BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Speciálterv
Mohács Duna-híd

Új Duna-híd Magyarországon: eldőlt, megépül – mérföldkőhöz ért a négysávos beruházás

Orbán Viktor már június elején megüzente a hídépítőknek, hogy lehet tovább délre menni a Dunán. Most nagyon úgy tűnik, immáron rendelkezésre áll a szükséges forrás a 21. Duna-híd kivitelezéséhez.

A Világgazdaság még április végén írta meg, hogy kihirdették a győztest, és kiderült, ki építheti meg az új Duna-hidat Mohácsnál.

Speciálterv
Mohács Duna-híd
Új Duna-híd Magyarországon: eldőlt, megépül – mérföldkőhöz ért a beruházás / Fotó: Speciálterv

Nagy horderejű beruházásról van szó. Egyrészt ez lehet a 21. Duna-híd Magyarországon, másrészt ez lesz minden idők legnagyobb összegű hídépítése. Most már szabad kijelentőmódban beszélni róla, ugyanis a projekt megvalósulása mérföldkőhöz ért.

Új Duna-híd Magyarországon: eldőlt, megépül

A legfrissebb európai közbeszerzési lapszámban ugyanis megjelent a Mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat tájékoztatódokumentuma az eljárás eredményéről. Ebből pedig kiderült, hogy 

június 21-én megkötötték a szerződést.

Ez alapján tehát úgy néz ki, hogy immáron rendelkezésre áll a szükséges forrás a kivitelezéshez. Ez annyiban nem meglepetés, hogy a 20. Duna-híd, a Paksot Kalocsával összekötő Tomori Pál híd június eleji avatásán Orbán Viktor megüzente a hídépítőknek: lehet tovább délre menni a Dunán, felkészül Mohács, a következő híd ott fog megépülni.

A szerződés aláírása abszolút ezt erősíti. A nyertest még április 23-án választották ki, a szerződés odaítélése pedig keretmegállapodáson belül történik. A vevő az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). A nyílt, uniós közbeszerzési eljárásban három ajánlat érkezett be,

  • a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.-től,
  • a Strabag Építő Kft.-től
  • és a Swietelsky Magyarország Kft.-től, az utóbbi konzorciumban.

A legolcsóbb ajánlat nyert, a Duna Aszfalté. A tiszakécskei építőipari óriás tartalékkeret nélkül nettó 294,96 milliárd forintért (az odaítélt összes szerződés értéke) vállalja az új mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó feladatok kivitelezését, miközben a Strabag nettó 309,96 milliárd forintos (ez 15 milliárd forinttal több), a Swietelsky pedig nettó 316,028 milliárd forintos (ez több mint 21 milliárd forinttal több) árat adott, ugyancsak tartalékkeret nélkül.

A nettó 294,96 milliárdos összeg egyébként kedvezőbb a várakozásokhoz képest. Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly decemberben még úgy becsülte, hogy 300-320 milliárd forintból épül majd meg az új Duna-híd. Pontosabban ennél sokkal többről van szó.

Mi épül Mohácson: nem csak új híd

Ahogyan azt már említettük, nem csupán egy új Duna-híd megépítéséről van szó, hanem a hozzá kapcsolódó úthálózatról is. Vagyis amikor a beruházás költségét vizsgáljuk, ezt vastagon figyelembe kell venni. A közbeszerzésben pontosan fogalmaznak: az ÉKM a mohácsi Duna-híd és a csatlakozó, az 51 sz. másodrendű főút és az M6 autópálya közötti úthálózat kivitelezési feladatainak megvalósítását rendelte meg, amit három különálló, de párhuzamosan futó szakaszra bontottak.

  1. Elsőként összesen 28,8 kilométernyi út fog elkészülni 2-szer 1, illetve 2-szer 2 sávon. Ennek része egy körforgalmú csomópont, három közúti híd, valamint kerékpárút levezetése az új Duna-hídról.
  2. Másodszorra jön a nagy durranás, az országos közút részeként a Duna folyamot keresztező új híd összesen 756 méter felszerkezeti hosszal. Ennek három eleme lesz, két ártéri híd és egy mederhíd. A hidak szerkezeti rendszerét kéttámaszú alsópályás acél ívhidak, zártszekrény-keresztmetszetű merevítőtartók és ívek adják ortotróp, vagyis egyenes állású acél pályalemezzel és kétoldali hálós elrendezésű felfüggesztéssel. A teljes szerkezeti magasság (tehát a híd pályaszintje és a szerkezet alsó éle közé eső magassági méret) 2,75 méter, és ami még fontos, hogy az új mohácsi Duna-hidat is 2-szer 2 sávos, osztott pályás keresztmetszettel építik meg, ráadásul kerékpárút-átvezetéssel.
  3. Harmadjára pedig az előbb említett ártéri hídhoz csatlakozva egybefüggően 8,5 kilométer hosszban 2-szer 2 sávos osztott pályás országos közút (főút) épül az M6-os autópályáig. Ezen belül lesz együttesen öt darab új turbókörforgalom, egy iparvágányok és közút feletti műtárgy, egy iparvágány feletti háromnyílású műtárgy, egy iparterületi út feletti kéttámaszú műtárgy és egy 3,9 méter széles kerékpáros aluljáró-keretelem. Továbbá másik három kéttámaszú műtárgy és egy kéttámaszú kerékpáros műtárgy is.

