„A Gazdasági Versenyhivatal hagyományteremtő szándékkal hívta életre a Digitális Fogyasztóvédelem konferenciát, amelyet ezentúl évente ilyenkor rendeznek meg, miután a digitalizáció és az online kereskedelem térnyerése miatt soha sem volt ennyire fontos a fogyasztók védelme” – hangzott el a csütörtöki szakmai eseményen, amelynek célja a digitális tér legaktuálisabb fogyasztóvédelmi kihívásainak bemutatása volt.
A legjobb fogyasztóvédelem a verseny, ugyanakkor a verseny szereplőinek piaci magatartása soha nem sértheti a fogyasztók érdekeit, mivel mindig a fogyasztó az első – hangsúlyozta nyitóbeszédében Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke, aki szerint az elmúlt évekre kiemelt fontosságú kihívásává váltak a digitális világ fogyasztókra leselkedő veszélyei.
Emlékeztetett: a problémák kezelésére elengedhetetlen a fogyasztóvédelmi szervek közti szoros együttműködés, amelyben kiemelt szerepe van a fogyasztóvédelem fő szakmai szervének, amelyet augusztus elejétől a Nemzetgazdasági Minisztérium vett át.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nyitó előadásában egyebek mellett arról beszélt, hogy az interneten vásárló népesség aránya Magyarországon nőtt az egyik leggyorsabb ütemben az unióban, miközben a vásárlók harmada tapasztalt problémát a vásárlás során. Úgy fogalmazott: a kormány számára elsődleges cél a családok és a hazai kkv-k védelme. Ezért egy olyan, megerősített fogyasztóvédelmi intézmény létrehozását tervezi a kormány, amely még erősebben szolgálhatja a fogyasztók érdekeit.
A tárcavezető szerint kiemelten fontos feladat egyenlő viszonyokat kell teremteni a hazai és külföldi webshopok, az online, illetve offline kiskereskedelem között. Mint mondta, a hazai online kereskedelmi szereplők 72 százaléka érzi azt, hogy a nagy külföldi webshopok kiszorítják őket a piacról.
A kabinet a megoldást abban látja, hogy
Nagy Márton az utóbbinál, a fogyasztók tudatos és rendszeres megtévesztése esetén, szélsőséges esetben a pénzbüntetésen felül akár a honlap blokkolását is elfogadhatónak tartja. A tárcavezető emellett fontosnak gondolja a fogyasztókat megtévesztő vállalkozások feketelistájának vezetését is.
Beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelentenek az órásplatformok Európa-szerte. Mint ismert, a Temuval és más kínai webshopokkal kapcsolatban jelenleg is több vizsgálat folyik az unióban, és felmerült a vámmentesség eltörlése is. Az Európai Bizottság a 150 euró alatti értékű áruk vámmentességének eltörlését javasolta, amelyet szakmai szervezetek is támogatnak. A magyar államnak is komoly vámbevétel-kiesést okoz, hogy a nálunk megvásárolt árut nem itthon vámolják – tette hozzá.
Jelenleg több mint 100 milliárd forint hiányzik a magyar költségvetésből azért, mert a vámot és az adót nem fizetik be, márpedig az adózás mindenkire egyformán vonatkozik
– jelentette ki Nagy Márton, aki szerint ez az adóelkerülés minden uniós országot sújt, bár az EU nem foglalkozik ennek megoldásával. „Nem kizárt, hogy először Magyarországon kell ez ügyben lépnünk, de tennünk kell valamit. Ne azért legyen olcsó valami, mert nem fizetik be az adót” – hangsúlyozta a szakmai konferencián, ahol a résztvevők olyan kiemelt témákat vitattak meg, mint a digitalizáció és a fogyasztóvédelem alapvető kapcsolata, az online térben lefolytatott vásárlások kockázatai és a fiatalok edukációjának kérdésköre. A résztvevők ezen felül a témakör pszichológiai vetületeibe is bepillantást nyerhettek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.