BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatalmas siker a márciusi lakásbiztosítási kampány

Az először idén márciusban lebonyolított lakásbiztosítási kampány hatására erősödött a piaci verseny, csökkent a piacvezető biztosítók koncentrációja. Megnőtt – az ügyfelek számára az átláthatóságot, összehasonlítást segítő – online alkuszok szerepe, és emelkedett a jobb ár-érték arányt kínáló fogyasztóbarát otthonbiztosítások értékesítési aránya.

Minden elváráson felüli aktivitást hozott az idén márciusi rendkívüli lakásbiztosítási kampány – derült ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) közleményéből.

Kaiser Kata Airbnb kiadó lakás-8
A lakásbiztosítások száma a felmondási lehetőség ellenére sem csökkent / Fotó: Kállai Márton/Szabad Föld

A biztosítói adatszolgáltatások alapján a hazai teljes lakásbiztosítási állomány 20 százaléka, áprilisig több mint 640 ezer szerződés megmozdult. Ebből 330 ezer szerződés esetében kezdeményezték az ügyfelek új lakásbiztosítás megkötését, 310 ezer esetben pedig eddigi szerződésük átdolgozását. Az országos figyelem hatására sokan felülvizsgálhatták tehát eddigi biztosítási szerződésüket is, csökkentve ingatlanuk alulbiztosítottságát.

A jegybank előzetes várakozása szerint a kampány kiélezheti az ügyfelekért folytatott eddigi lanyha piaci versenyt, oldhatja a piacvezető biztosítóknál lévő szerződésállomány koncentrációját, aktivizálhatja a „kihívó” kisebb biztosítókat és az online közvetítőket, illetve – legalább ennyire lényeges szempontként – erősítheti a fogyasztók biztosítási tudatosságát. Járulékos pozitív eredményt hozna, ha az összes ingatlanra vetítve tovább nőne az – európai szinten eddig is magas – lakásbiztosítások aránya (utóbbi adatot éves összehasonlításban lehet majd értékelni).

A kampány beváltotta az előzetes reményeket. Csökkent a piaci koncentráció: miközben a 4 piacvezető biztosító koncentrációja a díjbevételben 83 százaléknyi, az idei első félévében megkötött új szerződéseknek csak 63 százalékát tudhatják magukénak. Hosszabb távon a koncentráció további csökkenése várható.

A kampány erősítette az otthonbiztosítási termékek átláthatóságát és összehasonlíthatóságát is. Az online közvetítés a kampány alatt több mint hatszorosára ugrott a korábbiakhoz képest. Az online alkuszoknál ráadásul 10 értékesített szerződésből 3 Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) volt, ami a biztosítási díjban és szolgáltatásban közel 30 százalékos ügyfélelőnyt nyújtott az egyéb piaci biztosításokéval összevetve.

A kampány hatása, hogy mára a díjak növekedését meghaladó kárráfordítás növekedést tapasztalunk a piacon, és az eddiginél több forintnyi biztosítási védelem jut a lakásokra. Miközben ugyanis az idei II. negyedév végére a hazai lakott egyedi ingatlanok teljes körű (ingatlan és ingóság) lakásbiztosításainak éves átlagdíja 16 százalékkal (60,5 ezer forintra) nőtt, ehhez képest a kárkifizetések 23 százalékkal emelkedtek. A biztosítási összegek (vagyis az, hogy mennyit fizethetnek ki maximálisan kár esetén egy-egy ingatlanra a biztosítók) még ennél is jelentősebben, 24 százalékos emelkedést mutattak, amely a szolgáltatások növekedését, és reálisabb újjáépítési értékeket jelezhet. Utóbbi növekedés legfeljebb részben magyarázható csak az indexálással, a további bővülés oka egyértelműen az ügyfelekért folytatott, egyre élesebb verseny.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.