A tárcavezető a találkozóról többször is úgy nyilatkozott, hogy akkor megállapodtak abban, hogy a hazai üzemanyagárak nem haladhatják meg a régiós átlagot. Bár a kormány azóta is erre e megállapodásra hivatkozva kéri a kereskedőket, hogy csökkentsék az áraikat, a MÁSZ elnöke igencsak másképp emlékszik vissza.
Olyan ígéretet, avagy megállapodást, hogy a hazai tarifák átlaga, minden egyéb körülménytől függetlenül, mostantól nem nő a környező államok szintje fölé, se szóban, se írásban nem tettünk
– fogalmazott Ratatics, aki szerint már csak azért sem, mert ez a jelen helyzetben komoly versenyjogi kérdéseket vetne fel. Egyúttal leszögezte: „a köztünk zajló tárgyalások kormányzati értelmezéseivel sincs semmi gondom.”
Ezzel együtt elismerte, hogy a minisztériummal elindult egy érdemi párbeszéd, de az adatközlésnek még vannak gyengeségei. „Szerintünk a különböző napok árainak összevetése pontatlan, mert a jegyzésár- és árfolyammozgások nyomán ennyi idő alatt is jelentősen változhatnak a tarifák” – tette hozzá.
Július 1-jével ugyanis Horvátországban és Romániában is jelentősen nőtt az üzemanyagok jövedéki adója. Keleti szomszédunknál így például literenként mintegy 40 forinttal emelkedtek az árak. Az állami adatszolgáltatások csúszása miatt viszont ezek a KSH által ötödikén közzétett, elsejei árnyilvántartásban még nem jelentek meg.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter épp a napokban beszélt arról, hogy érdemes lenne havi átlagszámításra áttérnie a KSH-nak, hogy a kereskedők „ne stresszeljenek” az állandóan változó körülmények közepette.
Ratatics hangsúlyozta, meggyőződése, ha a környékbeli adóemelések a statisztikákban is érvényesülnek, nyilvánvalóvá válik, hogy a hazai üzemanyagárak átlaga valójában most sem magasabb a szomszédos államokénál.
Véleménye szerint az üzemanyagárakat döntően külső körülmények – a kereslet-kínálat, a háborús feszültségek és az árfolyamok – mozgatják. Kiemelte, hogy a hazai üzemanyagpiac jól működik, egészséges, önszabályozó. Az ellátás biztonságos, a termékek elérhetők. „Fontos ugyanakkor látni, hogy Magyarország nem sziget, hanem a közép-európai piac része. Így a térség kereslet-kínálati egyensúlyának megőrzésére az ellátási zavar elkerülése végett is törekedni kell” – hangsúlyozta Ratatics Péter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.