BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyökeresen átalakítaná a fuvarozók napidíjas rendszerét az egyik legnagyobb magyar szakszervezet

Alapbéresítené az utazó munkavállalókra vonatkozó speciális „bérhelyettesítő”, költségtérítés jogcímen járó juttatásokat (napidíj, üzemanyag-megtakarítás) az egyik legnagyobb hazai szakszervezet. A Munkástanácsok Országos Szövetsége javaslata szerint csak így biztosítható a fuvarozóknál a tisztességes bérszint és az ennek köszönhető méltó nyugdíj.

Megszüntetné az évtizedek óta létező bérezési rendszert a fuvarozóknál az egyik hazai szakszervezet. A Munkástanácsok Országos Szövetsége ügyvezető alelnöke, Szabó Imre Szilárd ügyvéd a Világgazdaságnak azt mondta, a megváltozott kiküldetési szabályok miatt a napidíj, illetve az üzemanyag-megtakarítás már nem biztosít versenyelőnyt sem a magyar cégek, sem munkavállalóik számára, sőt éppen ellenkezőleg, ezért szerinte a kormányzatnak érdemes lenne megfontolnia, hogy a jövőben új bérezési rendszerre térjen át hazánk.

zalalovo_04 (3)
Teljesen átalakítaná a fuvarozók napidíjas rendszerét az egyik legnagyobb szakszervezet / Fotó: VG

Szabó Imre Szilárd mindezt azzal indokolta, hogy a hatályos szabályok értelmében a kabotázsműveletek (egy tagállamon belül egy másik tagállamban honos fuvarozó által végzett szállítási szolgáltatások), és a nem kétoldalú nemzetközi szállítási műveletek esetén a kiküldetési szabályokat kell alkalmazni a teljes útra. 

Ez azzal a következménnyel jár, hogy például a Németországban kabotázsműveletet végrehajtó magyar fuvarozóra a német jogot kell alkalmazni, ami kimondja, hogy az olyan speciális bérelemek, mint az üzemanyag-megtakarítás nem minősülnek munkabérnek, így nagyobb lesz a munkabérszintek közötti különbözet. 

Ennek hatására a magyar fuvarozók versenyhátrányba kerülnek más, kedvezőbb szabályozást alkalmazó államok fuvarozóival szemben. 

Szabó Imre Szilárd szerint ha a fuvarozók munkabére jelentős részben az alapbérből állna, az az alapbérek növekedését eredményezné és átláthatóbb munkaerőpiaci viszonyokat is jelentene, egyben hozzájárulna a fuvarozók szociális biztonsági védelméhez. Így különösen ahhoz, hogy a társadalombiztosítás pénzbeli ellátásai a ténylegesen kifizetett jövedelemmel arányosan kerüljenek megállapításra.

Az ügyvezető alelnök elismerte, joggal merülhet fel ugyanakkor a jövedelemcsökkenés veszélye, amelynek elkerüléséhez a Munkástanácsok részéről azt fogalmazták meg, hogy a közúti árufuvarozásban és személyszállításban gépkocsivezetőként és árukísérőként munkaviszony keretében foglalkoztatott magánszemélyek esetén 

a havi alapbér közterhekkel csökkentett összegének el kell érnie a havi alapbérnek, az üzemanyag-megtakarításnak és a napidíjnak az esetleges módosítás hatálybalépésének napját megelőző hat hónap átlagában vett, közterhekkel csökkentett összegét. Ezzel biztosítható lenne a tisztességes alapbér és a későbbi méltányos nyugdíj.

A fentiek mellett számos egyéb ponton javasolják a közúti közlekedésről szóló joganyag módosítását (főként jogtechnikai szempontból), amely nemcsak

  • a közúti árufuvarozást,
  • de a közúti személyszállítást is érinti.

Különös tekintettel a MÁV-Start Zrt. és a Volánbusz Zrt. rövidesen bekövetkező integrációjára – hívta fel rá a figyelmet Szabó Imre Szilárd.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.