Egy, még február végi kormányhatározat alapján városi közösségi közlekedésfejlesztésre nyert nettó 4,3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást Paks. Az összeget virtuálisan már megkapta a város, csupán a támogatási szerződés aláírása maradt hátra. Az önerőt sem igénylő, százszázalékos támogatást jelentő forrást a jelenlegi hírek szerint azonban nem kívánja igénybe venni az atomváros.
„A pályázaton elnyert eszközök fenntartása olyan terheket róna Paksra, amelyet a jelenlegi helyzetben nem vállalhat a város” – hangzott el kedden azon a rendkívüli testületi ülésen, amelyet azért hívtak össze, hogy megvitassák a Paksi Atomerőmű különleges gazdasági övezetté nyilvánításáról szóló kormányrendelet elfogadása miatt szükséges intézkedéseket. Az ülésről kedden a Világgazdaság is tudósított.
Paks polgármestere szerint az adóelvonás nem veszélyezteti a város működésétRendkívüli testületi ülésre gyűlt össze kedden a paksi önkormányzat a Paksi Atomerőmű különleges gazdasági övezetté nyilvánításáról szóló kormányrendelet elfogadása miatt szükséges intézkedések megvitatására. A testület több fontos döntést hozott. |
A keddi testületi ülésen a döntések részeként, a jelenlegi helyi projektekkel együtt a közlekedésfejlesztési pályázatot is felfüggesztették, mint olyan beruházást, amelynek jövőbeni finanszírozását egyelőre nem látják biztosnak.
A 4,3 milliárdos forrás
vonatkozik.
A közlekedésfejlesztési forrástól visszalépés indoka, hogy a pályázat részeként a támogatás fejében vállalni kell az eszközök hosszú távú fenntartását. Ez a kötelezettség egyébként 2031-ig tartana.
A támogatással beszerzendő eszközök fenntartása semmilyen tekintetben nem terheli a város költségvetését, a támogatásból finanszírozható
– jelentette ki a rendkívüli testületi ülésen meghallgatásakor Tavi Tamás, a Paksi Közlekedési Kft. ügyvezetője.
Értesülésünk szerint a támogatás vonatkozik az autóbuszok és töltőberendezések díjmentes karbantartására és a bevezetendő szoftverek díjmentes üzemeltetésére egyaránt. Plusz költséget mindössze a hat elektromos busz többlet futásteljesítménye és az autóbuszvezetők bérköltsége jelentene, mindezt 2027-től. Úgy tudni,
a helyi közlekedési szakemberek újragondolnák a jelenlegi hálózat működését, annak érdekében, hogy a lehető legköltséghatékonyabb legyen az atomerőmű bekötése,
amelytől a fizető utasszám emelkedésére számítanak Pakson.
Az atomerőműből származó információk is alátámasztják a fejlesztés szükségességét, hiszen itt az elmúlt hónapokban kérdőíves felmérés is készült az erőműben dolgozók részvételével, amely azt jezi:
a paksi munkavállalók részéről valós igény mutatkozik arra, hogy helyi járatokkal közlekedhessenek a munkahelyükre.
A racionalizálás részeként az erőmű közösségi közlekedési hálózatba kötésével nem lenne szükség a jelenleg használt szerződéses járatokra, ehelyett az erőművel dolgozói bérletek megvásárlásáról, illetve a különleges gazdasági övezetet fenntartó Tolna Vármegyei Önkormányzattal a közösségi közlekedés finanszírozásáról is lehetne tárgyalni.
Fontos érv a buszpark bővítése mellett az is, hogy Paks II. hamarosan megkezdődő építése kapcsán a városba érkezők szállítását is meg kell oldani annak érdekében, hogy ne uralkodjon el a városban közlekedési káosz. A hírek szerint még zajlanak az egyeztetések a városvezetés és a közlekedési cég között, amelynek köszönhetően talán van esély, hogy változzon az eddigi elutasító álláspont. Kérdéseinkkel egyébként megkerestük a Paksi Közlekedési Kft.-t, akik nem kívántak nyilatkozni.
Pakson az utóbbi években fontos szerepet kapott a tömegközlekedés fejlesztése: amellett, hogy infrastrukturális korszerűsítések történtek, 2021 óta, Magyarországon egyedüliként, kizárólag elektromos buszokkal szállítják az utasokat. A változtatásokkal a cél az volt, hogy átalakuljon Pakson a helyi közlekedés, amely az autózásra épült.
A fejlesztéseknek köszönhetően tavaly összesen 59 ezer járatot indítottak el, a paksi zöldbuszok kipufogógáz-kibocsátás nélkül több mint félmillió kilométert tettek meg, miközben a buszjárat-kimaradások aránya is nagyon alacsony volt.
Emellett az előző évhez képest 30 százalékkal emelkedett a jegy- és bérleteladások aránya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.