BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közösségi közlekedésfejlesztés: 4,3 milliárdos támogatásról mondana le Paks

Az atomerőmű különleges gazdasági övezetté nyilvánításáról szóló kormányrendelet elfogadása miatt szükséges intézkedések részeként 4,3 milliárd forintos közösségi közlekedésfejlesztési támogatásról mondana le Paks. A döntést a fenntartás költségeivel indokolja a leendő városvezetés. Utánajártunk, valójában mit jelentene ez Paks számára.

Egy, még február végi kormányhatározat alapján városi közösségi közlekedésfejlesztésre nyert nettó 4,3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást Paks. Az összeget virtuálisan már megkapta a város, csupán a támogatási szerződés aláírása maradt hátra. Az önerőt sem igénylő, százszázalékos támogatást jelentő forrást a jelenlegi hírek szerint azonban nem kívánja igénybe venni az atomváros. 

közlekedésfejlesztés
Az adóelvonás vesztese lehet a helyi közlekedésfejlesztés / Fotó: Paks II. Zrt.

Befagyasztanák a helyi közlekedésfejlesztést is

„A pályázaton elnyert eszközök fenntartása olyan terheket róna Paksra, amelyet a jelenlegi helyzetben nem vállalhat a város” – hangzott el kedden azon a rendkívüli testületi ülésen, amelyet azért hívtak össze, hogy megvitassák a Paksi Atomerőmű különleges gazdasági övezetté nyilvánításáról szóló kormányrendelet elfogadása miatt szükséges intézkedéseket. Az ülésről kedden a Világgazdaság is tudósított.

Paks polgármestere szerint az adóelvonás nem veszélyezteti a város működését

Rendkívüli testületi ülésre gyűlt össze kedden a paksi önkormányzat a Paksi Atomerőmű különleges gazdasági övezetté nyilvánításáról szóló kormányrendelet elfogadása miatt szükséges intézkedések megvitatására. A testület több fontos döntést hozott.

A keddi testületi ülésen a döntések részeként, a jelenlegi helyi projektekkel együtt a közlekedésfejlesztési pályázatot is felfüggesztették, mint olyan beruházást, amelynek jövőbeni finanszírozását egyelőre nem látják biztosnak. 

Mivel bővülne a helyi tömegközlekedés?

A 4,3 milliárdos forrás 

  • hat, esetleg további két elektromos busz beszerzésére, 
  • a telephelyi töltőinfrastruktúra bővítésére,
  • 50 megálló korszerű utastájékoztató rendszerrel történő fejlesztésére, valamint két okosmegálló kialakítására
  • a jelenlegi utastájékoztató rendszer továbbfejlesztésére,
  • elektronikus jegyrendszer és az utazáshoz szükséges városkártya bevezetésére,
  • a forgalomirányító rendszer korszerűsítésére,
  • valamint töltésoptimalizáló szoftver beszerzésére

vonatkozik.

Milyen költségekkel járna az új buszok fenntartása?

A közlekedésfejlesztési forrástól visszalépés indoka, hogy a pályázat részeként a támogatás fejében vállalni kell az eszközök hosszú távú fenntartását. Ez a kötelezettség egyébként 2031-ig tartana.

A támogatással beszerzendő eszközök fenntartása semmilyen tekintetben nem terheli a város költségvetését, a támogatásból finanszírozható 

– jelentette ki a rendkívüli testületi ülésen meghallgatásakor Tavi Tamás, a Paksi Közlekedési Kft. ügyvezetője.

De mire szól pontosan a támogatás?

Értesülésünk szerint a támogatás vonatkozik az autóbuszok és töltőberendezések díjmentes karbantartására és a bevezetendő szoftverek díjmentes üzemeltetésére egyaránt. Plusz költséget mindössze a hat elektromos busz többlet futásteljesítménye és az autóbuszvezetők bérköltsége jelentene, mindezt 2027-től. Úgy tudni, 

a helyi közlekedési szakemberek újragondolnák a jelenlegi hálózat működését, annak érdekében, hogy a lehető legköltséghatékonyabb legyen az atomerőmű bekötése, 

amelytől a fizető utasszám emelkedésére számítanak Pakson.

Az erőműben dolgozók is szeretnének tömegközlekedni

Az atomerőműből származó információk is alátámasztják a fejlesztés szükségességét, hiszen itt az elmúlt hónapokban kérdőíves felmérés is készült az erőműben dolgozók részvételével, amely azt jezi: 

a paksi munkavállalók részéről valós igény mutatkozik arra, hogy helyi járatokkal közlekedhessenek a munkahelyükre.

A racionalizálás részeként az erőmű közösségi közlekedési hálózatba kötésével nem lenne szükség a jelenleg használt szerződéses járatokra, ehelyett az erőművel dolgozói bérletek megvásárlásáról, illetve a különleges gazdasági övezetet fenntartó Tolna Vármegyei Önkormányzattal a közösségi közlekedés finanszírozásáról is lehetne tárgyalni. 

Fontos érv a buszpark bővítése mellett az is, hogy Paks II. hamarosan megkezdődő építése kapcsán a városba érkezők szállítását is meg kell oldani annak érdekében, hogy ne uralkodjon el a városban közlekedési káosz. A hírek szerint még zajlanak az egyeztetések a városvezetés és a közlekedési cég között, amelynek köszönhetően talán van esély, hogy változzon az eddigi elutasító álláspont. Kérdéseinkkel egyébként megkerestük a Paksi Közlekedési Kft.-t, akik nem kívántak nyilatkozni.

Pakson eddig kiemelt szempont volt a közlekedésfejlesztés

Pakson az utóbbi években fontos szerepet kapott a tömegközlekedés fejlesztése: amellett, hogy infrastrukturális korszerűsítések történtek, 2021 óta, Magyarországon egyedüliként, kizárólag elektromos buszokkal szállítják az utasokat. A változtatásokkal a cél az volt, hogy átalakuljon Pakson a helyi közlekedés, amely az autózásra épült. 

A fejlesztéseknek köszönhetően tavaly összesen 59 ezer járatot indítottak el, a paksi zöldbuszok kipufogógáz-kibocsátás nélkül több mint félmillió kilométert tettek meg, miközben a buszjárat-kimaradások aránya is nagyon alacsony volt. 

Emellett az előző évhez képest 30 százalékkal emelkedett a jegy- és bérleteladások aránya. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.