A különböző lakástámogatási elemeknél – vagyis a Babavárónál, Falusi CSOK-nál és CSOK Plusznál – az igényléshez szükséges elvárt tb-jogviszony hosszát egy évre mérsékelnék a katások, átalányadózók és mezőgazdasági őstermelők esetében.
Az éjszaka megjelent jogszabálytervezet a bejelentéssel összhangban valóban mérsékli a speciális adózású vállalkozások esetében a lakástámogatásokhoz elvárt társadalombiztosítási jogviszony hosszát:
Ahogy azt a Világgazdaság is megírta, július 26-án Vitályos Eszter kormányszóvivő bejelentette, hogy egyes speciális adózású vállalkozók könnyebben részesülhetnek a jövőben a családtámogatási rendszer előnyeiből.
A tervezetben egészen pontosan így fogalmazták meg a Babaváróra vonatkozó változást:
A „legalább 3 éve folyamatosan” szövegrész helyébe a „legalább 3 éve – a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti átalányadózást legalább 1 éve alkalmazó egyéni vállalkozó vagy mezőgazdasági őstermelő, vagy legalább 1 éve a kisadózó vállalkozók tételes adójáról szóló törvény szerinti kisadózói adóalanyisággal rendelkező egyéni vállalkozó esetén 1 éve – folyamatosan” került.
Hasonló szöveg szerepel a másik két támogatásnál is azzal a különbséggel, hogy ott más az alapvetően elvárt jogviszony hossza. Ez a szöveg azonban azt is jelenti, hogy azok a katások és átalányadózók kaphatják meg ezt a könnyítést, akik már legalább egy éve ezt az adózási formát választották. Ez az eredeti bejelentéshez képest fontos pontosításnak tűnik. Hozzá kell tenni, hogy logikus az előírás, hiszen ezzel kizárhatók azok a spekulánsok, akik csupán e könnyítés kihasználása céljából váltanának most e speciális adózási formák valamelyikére. Vagyis a Bankmonitor szakértői szerint nem lesznek jogosultak azok a katások, átalányadózók a Babaváróra, CSOK Pluszra, Falusi CSOK-ra, akik egy éven belül váltottak erre az adózási formára, függetlenül attól, hogy más módon – például korábbi munkaviszonyukból – meglenne összességében az egyéves tb-jogviszonyuk.
A változtatást a tervek szerint igen gyorsan átvezetnék, a végleges jogszabályváltozás kihirdetését követő harmadik naptól már az új előírások lennének érvényben. Egyelőre azonban csak egy tervezetről beszélhetünk.
Mint írták, fontos, hogy Vitályos Eszter eredeti bejelentésében egy másik könnyítésről is szó volt, melynek értelmében a kérdéses speciális adózású vállalkozásokból származó bevételt legalább 50 százalékos mértékben el kellene fogadnia a bankoknak igazolt jövedelemkén a támogatott hitelek bírálata során. Erről a könnyítésről azonban a jogszabálytervezet nem tesz említést.
A Bankmonitor szerint felmerülhet a kérdés, hogy van-e a tervezetbe foglalt könnyítésnek értelme a másik elem életbeléptetése nélkül is. A válasz pedig az, hogy két élethelyzetben így önmagában is nagy segítséget nyújthat a jogszabálytervezetben foglalt változás:
Természetesen elképzelhető az is, hogy speciális jövedelmek elfogadásáról szóló változást is bevezeti valamilyen formában a kormány, csak ezt nem foglalják jogszabályba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.