Megszüntetné az évtizedek óta létező bérezési rendszert a fuvarozóknál az egyik hazai szakszervezet. A Munkástanácsok Országos Szövetsége ügyvezető alelnöke, Szabó Imre Szilárd ügyvéd a Világgazdaságnak azt mondta, a megváltozott kiküldetési szabályok miatt a napidíj, illetve az üzemanyag-megtakarítás már nem biztosít versenyelőnyt sem a magyar cégek, sem munkavállalóik számára, sőt éppen ellenkezőleg, ezért szerinte a kormányzatnak érdemes lenne megfontolnia, hogy a jövőben új bérezési rendszerre térjen át hazánk.
Szabó Imre Szilárd mindezt azzal indokolta, hogy a hatályos szabályok értelmében a kabotázsműveletek (egy tagállamon belül egy másik tagállamban honos fuvarozó által végzett szállítási szolgáltatások), és a nem kétoldalú nemzetközi szállítási műveletek esetén a kiküldetési szabályokat kell alkalmazni a teljes útra.
Ez azzal a következménnyel jár, hogy például a Németországban kabotázsműveletet végrehajtó magyar fuvarozóra a német jogot kell alkalmazni, ami kimondja, hogy az olyan speciális bérelemek, mint az üzemanyag-megtakarítás nem minősülnek munkabérnek, így nagyobb lesz a munkabérszintek közötti különbözet.
Ennek hatására a magyar fuvarozók versenyhátrányba kerülnek más, kedvezőbb szabályozást alkalmazó államok fuvarozóival szemben.
Szabó Imre Szilárd szerint ha a fuvarozók munkabére jelentős részben az alapbérből állna, az az alapbérek növekedését eredményezné és átláthatóbb munkaerőpiaci viszonyokat is jelentene, egyben hozzájárulna a fuvarozók szociális biztonsági védelméhez. Így különösen ahhoz, hogy a társadalombiztosítás pénzbeli ellátásai a ténylegesen kifizetett jövedelemmel arányosan kerüljenek megállapításra.
Az ügyvezető alelnök elismerte, joggal merülhet fel ugyanakkor a jövedelemcsökkenés veszélye, amelynek elkerüléséhez a Munkástanácsok részéről azt fogalmazták meg, hogy a közúti árufuvarozásban és személyszállításban gépkocsivezetőként és árukísérőként munkaviszony keretében foglalkoztatott magánszemélyek esetén
a havi alapbér közterhekkel csökkentett összegének el kell érnie a havi alapbérnek, az üzemanyag-megtakarításnak és a napidíjnak az esetleges módosítás hatálybalépésének napját megelőző hat hónap átlagában vett, közterhekkel csökkentett összegét. Ezzel biztosítható lenne a tisztességes alapbér és a későbbi méltányos nyugdíj.
A fentiek mellett számos egyéb ponton javasolják a közúti közlekedésről szóló joganyag módosítását (főként jogtechnikai szempontból), amely nemcsak
Különös tekintettel a MÁV-Start Zrt. és a Volánbusz Zrt. rövidesen bekövetkező integrációjára – hívta fel rá a figyelmet Szabó Imre Szilárd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.