BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Siemens-vezér: létszám terén nem várható változás, stabil az operációnk

Jeránek Tamás szerint az új megrendelések tekintetében látják, hogy a mérsékelt világgazdasági környezetben mérséklődnek az új beruházások is. A Siemens Zrt. vezérigazgatója a Világgazdaságnak adott interjúban többek között arról beszélt, hogy 2050-re megháromszorozódik az energiaigény, a napelemboom az ipari létesítmények oldaláról is látszódik, és az e-mobilitás terén hatalmas a mozgolódás, miközben a vállalat növekedésének hajtóereje egyértelműen az elektrifikáció trendje. A cégvezető azt is megerősítette, hogy stabil a magyarországi operációjuk, a létszámot illetően tehát nem várható változás.

Nehéz makrogazdasági környezetben is növelte globális árbevételét a Siemens. Mit mutatnak a negyedéves számok?

A harmadik negyedéves működést profitábilis növekedés jellemezte. Az árbevétel 5 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest, mintegy 19 milliárd euróra, míg a backlog-megrendelésállomány továbbra is igen magas, 113 milliárd euró értékű. Ez azt jelenti, hogy ügyfeleink korábbi megrendeléseinek teljesítésén dolgoznak a gyáraink. 

Az új megrendelések tekintetében látjuk, hogy a mérsékelt világgazdasági környezetben mérséklődnek az új beruházások is. 

A negyedévben így 19,7 milliárd euró volt a megrendelések összvolumene. Régiók tekintetében is kiegyensúlyozott a Siemens árbevétele: az amerikai kontinens, illetve Európa, Afrika, a Közel-Kelet körülbelül 30-30, míg az ázsiai, ausztrál térség 25, a németországi értékesítés pedig megközelítőleg 15 százalékkal részesedik a teljesből.

Siemens, Jeránek Tamás
Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója bővülő hazai megrendelésekről számol be / Fotó: Siemens

Mi a helyzet az üzletágakkal?

A Siemens Zrt.-nél is jelen lévő, úgynevezett Smart Infrastructure és Digital Industries üzletágakra koncentrálva elmondható, hogy az előbbi, azaz az energiaelosztást, az e-töltési infrastruktúrát, valamint az okosépületekhez szükséges eszközöket biztosító divízió 11 százalékkal gyarapodott. 

A növekedés hajtóereje egyértelműen az elektrifikáció trendje.

Világszerte sürgetővé válik az energiaelosztási rendszerek hatékonyabbá tétele, a megújulók integrációja, az e-járművek töltése, a mesterséges intelligencia hajtotta adatközpontok bővülése, energiahatékonyságuk növelése. Ha úgy számolunk, hogy 2050-re megháromszorozódik az energiaigény, valamint a globális emisszió körülbelül 40 százaléka az épített környezetből ered, akkor sok feladat várható ezen a téren.

A 19 százalékos növekedést felmutató ipari digitalizáció területén a szoftverértékesítés volt kimagasló. Kevesen tudják, hogy a Siemenst a világ tíz legnagyobb szoftvercége között tartják számon – igaz, megoldásaink alapvetően a háttérben működnek. Immár több negyedéven keresztül látjuk a szimulációs szoftverek iránti igény megugrását. Itt jelenik meg az, hogy a gyárak minél hatékonyabban szeretnének fejleszteni, üzemeltetni, gyártani. 

Terjed a digitális ikrek létrehozása, azaz elsőként a virtuális térben hozzák létre az új terméket, és addig tesztelik, míg a valóságban is hozza a kívánt értékeket. Érdekesség, hogy a digitális ikrek technológiáját a zeneipar számára ebben a negyedévben mutattuk be: segítségével anélkül lehet megtervezni a rendezvényterem legjobb akusztikai beállítását, hogy akár egyetlen hangot lejátszana a zenekar. Persze, a hagyományos kulcspiacaink ettől nem változnak, ezek továbbra is 

  • az autóipar, 
  • a gép-, 
  • a gyógyszer-, 
  • az élelmiszer-, valamint
  • az elektronikai gyártás, 

melyek részaránya, piaci növekedésének kilátásai körülbelül azonosok.

Összességében a Siemens megerősítette a korábbi eredményvárakozását: a szeptember 30-ával záródó üzleti évben 4–8 százalékos növekedéssel számol. Tavaly 77,8 milliárd volt a technológiai konszern árbevétele.

Ebből miként részesedik a magyarországi vállalat?

A Siemens Zrt. harmadik negyedéves eredménye illeszkedik a fentiekbe, nőtt például az ipari digitalizációs és az okos-infrastruktúrák területe. Az üzleti évünk jórészt már a hátunk mögött van, az árbevételünk az év első kilenc hónapjában több mint negyedével emelkedett, mint a tavalyi év azonos időszakában. Emögött alapvetően zöldmezős beruházási projektek, gyárbővítések állnak, de jelentős az autóipari megbízásaink aránya is, amelyekhez gyártástámogatási megoldásokat, a komplett soroktól kezdve hajtástechnikát, berendezésirányító technológiát vagy éppen RFID-eszközöket szállítunk.

A nem zöldmezős iparágakban, a régóta ipari tevékenységgel foglalkozó hazai szereplők között érzékelhető a beruházások visszafogása, sokszor az új gépek vásárlása helyett a régieket újítják fel, hogy azok megfeleljenek az új elvárásoknak. Legutóbbi ilyen projektünkkel majdnem feleannyi összegből varázsoltunk modernné egy CNC-berendezést, mint amennyibe egy új került volna.

