BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázár János bejelentése: százmilliárdokból építik újjá a vasúti pályaudvarokat – ezek a városok örülhetnek

A program megvalósításához szétválasztják a vasútüzemet és a kereskedelmi funkciókat.

Magántőke bevonásával kívánja felújítani és újjáépíteni a legnagyobb hazai pályaudvarokat az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) – jelentette be szerdán Lázár János Debrecenben.

LÁZÁR János
Lázár János bejelentése: százmilliárdokból építik újjá a vasúti pályaudvarokat – ezek a városok örülhetnek / Fotó: MTI Fotószerkesztőség / Máthé Zoltán

Az összességében több százmilliárdos projektben

  • a budapestiek (Nyugati, Keleti, Déli) mellett
  • a debreceni,
  • a győri
  • és a szegedi pályaudvarok kapnak helyet.

A tárcavezető azt is közölte, hogy a tőkebevonást célzó tendert rövidesen meghirdetik. Lázár János a Világgazdaság kérdésére elmondta, hogy a pályaudvar-fejlesztést nem koncessziós formában, hanem közös üzletben valósítják meg. „A koncepció az, hogy a Magyar Államvasutak és a magánbefektető egy közös ingatlanfejlesztési társaságot hoz létre, amelyben a MÁV maximum 25 százalék részesedéssel bír. Az ingatlant a magyar állam adja, a tőkét pedig a magánbefektető hozza” – magyarázta.

Lázár János bejelentése: százmilliárdokból építik újjá a vasúti pályaudvarokat

A miniszter hangsúlyozta, az ingatlant nem ingyen adják, a közösen alapított társaság működésének hasznából a későbbiekben az állam is részesedik. A projektbe európai uniós forrást nem kívánnak bevonni, hazai magántőke társulásával viszont sok százmilliárdos forrásra számítanak.

A debreceni pályaudvar a tárcavezető szerint tízmilliárdos nagyságrendű tőkével megújítható, a Déli Pályaudvar viszont önmagában 30 hektáros budapesti ingatlanfejlesztési projekt tud lenni, amihez eurómilliárdok szükségesek.

A program megvalósításához a vasútüzemet és a kereskedelmi funkciókat szétválasztják, hogy az utóbbiakat hozzáférhetővé tegyék a magántőke számára. A Debreceni pályaudvar ennek eredményeként egy kvázi bevásárlóközpont lesz, amelynek egy része vasúti érkezési pont marad, a többi része pedig üzleti, kereskedelmi és szolgáltató egységként fog működni. „Erre várunk magántőkét, Debrecenből és az országból is” – fejtette ki.

A magántőke-bevonást célzó tendert hamarosan kiírják. A meghirdetendő csomag mintegy tíz pályaudvart fog érinteni.

Hatalmas fejlesztési hitelre számíthat a magyar vasút

Jövő januárban létrejön az egységes nemzeti személyszállító vállalat, a MÁV Személyszállítási Zrt., de a márkanevek – MÁV, Volán, HÉV – megmaradnak. A magyar vasút fejlesztéséhez a visszatartott uniós források beérkezéséig a kormány hitelt kíván felvenni az Európai Fejlesztési Banktól – jelentette be a Hungrail által szervezett V-Híd Magyar Vasút konferencián Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.