És még ez sem minden, ugyanis a megvalósítás során beavatkozás történik a körforgalmakhoz csatlakozó országos és önkormányzati utakon. Kerékpárutak építésére, közművek kiváltására és építésére, illetve párhuzamos mezőgazdasági út építésére is sor kerül. Az ÉKM ki is emelte, hogy az építési beruházás oszthatatlan szolgáltatásnak minősül.

Miért van szükség új Duna-hídra Mohácsnál?

A mohácsi, tehát Mohács két (Mohács és Újmohács), a Duna által elvágott részét összekötő híd megépítése több évtizede napirenden van. A megvalósulásának az adta meg a végső lökést, amikor Orbán Viktor miniszterelnök 2023 februárjában az évértékelőjén a támogatásáról biztosította a beruházást az ukrán háború és az elszabaduló infláció tépázta nehéz gazdasági helyzet ellenére. „Marad a keleti országrész felzárkóztatásának terve is. Ideje, hogy végre gazdaságilag és az életszínvonal tekintetében is egyesítsük Hunniát és Pannóniát. Ezért hidakat építünk a Dunán, a paksit mindjárt befejezzük, a mohácsit hamarosan megkezdjük” – fogalmazott akkor.

mohács, híd
Miért van szükség új Duna-hídra Mohácsnál? / Fotó: Hargitai János / Facebook

Idestova harminc éve tervezik, hogy egyszer majd híd vezessen át Mohácsnál a Dunán. Itt komppal lehet csak átkelni, sokszor viszontagságos körülmények között, ahogyan azt Pávkovics Gábor, Mohács polgármesterének bejegyzése is tanúsítja.

Ahogy arra korábban a Világgazdaság már rámutatott, az új híd nemcsak a helyi lakosság mindennapjait tenné könnyebbé, hanem az országos úthálózatban is kiemelt jelentőségű lenne: kapcsolatot teremt az 51. számú főút és az M6-os autópálya között. A távlati célok között is fontos szerepet játszik, hiszen a déli országos közúti gyorsforgalmi gyűrű bekapcsolódó elemeként is funkcionálhat. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy

összekötné a sugárirányú gyorsforgalmi infrastruktúra-elemeket, valamint a déli határ mentén elhelyezkedő városok (Pécs, Mohács, Baja, Szeged) ipari súlypontjait.

Arról nem is beszélve, hogy a déli-délkeleti szomszédos országokból érkező teherforgalmak számára is átkelést biztosítana a folyón. Ennek a számottevő kamionos forgalomnak így nem szükséges a megközelítőleg 30 kilométerrel északra, egyébként belterületen elhelyezkedő bajai hídon áthajtania.

Jó hangsúlyozni, hogy nem csupán a hídról van szó, hanem az ezzel összefüggő úthálózatról is, ezenfelül még egy kikötőfejlesztés is napirenden van. Ha mindez valóban létrejön, megnyílhat az út ahhoz, hogy Mohács meghatározó logisztikai bázissá váljon.

Mikorra készülhet el az új Duna-híd Mohácsnál, és mi az a Mohács 500?

A kivitelezés a tervek szerint még 2024-ben elindul. A szerződéskötéstől számítva 50 hónap áll rendelkezésre az új mohácsi Duna-híd megépítésére. Ez alapján számítva 2028 ősz közepére-végére adhatják át a forgalomnak. Azonban a hídszerkezet már 2026-ra elkészülhet. Ez azért is lenne fontos, mert abban az évben csúcsosodik ki a Mohács 500 program.

A mohácsi csata 400. évfordulóját beárnyékolta az első világháború végkimenetele. A trianoni békeszerződés megnehezítette a megemlékezést. Ezzel ellentétben 2026-ban, száz évvel később már méltó eseménysorozattal készül a kormányzat.

Hargitai János miniszteri biztos néhány hónapja adott podcastinterjút a Világgazdaságnak, amelyben arról is beszélt, hogy gőzerővel zajlik a mohácsi csata 500. évfordulójára való megemlékezés szervezése. Ennek keretén belül egyfelől több milliárd forintos kulturális és területfejlesztési beruházások valósulnak meg, de másfelől része a mohácsi Duna-híd, kibővítik az országhatárig az M6-os autópályát, és egy új múzeum is születik, amely emléket állít a mohácsi vésznek.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.