Magyarország egyik legátfogóbb e-kereskedelmi kutatásában 998 hazai webáruház tulajdonos véleményét gyűjtötték össze, vizsgálva a marketingeszközök, fizetési és szállítási módok preferenciáit. Ebből kiderült, hogy míg idén nyáron a hazai webshopok csupán 4 százaléka kínált előfizetéses vásárlást valamilyen formában, ez az arány két-három éven belül várhatóan jelentősen bővülhet. Ez jól mutatja a piacon zajló jelentős változásokat – derült ki a Shoprenter elemzéséből.
Magyarország egyik legátfogóbb e-kereskedelmi kutatásában 998 hazai webáruház-tulajdonos véleményét gyűjtötték össze, vizsgálva a marketingeszközök, fizetési és szállítási módok preferenciáit. A felmérés szerint jelenleg a magyar webáruházak mindössze 4 százaléka kínál előfizetéses vásárlási lehetőséget.
Azonban a jövőbeli terveket vizsgálva kiderül, hogy
idén 7 százalék tervezi bevezetni ezt a modellt, és további 12 százalék a következő 2-3 év során, így 2027-re az előfizetéses vásárlást kínáló webáruházak aránya elérheti a 23 százalékot.
„Ez közel ötszörös növekedési potenciál, ami első hallásra irreálisnak tűnhet, azonban egybevág a nemzetközi tapasztalatokkal” – mondta Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője, aki szerint
a magyarországi növekedés még ennél is intenzívebb lehet, mivel a kutatás szerint a webáruházak egy jelentős része még nem hozott döntést az előfizetéses modellek bevezetéséről. A megkérdezettek 29 százaléka nyitott lenne a lehetőségre, míg 15 százalék bizonytalan ebben a kérdésben.
Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője jelezte, a Visa több kezdeményezése is arra irányul, hogy a hazai mikro- és kisvállalkozásokat támogassa, valamint hozzáadott értékű szolgáltatásokat fejlesszen. Emellett folyamatosan innoválnak, hogy az online vásárlás élményét és biztonságát fokozzák, ilyen a „Vevőből előfizető” programjuk is. Szerinte a kutatás adatai jól mutatják, hogy az előfizetéses modell bevezetése jelentős növekedési potenciált hordoz a következő években a hazai kkv-k számára.
A legnagyobb innovációs hajlandóságot az előfizetéses vagy visszatérő vásárlást támogató szolgáltatások bevezetésére az élelmiszer és ital, valamint az irodaszerek és taneszközök kategóriájában működő e-kereskedők mutatják az adatok szerint.
Az élelmiszer és ital szektorában már a vállalkozások 11 százaléka alkalmaz előfizetést, és további 38 százalék nyitott rá. Hasonlóan magas az érdeklődés az irodaszerek és taneszközök piacán, ahol 10 százalék már használ előfizetéses modellt, és 36 százalék tervezi bevezetni 2024-ben.
A kutatás rávilágít arra is, hogy a webshopok 32 százaléka határozottan elutasítja az előfizetéses modellek alkalmazását. A bútor és régiség, valamint az otthon és design kategóriákban tevékenykedő e-kereskedők a legkevésbé nyitottak az ilyen típusú szolgáltatásokra: a bútor és régiség szektorában a vállalkozások 39 százaléka, míg az otthon és design területén 46 százalék nem tervezi az előfizetéses modellek alkalmazását. Pedig az otthon és design, valamint a bútor és régiség kategóriákban is komoly lehetőségek rejlenek az előfizetéses modellekben – vélik a szakemberek.
A felmérés adatai alapján az látszik, hogy nem az a kérdés, a magyar fogyasztók hajlandóak-e előfizetni termékekre és szolgáltatásokra, hanem, hogy hazai vagy külföldi webáruházban teszik-e ezt meg. A szektor növekedése és versenyképessége szempontjából kulcsfontosságú tehát az előfizetéses e-kereskedelem elterjedése, ahol az edukáció és a technológiai hozzáférhetőség meghatározó szerepet játszik. Ebben nyújt támogatást a Shoprenter és a Visa „Vevőből előfizető” programja, amelynek célja, hogy a vállalkozások számára megkönnyítse az előfizetéses modellek bevezetését és működtetését, mindezt gyakorlati útmutatásokkal, eseményekkel és szakértői támogatással segítve.
Az előfizetéses e-kereskedelem terjedését egyre több innováció támogatja, amelyek alapját a kártyás fizetési megoldások és a tokenizáció széles körű elterjedése adja.
A kutatás adatai szerint az online bankkártyás fizetés a webáruházakban már a rendelési arányok 32 százalékát teszi ki, idén először megelőzve az utánvétet.
Emellett a mentett kártyás fizetések 4 százalékos és az ismétlődő fizetések 9 százalékos aránya tovább erősíti a vásárlói rugalmasságot, elősegítve az előfizetéses modellek elterjedését.
Az online fizetés mellett további peremfeltételek az e-kereskedelem és a logisztikai rendszerek folyamatos fejlődése, egyre kedvezőbb feltételeket teremt az előfizetéses e-kereskedelem elterjedéséhez. Az automatizált rendeléskezelés, a gyors kiszállítás és a rugalmassá vált fizetési megoldások révén az e-kereskedők ma már jelentős beruházás nélkül indíthatják el előfizetéses szolgáltatásaikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.