Az okos-infrastruktúra divízió terén szintén komoly tétel az új beruházások energiaelosztási rendszereinek biztosítása. Például mi szállíthattunk megoldásokat többek közt az Ecopro, a Schaeffler, a Dürer Park vagy a Nemzeti Kajak-Kenu Akadémia számára, és több jelentős teljesítés is folyamatban van. A 2024-es üzleti évünkben így forgalmi bővülést várok. 

Létszám terén ugyanakkor nem várható változás,

stabil az operációnk.

Siemens, Jeránek Tamás
A magyarországi Siemens-vezér optimista, a hazai vállalat létszáma pedig nem változik / Fotó: Siemens

Milyen terveik vannak az energiaszektorban, amely itthon is az érdeklődés középpontjába került?

Igen, aktív a villamosenergia-szektor. Például a napelemboom az ipari létesítmények oldaláról is látszódik, ezekre rendre szerelnek fel nagy teljesítményű erőműveket. Ebben eszközbeszállítóként, főként energiaautomatizálási oldalról vagyunk jelen: technológiánk nyújt segítséget, hogy a naperőművek teljesítménye finoman szabályozható legyen.

Lehetőséget látunk az energiaszektor fejlődésében, például a mikrogridek, az energiaközösségek, az aggregátorok megvalósításában, elterjesztésében – itt külföldi, nagy volumenű projektjeink adhatnak mintát. Ugyanez igaz a villamos energetikai infrastruktúra megújítására a digitalizáció, akár szoftverek segítségével.

Az e-mobilitás terén érdeklődést látunk az elektromos buszok további terjedése mellett a villanyos haszonjárművek terén is, sok cég fontolgatja az úgynevezett last-mile carriage elektrifikációját, tehát a városi kiszállítást átteszik e-járművekre. 

Bécsben már ott tart a zöldszállítás, hogy 32 cég önként vállalta, a Zero Emission Transport kísérleti projekt keretében a belvárosba – I. és II. kerületbe – kizárólag nettó kibocsátású járművekkel hajtanak be.

Az e-mobilitást mi a töltési infrastruktúra, depómenedzsment megvalósításával segítjük elő. Az elektromos járművek terjedésének van egy olyan hatása is, amellyel még kevesebben foglalkoznak, de igyekszünk ebben is élenjáró technológiával szolgálni: ez az infrastruktúrák biztonságosabbá tétele, például a parkolóházak tűzérzékelésének fejlesztése.

A fenntarthatóság mennyire mozgatja meg a hazai iparvállalatokat?

Az ESG-szabályozás előmozdítja a környezetvédelmi célú erőfeszítéseket. Ez lecsapódik nálunk, többek közt mérőeszközök megrendelésében, energiahatékonysági mérésekben, -fejlesztési projektekben.

Nemrég kutatást végeztünk gyártóvállalatok megkérdezésével. Az derült ki, hogy a külföldi tulajdonosi körrel rendelkező vállalatok sokkal nagyobb arányban rendelkeznek fenntarthatósági szakértővel és stratégiával, illetve rövid és hosszú távú célkitűzésekkel, miközben a törekvéseiket sokkal inkább belső elvárások és valós elköteleződés mozgatja.

Kijött az, hogy minél nagyobb egy cég, annál komolyabb energiákat fektet a környezettudatosságba. Sokan közülük ugyanakkor külső segítséget várnak saját fenntarthatóságuk növelésére. Az eddigi fenntarthatósági tevékenységek leginkább a hulladékkezelésre, az energiahatékonyságra és a vízgazdálkodásra irányultak. Elgondolkodtató, hogy miközben a válaszadók 39 százaléka szerint a karbonlábnyom-számításra vonatkozó vállalati információk a jövőben versenyelőnyt fognak jelenteni, 73 százalékuknál még nem készült ilyen számítás. 

Sőt, csupán minden tizedik iparvállalat tudta megmondani, hogy mekkora a karbonlábnyoma, a megkérdezettek mintegy felét pedig egyelőre hidegen hagyja, hogy a termékei mennyire terhelik meg a környezetet.

Várhatóan ez változni fog az ESG-szabályok miatt (is).

A Siemens hogy áll ezen a terülten?

A társaság árbevételének 90 százaléka olyan tevékenységből fakad, melynek pozitív a környezeti hatása. A Siemens vállalása, hogy 2030-ra eléri a nettó zéró kibocsátást, amelyhez részletesen kimunkált fenntarthatósági terv végrehajtása kapcsolódik. A legutóbbi EcoVadis fenntarthatósági értékelés szerint 73 ezer cég közül az első 1 százalékban szerepel a globális vállalat. A legújabb eredmények közé tartozik, hogy hulladékból állítunk elő elektronikai terméket.

Számos innovációs, közte digitálisiker-projekt segíti az ügyfeleknél megvalósuló karboncsökkentési programokat. Például 

  • a Mercedes-Benzcel való együttműködésünk az autógyár-tervezést kívánja energiahatékonyabbá tenni, vagy 
  • a Heinekennel közös programban várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal tudjuk mérsékelni a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást.

Több területre összpontosít a Siemens Magyarországon

A Siemens AG több, jogilag különálló vállalattal képviseli magát Magyarországon, a Siemens Zrt. a német ipari konglomerátum általános képviseletét látja el hazánkban. A zrt. tevékenysége az ipari automatizálás, az energiaelosztás, az épülettechnológia területére összpontosít. Az itthoni Siemens csoport további tagvállalatai: Siemens Mobility Kft., Siemens Healthcare Kft., Siemens Industry Software Kft., evosoft Hungary Kft. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.